Lokfører ble distrahert av telefoner og beskjeder
Nå endrer NSB regler for hvem som skal få tilgang til førerhuset under kjøring, og hvem som kan ringe til lokfører.
Det nye Flirt-toget sporet av i stor hastighet i februar. Nå strammes reglene inn, men togtypen er likevel godkjent. Foto: PEDER GJERSØE
- Sveinung Berg BentzrødJournalist
- John HultgrenMidtøsten-korrespondent
Statens havarikommisjon for transport har ikke funnet noen feil ved toget. Det er heller ikke funnet noe feil ved infrastrukturen, eller ved samspillet mellom tog og skinner. Det viser den foreløpige konklusjonen som ble presentert i går.
Feilen var i stedet at det var så mye som foregikk i førerhuset samtidig, av telefoner, beskjeder, kommunikasjon med NSBs Flirt-stab i Oslo, med Jernbaneverket i Drammen og med testing av et nytt informasjonssystem for passasjerer. Dermed fikk ikke lokføreren med seg at han passerte et skilt som fortalte ham at fartsgrensen ble redusert fra 130 kilometer i timen til 70.
Skilt manglet
Som Aftenposten skrev den 25. februar manglet det i tillegg et skilt nummer to, som i henhold til regelverket skulle minnet lokfører om å sette ned hastigheten. På toppen av dette var lokfører ikke lokalkjent på Vestfoldbanen.
At Flirt-togene blir friskmeldt, innebærer trolig at prøvekjøringen starter opp igjen til uken. Men først gjennomfører togselskapet endringer både for kravene til lokførers lokalkunnskap under prøvekjøring, og til hvem som skal kunne forstyrre lokførere.
Skjerper reglene
— Betyr dette at ulykken utelukkende var lokførers feil?
— Begrepet feil skal vi være nyansert med. NSBs anliggende er å se på hvilke arbeidsbetingelser fører har hatt. Vi vet allerede om to områder vi skal endre på, og det er kravet til lokføreres lokalkunnskap og forhold som kan forstyrre førers oppmerksomhet. Lokalkunnskap reduserer risiko, og er viktig for å kunne unngå denne typen ulykker. Det andre punktet er at hvis det skjer mye i førerommet samtidig, øker risikoen for uoppmerksomhet. Vi vet det var mye som foregikk i dette førerrommet, og det skal vi nå begrense, sier direktøren for persontog i NSB, Tom Ingulstad.
Både lokfører som førte toget og en annen lokfører som var med, er siktet av politiet. Begge er tatt ut av vanlig tjeneste inntil videre. Politiet i Vestfold opplyser at det gjenstår avhør før etterforskningen er ferdig.
john.hultgren@aftenposten.no
sveinung.bentzrod@aftenposten.no
Relevante artikler
NSB må innstille tog fordi de har kvittet seg med for mange ansatte
Hvem kan vi tro på? NSB eller lokførerne?
Se opp – med denne kommer politiet raskere frem
Aftenposten mener: Urimelige streiker svekker respekten for streikevåpenet
Her sitter sjåføren og leser mens vogntoget dundrer avgårde. Nå kan du snart møte selvkjørende biler på norske veier.
Norsk ekspert: Dødsulykken med selvkjørende Uber-bil kunne neppe skjedd i Norge