Norge

Gresk opprør mot stengt kringkasting

ATHEN (Aftenposten): Tirsdag kveld la den greske regjeringen ned landets NRK med øyeblikkelig virkning. Det utløste ny krise i den skjøre koalisjonen som gjennomfører hestekuren EU forlanger.

Tusenvis av mennesker tok turen til rikskringkastingens hovedredaksjon i utkanten av Aten natt til onsdag, etter at sendingene ble avsluttet. - Dette er et slag mot demokratiet, sa en av programlederne like før. Torsdag ettermiddag var tv-huset fortsatt okkupert av ansatte som til dels fortsetter å sende på internett. Foto: Christian Jørgensen

  • Ingeborg Eliassen

Tusenvis av mennesker tok turen til rikskringkastingens hovedredaksjon i utkanten av Aten natt til onsdag, etter at sendingene ble avsluttet. - Dette er et slag mot demokratiet, sa en av programlederne like før. Torsdag ettermiddag var tv-huset fortsatt okkupert av ansatte som til dels fortsetter å sende på internett. Foto: Christian Jørgensen

Bare ett gresk parti støtter den dramatiske beslutningen om å stenge ERT, den greske rikskringkastingen, som regjeringspartiet Nytt Demokrati satte ut i livet sent tirsdag kveld.

"ERT, den sosialist-kommunistiske rønna, stenger endelig", tvitret en parlamentariker fra det høyreekstreme Gyllent Daggry, ifølge Reuters.

Vennskap og kjennskap

Nedleggelsen er et ledd i å oppfylle lånebetingelsene som Hellas' tre offisielle kreditorer forlanger for å fortsette utbetalingene: Landet må slanke offentlig sektor med 4.000 personer innen utgangen av året og 15.000 innen utgangen av neste. ERT har 2.650 ansatte. For mange grekere er statsinstitusjonen et symbol på kameraderi og ineffektivitet som de svært gjerne vil kvitte seg med.

— I mange år har ERT vært en del av klientilisme-systemet der folk har fått jobb i bytte for politiske tjenester, sier Kostas Morfiris, talsmann for ministeren for offentlig reform.

Noe måtte gjøres med ERT, fastslår han.

– Men jeg er ikke sikker på at dette var den rette måten. Beslutningen ble tatt av statsministeren, ikke av vårt departement, sier Morfiris.

Protestbølge

Den greske rikskringkastingen har operert siden 1938. Ved midnatt tirsdag gikk den brått av luften. Statsminister Antonis Samaras kan ha feilberegnet reaksjonene dette utløste.

Les også

- Hellas' statsminister gjør som Reagan og Thatcher

Samme natt strømmet tusenvis av mennesker til Hellas' utgave av tv-huset på Marienlyst og forvandlet området til en protestfestival. Inne var korridorene fulle av ansatte som hadde mistet jobben, men overhodet ikke hadde tenkt å gå hjem.

"The revolution will not be televised", sto det på en lapp noen hadde teipet ved hovedinngangen. Men andre satte opp nett-TV som fortsatte sendingene. Onsdag skal #ERT ha vært verdens nest mest brukte hashtag på Twitter.

– Stengningen er fullstendig ulovlig. Sånt kan ikke gjøres uten godkjenning fra parlamentet, tordnet opposisjonsleder Alexis Tsipras. – Mange ganger brukes ordet "kupp" som en overdrivelse. I dette tilfellet er det ingen overdrivelse, mener Tsipras, som leder i venstrekoalisjonen Syriza.

Koalisjonen skjelver

I går gikk Hellas' to største fagforbund til generalstreik, mens lederne i de tre partiene som utgjør Hellas' sårbare regjering, forsøkte å avverge indre nedsmelting.

Statsministerens høyreorienterte Nytt Demokrati dominerer koalisjonen, men er avhengig av å lokke med seg de to mye mindre venstrepartiene Pasok og Demokratisk Venstre for å overleve.

Onsdag krevde begge at ERT blir gjenåpnet.

Truer informasjonsbehov

På tross av kameraderikultur og ineffektivitet har ERT levert journalistikk som ingen andre medieinstitusjoner i Hellas tilbyr. Også internasjonalt hagler protestene.

– Resultatet er at den greske befolkningen blir fratatt en avgjørende informasjonskanal midt i en nasjonal krise, sa nestleder Anthony Mills i International Press Institute. BBCs redaksjonssjef Roger Mosey, som også er styremedlem i Den europeiske kringkastingsunionen EBU, var bekymret.

– Vi ser på hendelsene i Hellas med stor uro. Når land er i vanskeligheter, er det desto større behov for offentlig kringkasting og for uavhengig, upartisk nyhetsdekning, sa han til BBC.

EU: vi søkte ikke dette

Offentlig kringkasting er en "integrert del av europeisk demokrati", og EU har ikke ønsket at ERT blir nedlagt, het det fra EU-kommisjonen. Men kommisjonen viste til behovet for å trimme offentlig sektor i Hellas og slo fast at den ikke ville legge seg opp i beslutningen om å stenge.

Kritikken henger ikke sammen, mener Miltiadis Varvitsiotis, parlamentariker fra Nytt Demokrati, storebror i regjeringen.

– Til nå har opposisjonen hevdet at vi bruker ERT som et propagandaverktøy. Men så legger vi den ned for å etablere en ny offentlig kringkaster, og så er det plutselig et angrep på pressefriheten, sier han. Den nye kringkastingen vil ha "maksimalt en tredjedel" så mange ansatte, ifølge Varvitsiotis.

Målet nådd uten tvang

EU er en av Hellas' tre offisielle kreditorer, den såkalte Troikaen. Låneavtalen med Troikaen pålegger regjeringen i Athen å slanke offentlig sektor med 150.000 personer innen utgangen av 2015. Dette målet er snart nådd – så å si uten at noen har fått sparken, sier Kostas Morfiris i departementet.

– 128.000 personer har alt gått av med pensjon eller tidligpensjon. Før fristen vil vi ha overoppfylt målet, og dette erkjenner også Troikaen, sier han.

Fjerner et tabu

Kravet om likevel å sparke 4.000 personer i år og ytterligere 11.000 neste år handler om noe annet, ifølge talsmannen: Å skifte ut kompetanse.

— For hver person som blir sagt opp, skal en ny person med riktig kompetanse ansettes, sier han.

Les også

Statsministeren har lagt ned gresk statlig TV og radio

Men Troikaens krav om å si opp offentlig ansatte er også ment som en politisk markering, mener Morfiris. – Oppsigelser i det offentlige har vært et tabu i Hellas. De ville bryte dette tabuet, og det har de nå gjort med ERT.

Avverge kollaps

I går prøvde regjeringens partiledere å finne et kompromiss for å avverge kollaps og nyvalg. Regjeringen er en skjør koalisjon som så vidt klarte å komme seg på beina etter to krisevalg i mai og juni i fjor. Mange spådde den en kort levetid.

Men i løpet av året har Samaras jobbet så tett med EU og de andre kreditorene at faren for ukontrollert konkurs, virker langt mindre enn i fjor. Samaras selv har erklært risikoen for "grexit" fra eurosonen, som tilbakelagt. "Greekovery" er det nye uttrykket. Nylig dro han til Kina og oppfordret kinesere til å investere i "den greske suksesshistorien".

Hjemme er det ikke mange som merker stort til den. Arbeidsløsheten er 27 prosent. I forrige uke forbitret det mange da en rapport fra Det internasjonale valutafondet IMF – en av Hellas' tre offisielle kreditorer – slo fast at kreditorene gjorde "alvorlige feil" da de designet krisekravene til Hellas.

  1. Les også

    Statsministeren har lagt ned gresk statlig TV og radio

  2. Les også

    Høyere arbeidsledighet enn under finanskrisen

  3. Les også

    Demonstranter omringer euroens sentralbank

  4. Les også

    - Hellas statsminister tar opp kampen med fagforeningene

The revolution will not be televised, heter en amerikansk rap. Den samme meldingen hang på hoveddøren til den greske rikskringkastingen ERT da kanalen brått sluttet å sende natt til onsdag. Foto: Christian Jørgensen

Relevante artikler

  1. NORGE

    - Den dummeste loven som noen gang er skrevet

  2. NORGE

    Politiansatt slår alarm om narkoetterforskning

  3. NORGE

    Statoil gjør milliardkjøp på brasiliansk sokkel

  4. NORGE

    Offentlighetsekspert om funnene: Snakk om ulovlig tilbakeholdelse av informasjon

  5. NORGE

    Utvalg etter reservasjonsrettdebatten: Lovregulering er ikke løsningen

  6. NORGE

    Se dronevideo av jordraset