Norge

Flere unge muslimer velger niqab

Bruken av niqab har økt i Norge de to siste årene. Andre muslimer opplever dette som økt radikalisering og press om niqab-bruk.

På et debattmøte om norsk jihad på Litteraturhuset i Oslo i forrige uke, kom det flere kvinner med niqab - som dekker ansiktet - enn med hijab, som bare dekker håret. De ønsket ikke å la seg intervjue av Aftenposten.

  • Olga Stokke
    Olga Stokke

En ny generasjon muslimer er på vei inn i det norske samfunnet, og noen av dem velger en streng og bokstavtro tolkning av islamske påbud og forbud, ifølge religionshistoriker Kari Vogt.

«Jeg har gjerne lyst til å bestille en svart one-piece niqab med nesestring, hvis det er mulig?» sier en potensiell niqab-kjøper på Facebook.

«Er det lett å puste gjennom og har du med string?» spør en annen.

Kvinner i fotside, svarte niqaber som dekker alt – også ansiktet – er blitt et mer vanlig syn i Oslos gater. Det store flertallet av et titalls stoffbutikker på Grønland i Oslo opplyser om økt omsetning av niqab. Utviklingen har skjedd raskt de siste to årene. En rekke muslimer og islameksperter bekrefter trenden.

Les også

Amal Aden: - Jeg ble slått ned av somaliske kvinner

Bilder av niqab-kledde modeller på Facebook annonserer ansiktsslør og andre islamske plagg. Prisen for en niqab er 50 kroner, to for 80.Al Furqan Relief Kvinner syr og selger niqaber, men også jilbaber og abayayer (kjortler) til inntekt for krigsofre i Syria. De samler inn penger gjennom organisasjonen Al Furqan Relief. En sentral person i denne organisasjonen er av PST siktet for terrorfinansiering og menneskehandel (se egen sak).

Al Furqan Relief Kvinner påpeker at det ikke er organisasjonen de samarbeider med som er siktet. De minner om at det er snakk om PSTs mistanker mot et medlem, og understreker at PST aldri har tatt kontakt med dem eller bedt dem om å avslutte innsamlingen.

— Modig i niqab

Al Furqan Relief Kvinner vil ikke stå frem, men forteller at ingen i ledelsen bruker niqab. De synes kvinner som bruker plagget er modige fordi de møter mye motstand, også fra foreldre.

- Kvinner med niqab er ikke jihadister, men følger bare lærde som sier at niqab er påbudt, sier de.

Det satte fart i debatten om radikalisering av unge, norske muslimer da to norsksomaliske søstre på 16 og 19 år dro til Syria for å «hjelpe muslimer».

Den ene skal ha begynt med niqab før hun reiste. De er fortsatt etterlyst av Interpol.

Som profetens koner

På et debattmøte om norsk jihad i regi av Minotenk på Litteraturhuset i Oslo i forrige uke, kom det flere kvinner med niqab - som dekker ansiktet - enn med hijab, som bare dekker håret.

Et økende antall kvinner, ingen vet hvor mange, etterstreber å leve mest mulig som profetens koner for hundrevis av år siden. De føler det gjør dem til bedre muslimer. Noen er født i Norge av muslimske foreldre, andre er kommet hit fra utlandet, mens atter andre er norske konvertitter.

Les også

Brukte hijab i Tyrkias nasjonalforsamling

De fleste er i alderen 16 til 30 år, med ulik landbakgrunn. De er studenter eller hjemmeværende husmødre med menn som mener at kvinner skal forsørges av mannen.Aftenposten har i de siste ukene vært i kontakt med flere kvinner som bruker/selger niqab, men ingen vil stå frem.

Både muslimer og islameksperter vi har vært i kontakt med mener niqab-moten skyldes identitetssøken, behov for oppmerksomhet, ungdommelig idealisme og reaksjon på urett i verden og Vestens politikk i den muslimske verden.

Bak en gardin

To av landets fremste eksperter på islam avviser at Koranen eller hadither (fortellinger om profeten) pålegger bruk av niqab. Ifølge religionshistoriker Kari Vogt og Anne Sofie Roald, professor i religiøse studier ved Malmø Høgskola og tilknyttet Chr. Michelsen Institute (CMI) i Bergen, handler det om tolkning.

— Det står ingenting konkret i Koranen eller hadither som pålegger bruk av niqab. Men salafister som bygger på wahabismen, mener at koranverset som sier at kvinnene skal holde seg i hjemmet, ikke bare skal gjelde profetens koner, men alle muslimske kvinner. I tillegg står det i Koranen at menn skulle prate med profetens koner bak en gardin. Ut fra dette mener salafister at kvinner skal dekke seg helt når de går ut, sier Roald.

Viktig koranoversettelse

Hun mener dessuten at manglende arabiskkunnskaper hos konvertitter og andre generasjon muslimer er en forklaring. Viktige koranoversettelser, finansiert av saudiarabere, har parenteser i oversettelsen med wahabistiske tolkninger om slør/sjal.

Les også

Mann siktet for å ha rekruttert mindreårige til krigshandlinger

— De insinuerer da at ansiktstildekking er den rette tolkningen, sier Roald. - Det er en av årsakene til at mange konvertitter og andregenerasjons muslimer som ikke er så stødige i arabisk, tror at man er en bedre muslim med ansiktslør.

Roald påpeker at disse oversettelsene er utbredt på nettet der mange søker islamsk kunnskap.

— Salafister er veldig aktive på nettet både på arabisk, engelsk og norsk. Mange somaliske lærde har sin islamske utdannelse i Saudi-Arabia, derfor lærer de dette til sine somaliske landsmenn i diaspora, sier hun.

Religion og politikk

Kari Vogt mener bruken av niqab er både religiøst og politisk motivert, kanskje først og fremst religiøst.

- Ja, det er moderne med niqab. En ny generasjon muslimer er på full fart inn i det norske samfunnet, og noen av dem velger et mer salafistisk islam, en streng og bokstavtro tolkning av islamske påbud og forbud. Hos jentene gir det seg utslag i at de begynner å bruke niqab, sier Vogt.

Hun legger til at mange av dem har tilknytning til Islam Net og Profetens Ummah.

Les også

Kulturen er valgfri!

— Salafister mener den strengeste tolkningen av islam er mest islamsk, som at kvinner og menn skal være adskilte. De hevder at islam krever full tildekning med niqab, og at de er mer trofaste og troende enn andre. - Er det holdepunkter i islam for det?

— Nei, det var neppe slik at Profetens hustruer gikk med niqab, selv om det var spesielle krav til dem.

- Hensikten er tildekking, men niqab-kledde tiltrekker seg mye oppmerksomhet?

— Det er et paradoks at det som skulle skjule og gjemme, samtidig garanterer oppmerksomhet.

Vogt påpeker at salafibevegelsen ikke er ensartet. Noen er fredelige, men konservative, mens andre ser vold som legitimt politisk virkemiddel.

— Det oppstår fronter mellom muslimer i Europa – fronter mellom salafister og majoriteten av muslimer som ønsker å forsvare demokratiet, sier Vogt

Niqab-politi

Andre opplever at niqab-entusiaster utøver sosialt og moralsk press på andre om å dekke seg til.

Isra Zariat (22) er student og har engasjert seg i temaet. Hun mener niqab-kledde opptrer som moralpoliti.

- Noen av dem som går med niqab, gjør seg til dommere over andre, de tar rollen som Gud. Niqab er en drastisk løsning, det blir feil for meg.

Les også

Mobbet av «moralpolitiet»

Zariat mener at hijab, sminke og niqab er ytre faktorer. Hun legger større vekt på det man tenker, personligheten.— Når noen definerer om man er god muslim ut fra utseendet, viser det hvor langt presset kan gå. Jeg tror en del jenter opplever press om å ta på niqab. Når flere jenter går i niqab kan det føre til at flere tenker: «Gjør hun det riktige? Jeg vil også bli en god muslim».

— I ungdomstiden kan mange oppleve å befinne seg i et stort tomrom. Det er lett å skape sterke følelser hos ungdommer. Jeg hadde også en identitetskrise. Jeg tenkte: Hvis jeg går med slør, blir jeg en bedre muslim da?

- Tanken om å ta på niqab streifet meg også. Men jeg er kommet til at jeg føler meg sterkere og mer tilfreds uten.

Hun får fått «råd» fra andre muslimske jenter om ikke å gå i tights, gå med lange jakker, ikke ha håret løst, ikke gå med høye hæler. Hun minner om at lærde over hele verden er uenige om hva som er rett islam.

Daglig press

— De som går med niqab er hjernevasket, sier Reida (22) som mener hun er en god muslim, selv om hun hverken går med hijab eller niqab. Hun vil være anonym fordi hun har opplevd å bli truet av både niqab- og hijab-kledde kvinner.

Les også

Flere bør gjøre hjemmeleksen sin

På videregående skole i Oslo opplevde hun daglig press om å kle seg mer islamsk. Også hun fikk «veiledning» om ikke å gå i bukser, ikke vise håret. Yousef Bartho Assidiq var med i de mest radikale muslimske miljøene før han hoppet av. Også han er overrasket over at niqab er blitt så populært.

— Jeg ser det i gatene og på Facebook. For noen av dem er det viktigere enn jobb og skole. Hijab er ikke lenger nok for å vise at man er muslim, det er blitt alminnelig.

Flere artikler

  1. A-MAGASINET
    Publisert:

    Alle mener noe om hijaben. Vi har spurt 50 norske kvinner hvordan det er å bruke et av vår tids mest kontroversielle plagg.

  2. DEBATT
    Publisert:

    Ansette en med niqab til å jobbe med kommunikasjon? Jeg trodde først det måtte være «fake news» fra islamofobe

  3. MENINGER
    Publisert:

    Muslimer som prøver å finne ut av islam på egen hånd, vil høyst sannsynlig treffe på ekstremistisk materiale.

  4. NORGE
    Publisert:

    Islam Net oppfordrer til verbal jihad mot muslimske samfunnsdebattanter

  5. SID
    Publisert:

    Mitt valg av klær er personlig. Hvorfor irriterer det deg?

  6. A-MAGASINET
    Publisert:

    – Jo mer motstand mot hijaben, jo mer kjempet jeg for å beholde den på.