Norge

Flinkiser på Twitter og FB

Norske politikere er i front internasjonalt når det gjelder direkte velgerkommunikasjon i sosiale medier, fastslår en forskergruppe.

"Team Obama" bruker twitter til enveiskommunikasjon, mens "Team Jens Stoltenberg" går mer i dialog. Prosjektleder Gunn Enli og Anders Larsson forsker på internasjonal bruk av sosiale medier blant politikerne. De norske er kommet langt i direkte kommunikasjon med velgerne, mener de.
  • Geir Salvesen

Ikke alle får svar. Frp's Ketil Solvik Olsen prøvde 60 ganger å engasjere Jens Stoltenberg på Twitter. Uten hell.

Gunn Enli leder, sammen med Anders Larsson og Hallvard Moe, en internasjonal forskningsgruppe ved Universitetet i Oslo som studerer valgkamper på sosiale medier i sentrale land. Blant annet USA, Storbritannia, Australia og Sverige – i tillegg til Norge. En av flere konklusjoner så langt er at den store Twitterkongen – USAs president Barack Obama – bare bruker Twitter som enveiskommunikasjon.

– Han utnytter dermed ikke sosiale mediersdialogegenskaper. Team Obama bruker Twitter mer som en markedsføringskanal enn en debattarena. Team Jens Stoltenberg ser nytten av å svare på henvendelser og inngå i dialog. Likevel er det ikke nødvendig for Jens å svare alle, fordi han har tilgang til øvrige mediekanaler og befinner seg på toppen av hierarkiet, sier Enli.

Les også

Lille Venstre er Twitters gigant

Han kan velge å konsentrere seg om twitterdueller med Frp-leder Siv Jensen, noe som gavner dem begge.Forklaringen på at norske politikere behersker den semi-private interaksjonen på sosiale medier er at de forholder seg til en politisk kultur preget av folkelighet, hvor uformell dialog og muntlige formuleringer ikke bryter med imaget de har skapt i andre medier, mener hun.

— Er norske politikere best?

— Det er et spørsmål om definisjon. Hvis man definerer det som ideal at man skal svare, ligger vi langt fremme. Politikere i andre land ligger nærmere enveiskommunikasjon.

Ikke alle

Noen mysterier finnes allikevel. Hvorfor har for eksempel Frps nestleder og finansministerkandidat i en eventuell ny blåblå regjering, Ketil Solvik Olsen, ikke hatt hellet med seg i sine forsøk på å engasjere statsministeren? I løpet av våren har Solvik Olsen nevnt eller direkte henvendt seg til Jens Stoltenberg nesten 60 ganger. Enli sier at det må forstås som gjentatte forsøk på å fange oppmerksomheten til Jens Stoltenberg (eller hans nærmeste). Ingen ganger nevner Stoltenberg KetilSo (hans Twitternavn) tilbake.

Tilfeldig? Politisk rådgiver for Jens Stoltenberg, Sindre Fossum Beyer, sier at Solvik Olsen ofte nevner Stoltenberg:

— Det er så mange debattflater, Han kan møte i spontanspørretimen på Stortinget og spørre statsministeren der. Ketil Solvik Olsen får mange svar fra Arbeiderpartiet, sier han.

Men ikke fra Jens Stoltenberg, som ifølge Beyer, styrer det meste av twitterbruken selv.

— Jeg har aldri sett at han har involvert seg i noen debatter der jeg har vært med, sier Solvik Olsen.

- Har du følt deg snytt for det?

— For meg er det en bekreftelse på at han tvitrer ut noe men egentlig ikke vil ha dialog. Det er blitt en pr-konto, noe som er litt leit når han har forsøkt å fremstille seg selv som aktiv på sosiale medier.

Status

Å sende Twittermeldinger til f. eks Jens Stoltenberg gir status, mener Enli. – Ser vi på hvilke politikere som forsøker å kommunisere med andre politikere, er det slik at de gjerne henvender seg oppover i hierarkiet.

– Politiske rådgivere ser ut til å være svært aktive?

– Twitter er stor arena for de politiske rådgiverne. Vi ser mange på et nivå under toppen som ikke har status, men som bruker Twitter for å bygge opp både sine egne karrièrer og lederne de jobber for.

Venstre ivrigst

Venstre er ivrigst i direkte dialog med velgerne, mens Senterpartiet er dårligst, slår Enli fast.

— Partileder Trine Skei Grande i Venstre følger konsekvent alle som følger henne. Det er et forsøk på å motvirke hierarkiet og det vil vise at Venstre ikke bare snakker om teknologi, men også gjør noe med den. Så får hun selvsagt færre henvendelser enn Jens Stoltenberg, men det handler om politisk vilje til dialog. Sp.-leder og kommunalminister Liv Signe Navarsete føler seg tydeligvis ikke så komfortabel med det. Det er altså både personavhengig og avhengig av hvilket velgersegment man henvender seg til.

geir.salvesen@aftenposten.no

@GSalvesen (Twitter)