Norge

Regjeringen vil ha digital sporing av hvor lastebilene har vært

Maks parkering 24 timer. Det er én av flere regler Ketil Solvik-Olsen vurderer å ta i bruk for å hindre at utenlandske lastebilsjåfører bor i bilene sine i ukevis.

– Det er omdiskutert hvor mye kabotasje (innenlandskjøring utført av utenlandske sjåfører og biler, red. anm.) som gjøres i Europa. Men ja, jeg tror det er et problem at utenlandske sjåfører bor lenge i bilene sine når de er på oppdrag blant annet i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Dan P. Neegaard

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist
  • Utenlandske lastebilsjåfører må hjem til eget land hver gang de har kjørt tre turer internt i Norge.
  • Det må innføres «digitale fraktbrev» som dokumenterer hvor sjåførene har kjørt oppdrag.
  • Det må bli forbudt å stå parkert mer enn 24 timer på ett og samme sted.

Dette er tre tiltak samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er tilhenger av å få gjennomført, og som departementet arbeider med overfor andre land i Europa.

– I Vest-Europa vil man ha strengere regler. I Øst-Europa vil de ha friere regler, sier Solvik-Olsen.

Han henviser til regelverk som skal hindre at utenlandske sjåfører kjører mer enn tre turer internt i et land, etter at de har fraktet varer hit (kabotasjekjøring).

Lastebileierne møtte Veivesenet fredag

Fredag skrev Aftenposten om utenlandske sjåfører som tvinges til å bo i bilene sine i uker og måneder, mens de tar oppdrag internt i Norge. Både Lastebileierforbundet (NLF) og sjåfører Aftenposten snakket med på Fugleåsen døgnhvileplass i Ski kommune, bekreftet at dette skjer.

Samme dag møttes Lastebileierforbundet og Statens vegvesen for nettopp å diskutere denne problemstillingen. NLF har bitt seg fast i regelen om «ukehvil», minimum 45 timer i strekk, som skal tilbringes et annet sted enn i bilen, som et verktøy for å avdekke det de beskriver som sosial dumping og konkurransevridning.

Aftenposten traff Marek Tmej (21) fra Tsjekkia på Fugleåsen døgnhvileplass for yrkessjåfører i Ski sist uke. Her står vogntog i flere dager, noe som ifølge Lastebileierforbundet viser at utenlandske sjåfører tvinges til å bo i bilene sine i lange perioder mens de er i Norge. Tmej kjenner seg igjen i dette, men konstaterer at det ikke gjelder ham. – Jeg er ofte hjemme hos familien, sier han. Foto: Olav Olsen

NLF: Veivesenet tillater åpenlyse regelbrudd

Etter møtet hevder kommunikasjonsrådgiver i NLF, Stein Inge Stølen, overfor Aftenposten at Veivesenet bekrefter at de i praksis tillater at 45-timersregelen brytes.

– De mener de ikke har anledning til å avdekke brudd med mindre sjåføren selv innrømmer det, sier Stølen og forklarer:

– Hvis en inspektør fra Veivesenet stikker kontrollkortet inn i registratoren (computeren som følger kjøre- og hviletid, red. anm.) på en parkert lastebil, skifter den automatisk fra å registrere hviletid til å registrere «annet arbeid».

– Fordi en slik kontroll vil innebære å avbryte sjåførens hviletid, slik at denne må tas på nytt, ønsker ikke Veivesenet å drive denne type kontroll, sier Stølen.

Da gjenstår kun kontroll langs veiene som eneste mulighet, der det tas utskrift av registratoren.

– Blir sjåføren under slike kontroller spurt, trenger ikke vedkommende å dokumentere at han har tatt hvilen et annet sted enn i bilen, sier Stølen.

Nederland gir bøter – Danmark på vei

– Kabotasjekjøringen utenlandske sjåfører gjør i Norden, gir meg lavere lønn, sier den svenske sjåføren Hasse Källstrom, her på Fugleåsen døgnhvileplass. Foto: Olav Olsen

NLF vil ha Norge til å følge Nederlands og Danmarks eksempel.

Stølen viser til omtale på nettstedet tungt.no.

«Like før jul kom en EU-dom som vekket loven (om 45 timer) til live igjen. En belgisk transportør fikk søvnproblemer etter å ha fått 1800 euro i bot. Han tok saken til retten etter at han ble bøtelagt, og tapte.»

Der heter det også at Nederland fra februar 2018 skal bøtelegge brudd på 45-timers regelen med 1500 euro.

Ifølge tungt.no er det også i Danmark nå fastslått at kontroller skal kunne foregå på «relevante plasser», også på privat parkering.

Ifølge Stølen har Belgia, Tyskland og Frankrike alle innført krav om at ukehvilen ikke skal tas i «lastebilhytta».

Veivesenet: Vil ikke selv begå lovbrudd

– Vi kan ikke begå ett lovbrudd for å avdekke et annet, sier Thor Ringstad, fagleder for utekontroll i Veivesenet.

Han deltok på møtet fredag.

Står sjåføren parkert, kan det medføre et brudd på ukehvilen for vedkommende om en kontrollør stikker inn kortet i registratoren, opplyser Ringstad og bekrefter dermed Lastebileierforbundets beskrivelse.

Ringstad ser imidlertid gjerne at regelverket skjerpes.

– På hvilken måte?

– At alle sjåfører må hjemom hjemlandet etter tre kabotasjeturer, ville hjelpe, sier Ringstad.

Dette bildet ble tatt sist helg, og viser hvordan vogntog står tett i tett på Fugleåsen døgnhvileplass. Foto: Norges Lastebileier-Forbund

Ap og SV vil sosial dumping til livs

Aps Arild Grande kaller det skammelig om det er slik at utenlandske sjåfører må bo i bilene i ukevis.

Han minner om partiets forslag om å gi fullmakt til Veivesenet og Arbeidstilsynet til å kreve dokumentasjon på at arbeidsavtaler er i tråd med allmenngjorte lønns- og arbeidsvilkår.

– Regjeringen stemte imot, sier Grande.

Til dette sier Solvik-Olsen at det ikke var noen vits i å stemme for, så lenge dette arbeidet for lengst er i gang.

– Det er liten tvil om at overnatting i førerhyttene fremfor innlosjering er en av tingene som har latt utenlandske selskaper operere til langt lavere priser enn norske aktører, sier SVs Arne Nævra, som også vil problemet til livs.

Les mer om

  1. Trafikk
  2. Ketil Solvik-Olsen
  3. Transport

Relevante artikler

  1. NORGE

    – Utlendingene bor i lastebilene sine i flere uker

  2. ØKONOMI

    I hele sommer kjører han asiatiske turister rundt i Norge. Lønnen er 13.000 kroner i måneden.

  3. NORGE

    Sekunder tidligere passerer to biler i motsatt kjøreretning: – Det var ren flaks

  4. NORGE

    Slår alarm om lønnskontrakter på 15 kroner i timen

  5. NORGE

    Nytt verktøy kan være gjennombruddet i kampen mot ulovlig tungtransport

  6. ØKONOMI

    Kunder kan bli stilt solidarisk ansvarlig. Likevel sjekker de ikke sjåførenes lønn.