Norge

Overarbeidet? Her er faresignalene!

Når kollegaen som pleide å stoppe innom for en prat, ikke lenger ser deg i øynene, kan det være ett av flere signaler om at han er overarbeidet.

Når kollegaen din begynner å spise lunsj på pulten i stedet for sammen med de andre, kan det være ett av flere signaler om overbelastning. Foto: Marco Mayer - Fotolia

  • Johnny Gimmestad

— Hvis noe går litt på tverke i tilværelsen, er det gjengs oppfatning at man skal være hjemme og få sykmelding. Jeg er helt uenig. Det er godt dokumentert at å gå på jobb er noe av det mest helsebringende du kan gjøre.

Det sier Ørn Terje Foss, bedriftslege i NSB og kjent fra TV-programmet Puls.

— Vel å merke så lenge du ikke blir syk på grunn av forhold ved selve arbeidsplassen. Men det skjer kun i en mindre andel av alle sykdomstilfeller, påpeker Foss.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Nettverk

Han argumenterer slik med hvorfor det er sunt å gå på jobb:

— Der har du et nettverk, både av kolleger og profesjonelle hjelpere, som ofte blir undervurdert. I tillegg har det helseverdi å komme seg opp om morgenen, bevege seg til arbeidsplassen og utføre sin daglige dont - som motvekt til å bli sittende i sofaen og grave seg ned i egne plager, sier Foss.

Faresignaler

Ørn Terje Foss har han samlet 30 års erfaring som arbeidsmedisiner mellom to permer, i boken Jobbhelsa - helseboka for arbeidslivet .

Foss lister blant annet opp tidlige signaler på overbelastning, som både kolleger og ledere kan fange opp hos dem man jobber sammen med:

  • Når kollegaen din er på jobb når du kommer om morgenen - og fortsatt er der når du drar hjem.
  • Når han eller hun spiser lunsj på pulten i stedet for sammen med de andre.
  • Når det blir stadig flere dager på «gjemmekontoret» uten noen god grunn.
  • Når kollegaen som tidligere deltok i sosiale tilstelninger, nå holder seg unna.
  • Når kollegaen som pleide å stoppe innom for en prat, ikke lenger ser deg i øynene.
  • Når latteren stilner.
    Trenger du råd om jobb og karriere? Aftenpostens jobbeksperter svarer på spørsmål!

Råd til ledere

NSB-legen mener det minner om en skandale at den største reformen i vårt helsevesen, samhandlingsreformen, totalt overser arbeidsplassen som et sted å forebygge sykdom og fremme god helse.

Les også

De ansatte blir slappere av bakgrunnslyd

Selv slår han i bordet med tre bud for en leder som vil skape en sunn og helsefremmende arbeidsplass:

  • Bud 1 er at hver enkelt medarbeider blir sett og får utfordringer som de kan mestre — og som gir den gode følelsen av å ha lyst til gå på jobb fordi du blir verdsatt.
  • Vel og bra med treningsaktiviteter eller fokus på riktig kost og ernæring. Men slike tiltak må komme i tillegg, når du allerede har et godt arbeidsmiljø i bunnen. Og de bør være kollektivt organisert, med lav terskel og små krav til utstyr og kondisen, slik at man får med flest mulig av dem som vanligvis ikke er så aktive. Da øker sannsynligheten for at mange fortsetter å trene, også når det butter litt imot, peker Foss.
  • Bud 2 er å ha ledere som er bevisst sitt personlige ansvar for arbeidsmiljøet, som kjenner regelverket og setter seg inn i arbeidsforholdene til sine medarbeidere. Dessuten må de vite å behandle folk ordentlig.
  • Rettferdighetssans er det mest avgjørende for godt lederskap, og for de ansattes ve og vel, understreker han.
  • Bud 3 handler om å involvere og kommunisere på en god måte, både overfor tillitsvalgte, verneombud og medarbeidere. Det betyr blant annet at de ansattes representanter kommer inn i forkant av alle viktige avgjørelser og har reell innflytelse.
  • Resultatet er bedre beslutninger, samtidig som man unngår evige etterpåkrangler om hvordan ting skulle ha vært, sier Foss.

Lovpålagt

- Som medarbeider, hva er mitt viktigste bidrag til et godt arbeidsmiljø?

Les også

Se hvilke bransjer som vil trenge flere ansatte neste år

— Å melde fra om alle avvik og varsle om kritikkverdige forhold. Det har arbeidstager faktisk en lovpålagt plikt til å gjøre. Og dette er viktig, når vi vet at underrapporteringen av sykdom og skade i norsk arbeidsliv er svært omfattende.

Klima preget av tillit

- Samtidig må ledelsen skape et klima preget av tillit, der de ansatte kan stole på at de ikke blir utsatt for hevn og gjengjeldelse fra sine sjefer hvis de sier fra om ting som ikke funker, påpeker Foss og fortsetter:

- Slik hverdagsfrykt er mer utbredt på norske arbeidsplasser enn vi liker å tro. Og den bidrar til en kultur for anonyme tilbakemeldinger. Dette er et av de alvorligste hindrene vi har for å få til forbedringer av arbeidsmiljøet her i landet.

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Ni effektive måter å få sjefen til å like deg på

  2. DEBATT

    #Metoo krever god ledelse | Liv Spjeld By

  3. A-MAGASINET

    Vi ble med da Helene (26) fortalte sjefene sine at hun er bipolar

  4. KRONIKK

    Vi har en syk sykmeldingskultur

  5. KULTUR

    Farvel til kontorlandskapet? Forskere tror koronatiltakene skaper varige endringer i måten vi jobber på.

  6. KRONIKK

    Får vi en tsunami av eldre arbeidstagere på Nav?