Norge

Politiet vet ikke hvor mange som er funnet

Helikopteret som styrtet ved Turøy nord for Sotra i går, var bare ni minutter unna sikkerheten på Bergen Lufthavn.

Helikopteret fra CHC Helikopter Service av typen Super Puma styrtet på vei fra Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.
  • Ingvild Fjelltveit
  • Andreas Slettholm
    Kommentator
  • Hans Olav Torgersen
Nyhetsbrev Få oversikten over ukens viktigste saker i Aftenpoddens nyhetsbrev.

Et helikopter på vei fra oljeplattformen Gullfaks B til Flesland styrtet fredag like før klokken 12 mot kanten av en liten holme ved Turøy, på grensen mellom Fjell og Øygarden kommune i Hordaland.

11 passasjerer og to piloter var om bord i helikopteret da det styrtet.

Lørdag morgen ville ikke politiet si noe om hvor mange som er funnet, på grunn av vanskeligheter med identifisering.

— Helikopteret har truffet fjell først og så gått i sjøen. Med tanke på at det falt fra 640 meters høyde er det voldsomme krefter som har vært i sving, sier stabssjef Gustav Landro i Vest politidistrikt til Aftenposten

Politiet opplyser at de har fått mangespørsmål om når de vil gå ut med navn på de omkomne. De har gått ut med en liste som viser kjønn, alder, bostedskommune og hvilke firma de omkomne var ansatt i.

— Som dere vet er id-arbeidet meget krevende i denne ulykken og dette vil ta flere dager. En slik offentliggjøring er med andre ord et godt stykke unna i tid, skriver Vest politidistrikt i en pressemelding.

  • Aksjonerte mot helikoptertypen i 2013: - Hvor mange flere må dø?

Styrtet få minutter før landing

Helikopteret er et Eurocopter EC-225 Super Puma. Helikopteret tok av fra Gullfaks B klokken 11.19 og skulle etter planen lande på Flesland kokken 12.04.

Klokken 11.55, ni minutter før landing, mistet helikopteret brått fart og høyde og styrtet.

Ulykkeshelikopteret falt 640 meter de siste 10 sekundene helikopterets ferd ble registrert, viser data fra nettstedet Flightradar24.

Ifølge øyenvitner var det en voldsom eksplosjon og mye støy da helikopteret traff holmen.

— De forklaringene som øyenvitner har gitt i forskjellige medier, stemmer godt med den oversikten vi foreløpig har over hva som har skjedd, sier Landro.

Enkelte vitner forteller også at de så helikopterets rotor i luften 20–30 sekunder etter styrten.

Utfordrende redningsarbeid

Ambulansebåt, redningsskøyten «Kristian G. Jebsen», båter fra brannvesenet, Forsvaret og Røde Kors deltok i redningsarbeidet, i tillegg til flere redningshelikoptere og mannskaper fra Sivilforsvaret. Kystverket satte inn et fly med varmesøkende kamera.

Arbeidet med å lokalisere vrakrester ble beskrevet som utfordrende fordi helikopterets deler var spredt over et stort område både på sjøen og på land. Helikopterets rotor ble funnet flere hundre meter unna helikopterets skrog.

— Hvor mange deler vraket er i, kan jeg ikke si. Det har store skader, sier Landro.

De to svarte boksene ble funnet og tatt opp. De er sendt til laboratoriet til den britiske havarikommisjonen, og vil mest sannsynlig bli avlest i løpet av lørdagen.

Vrakrestene etter helikopterstyrtet var spredt utover et stort område, og store redningsstyrker arbeidet fredag med å finne de omkomne etter ulykken,

Klokken 17.00 fredag ble redningsaksjonen formelt avsluttet, men det pågikk fortsatt søk.

Vrakrestene lå ifølge Hovedredningssentralen cirka 20 meter fra land på fem til syv meters dyp.

Politimester Sognstad opplyser at arbeidet på ulykkesstedet vil ta mange dager.

Omkomne fra flere selskaper

De omkomne ble funnet både i sjøen og på land.

Politiet opererer lørdag ikke med noe antall på savnede, men anser alle 13 ombord som omkommet.

De vet ikke hvor mange de har funnet. Kropper og kroppsdeler er sendt til Gades institutt for identifisering. Dette arbeidet kan ta opptil fem dager, opplyste Kripos på en pressekonferanse lørdag morgen. Samtidig skal politiet ivareta de pårørende.

Selv om de omkomne ikke er identifisert, har politiet gått ut med en anonymisert liste:

  • Mann (54), bosatt i Sandnes, ansatt i Halliburton
  • Mann (43), bosatt i Bergen, ansatt i Aker Solutions
  • Mann (50), bosatt i Strand, ansatt i Halliburton
  • Kvinne (32), bosatt i Bergen, ansatt i Schlumberger
  • Mann (60), bosatt i Bergen, ansatt i Statoil
  • Mann (35), bosatt i Os, ansatt i Welltec
  • Mann (41), brite bosatt i Storbritannia, ansatt i Halliburton
  • Mann (57), bosatt i Sund, ansatt i Aker Solutions
  • Mann (54), bosatt i Øygarden, ansatt i Aker Solutions
  • Mann (54), bosatt i Strand, ansatt i Halliburton
  • Mann (51), bosatt i Bergen, ansatt i Karsten Moholt
  • Mann (57), bosatt i Bergen, ansatt i CHC
  • Mann (44), italiener bosatt i Bergen, ansatt i CHC
    Politimester i Vest politidistrikt Kaare Sognstad sier at identifiseringsarbeidet er krevende.

Rundt 20 personer fra Kripos ID-gruppe er sendt til Bergen for å bistå i arbeidet med å identifisere de omkomne.

Helikoptertypen har hatt problemer tidligere

Helikoptertypen som styrtet, EC225 Super Puma, har en historikk med problemer knyttet til rotor og aksling.

Ulykkeshelikopteret fikk nytt rotorhode så sent som for en måned siden.

Eieren av ulykkeshelikopteret, CHC, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag. Det bekrefter Luftfartstilsynet ti lVG.

En feil i girboksen har tidligere gjort at denne typen helikopter, EC225, har fått flyforbud.

Helikoptertypen satt på bakken over hele verden

EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om 21 helikoptre.

Produsenten Airbus Helicopters stiller seg bak det midlertidige forbudet mot kommersielle flyvninger med helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen fredag.

Både i Norge og Storbritannia er helikoptermodellen, som har betegnelsen EC225LP og er kjent som Super Puma, satt på bakken.

Flyforbud

Luftfartstilsynet utstedte et umiddelbart sikkerhetsdirektiv som innebærer et flyforbud for helikoptertypen EC225LP.

Også britiske luftfartsmyndigheter innfører flyforbud for helikoptermodellen som var involvert i ulykken ved Turøy i Fjell kommune.

Det er opprettetflyforbudssone i en omkrets av 3 nautiske mil rundt stedet der helikopteret havarerte på Turøy i Hordaland.

Selskapene i kriseberedskap

Statoil har opprettet et eget pårørendesenter i Bergen og en pårørendetelefon. Pårørendenummeret er 800 500 20.

Aker Solutions har mobilisert sine kriseteam i Norge.

Halliburtons kriseteam er samlet i Stavanger og i Bergen. Halliburton har også opprettet en pårørendesentral der folk kan henvende seg.

Les også

  1. Statsminister Erna Solberg til de etterlatte: - Dere er ikke alene i sorgen

  2. Aksjonerte mot helikoptertypen i 2013: - Hvor mange flere må dø?

  3. Vitne: - Så rotoren i luften 20-30 sekunder etter styrten