Norge

Ahus brukte 3,5 mill. – vet ikke hva de kjøpte

Granskere er hyret inn for å finne ut hvordan sykehuset kunne betale millioner for en tjeneste som i stor grad finnes gratis på nett.

Tillitsvalgt Elna Knutsen i Fagforbundet kan ikke fatte at 3,7 millioner helsekroner er gått til tjenesten Det norske kartselskapet tilbyr. Ledelsen ved sykehuset kan ikke svare på hva det egentlig er de har betalt selskapet for. Anette Karlsen

  • Einar Haakaas
  • Andreas Slettholm
  • Marius Dalseg Sætre

Ahus betalte en pris som tilsvarer 306 sykehusdøgn for karttjenestene.

Tillitsvalgt for 1030 medlemmer av Fagforbundet på Ahus, Elna Knutsen, reagerer kraftig på denne pengebruken.

— Jeg fatter ikke at helsekroner blir brukt på dette. Det er svært alvorlig. Pengene vi får, skal gå til pasientene, sier Knutsen.

Akershus universitetssykehus (Ahus) har vært preget av en serie skandaler de siste årene. Nå granskes sykehuset etter bruk av stor summer på en karttjeneste.

Prisen på 3,5 millioner kroner tilsvarer kostnadene for 306 sykehusdøgn. Sykehuset kan ha brutt anskaffelsesreglene.

- Overstiger summen en halv million i året, er Ahus pålagt en offentlig utlysning med konkurranse. Med disse beløpene er praksisen ulovlig for Ahus sin del, sier Robert Myhre, advokat og tidligere sekretariatsleder i Klagenemnda for offentlige anskaffelser.

Mange har kjøpt

Ahus er ikke de eneste som har kjøpt denne tjenesten.

Lotteritilsynet, Romerike politidistrikt, Sivilombudsmannen, Trygderetten, Statens innkrevingssentral, skoler, barnehager og en rekke andre offentlige etater har vært kunder, men mange har sagt opp avtalene. Det offentlige Norge har brukt stor summer på denne karttjenesten.

Det var etter en telefon fra Aftenposten med spørsmål om bruk av karttjenesten atlas.no at ledelsen ved Ahus begynte å undersøke utbetalingene til Det Norske Kartselskapet AS (DNK).

Det private selskapet leverer karttjenesten atlas.no på nett, der kunder som Ahus kan få adressen sin merket med tegnestift på et kart, i tillegg til en del andre tjenester.

Etter det Aftenposten kjenner til er det en bestilling fra sykehusets blodbank som har bidratt til å årelate sykehusets økonomi.

Har du tips til denne saken: Kontakt våre journalister her!

Sa opp avtale

Alarmen gikk da Ahus sjekket saken etter Aftenpostens henvendelse. Etter en runde med sine egne advokater, endte de første undersøkelsene med at Ahus sa opp avtalen med DNK.

Den interne undersøkelsen viste at de hadde fått mange mindre fakturaer over en årrekke. Et mønster som gikk igjen, var at tilbudet var solgt inn lavt nede i organisasjonen. Etter det Aftenposten har fått vite, beløper utbetalingene seg til 3,5 millioner kroner over fire år.

Ahus mottok totalt 92 300 fakturaer fra rundt tusen forskjellige avsendere i fjor. Alle håndteres gjennom sykehusets sentrale betalingssystem.

- Ubehagelig sak

Viseadministrerende direktør ved Ahus, Stein Vaaler, sier at Helse Sørøst nå er orientert om situasjonen.

— Vi har engasjert PricewaterhouseCoopers (PWC) som en ekstern gransker, sier Vaaler.

Viseadministrende direktør Stein Vaaler betegner saken som alvorlig. Lise Åserud

— Jeg synes dette er en ubehagelig sak. Dette skal vi rydde opp i. Denne gangen har det iallfall ikke gått ut over pasientene, sier Vaaler. - Hva tenkte dere da disse utbetalingene ble oppdaget?

— Vi gikk umiddelbart inn i saken. På bakgrunn av forundersøkelser har vi nå gått videre. Vi tar dette svært alvorlig, sier Vaaler.

- Hva har dere egentlig betalt DNK for?

— Det var en rekke produkter. Jeg kan ikke svare på det.

- Kompleks sak

Vaaler karakteriserer dette som en kompleks sak.

— Granskningen må være ferdig før vi avgjør neste skritt. Undersøkelsene vil pågå i noen uker, forklarer Vaaler.

- Hva har dere funnet så langt?

— At dette involverer pengetransaksjoner langt ut over det normale.

- Hvordan har dette vært mulig?

— Vet ikke, sier Vaaler.

- Tegnestifter på kart

Professor i kartografi, Terje Midtbø ved NTNU i Trondheim, har vurdert verdien av tjenesten DNK tilbyr på atlas.no.

— Det kunden får, er først og fremst noen tegnestifter på et digitalt kart. Hvis mange ser det, kan det ha en verdi. Hvis veldig få ser det, har det langt mindre verdi. Verdien for dem som betaler for dette er ikke veldig stor. Du får disse tjenestene i ulike varianter gratis på nett, sier professoren.

Midtbø mener bruken av nettsiden er avgjørende.

— Jeg forstår ikke at en bedrift betaler for å være på et nettsted med få brukere, sier Midtbø.

Ifølge tellesystemet TNS Scores har Gule sider rundt 1,2 millioner unike brukere i uken. Det Norske Kartselskapet oppgir at atlas.no har 485.000 unike brukere - pr. år.

— De to sidene tilbyr mye av det samme. Forskjellen er at atlas.no er en mer primitiv side med mye dårligere funksjonalitet, sier Midtbø.

Han synes hele opplegget virker merkelig, og at atlas.no bare har koblet sammen ulike løsninger.

— Det fungerer dårlig teknisk. En av mine studenter sier at dette kunne vært satt sammen i løpet av to til tre uker, sier Midtbø.

Leder i Geomatikkbedriftene, Øystein Halvorsen, sier at det er fullt lovlig å sette sammen produkter slik som DNK gjør, og at de kan ta betalt for dette. Han mener den enkelte kunde må avgjøre om prisen er verdt nytteverdien.

- Overrasket over at de sier opp

Det Norske Kartselskapet synes det er rart at Ahus plutselig sier opp en avtale med dem.

— Dette var en helt vanlig bestilling, og vi er litt overrasket over at de sier opp ettersom de aldri har sagt annet til oss enn at der er fornøyde med produktet. Etter at de hadde sagt opp avtalen nå i 2013 inviterte de til et møte, som vi sa ja til. Plutselig avlyste de dette møtet uten noen nærmere forklaring, men vi har akseptert oppsigelsen av avtalen, sier daglig leder i DNK, Lasse Krogh Lysø.

Han sier at Ahus selv har tatt kontakt for å få flere adresser inn på kartet etter at de ble kunde i 2009, og at de har fornyet avtalen hvert år de neste tre årene.

- Dette kan vi dokumentere. Generelt vil jeg si at vi tar dette på største alvor, og alltid sørger for at vi har kontakt med riktig beslutningstager hos en kunde. 90 prosent av våre kunder fornyer sine avtaler. 1. januar i år forbedret vi ytterligere våre retningslinjer for kundebehandling, og ga kundene en utvidet angrefrist, sier Krogh Lysø.

Han kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av tjenestens verdi.

— Dette har klart en verdi for våre kunder. Våre kart er mer oppdaterte og har en bedre detaljgrad enn for eksempel Google, og den pålitelige kvaliteten har også gjort at våre kart er brukt av blant andre politiet, landsdekkende aviser og flere andre brukere som er avhengig av ekstra høy kvalitet. Dessuten kan vi vise til 485 000 unike brukere i året, og da teller vi med koblinger til kart på kundenes hjemmesider. Og det har kostet å bygge opp denne nettsiden. Vi skulle gjerne ansatt den studenten som kunne greie dette på 2–3 uker, sier Krogh Lysø.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. FAMILIE OG OPPVEKST

    Victoria (18) tok en gratis IQ-test på Snapchat. Men så fikk hun seg en overraskelse.

  2. NORGE

    Leverandøren senket prisene for å vinne anbud. Da eksploderte kommunens bestillinger.

  3. VERDEN

    Facebook med store problemer – avviser hackerangrep

  4. DEBATT

    Gir fritt behandlingsvalg bedre helse? | Sigrid Hagerup Melhuus

  5. NORGE

    Staten kjøpte privat øyebehandling for 200 millioner. Offentlige sykehus sier de kunne gjort jobben for 33 millioner.

  6. KULTUR

    Spotify strammer inn for gratisbrukerne i desperat kamp for å overleve