Norge

«Siv» ble aldri angrepet

EVENES/OSLO (Aftenposten.no) Ingen andre fly var i nærheten da det styrtet, sier kommunikasjonssjef i Forsvaret, Jon Espen Lien.

Arkivfoto av et Hercules-fly på Kreta, 22. mars i fjor. Lars Magne Hovtun / Forsvaret

  • Arild Færaas
  • Olav Eggesvik
    Journalist

Jon Espen Lien, kommunikasjonssjef i Forsvaret, mener det ikke har vært noen vært tvil om at det havarerte Hercules-flyet var en del av øvelsen. Men flyet ble ikke angrepet da ulykken skjedde.

— Ingen angrepsfly var i nærheten da det styrtet, sier Lien til Aftenposten.no. Han vil ikke utdype hvor langt unna jagerflyene var.

— Det har vært angrepsfly høyere opp i luftrommet som har øvet på å få luftherredømme, mens transportflyene gikk mye lavere.Transportflyenes oppdrag har vært å transportere militært personell og utstyr fra Kiruna og tilbake, sier Lien.

- Skulle jagerfly angripe det styrtede Hercules-flyet?

— Det fungerer ikke på den måten. Disse transportene går under en «paraply» som beskyttes av jagerfly som har etablert luftherredømme, sier Lien.

Ifølge Lien vet man ikke om det forulykkede flyet drev med taktisk flyving da ulykken skjedde, men han mener det ikke nødvendigvis er for å unngå et angrep at man velger å fly lavt.

Ble aldri angrepet

— Flyet rakk aldri å bli angrepet, sier den svenske jagerflypiloten Stefan Kaarle til VG.

— Det var aldri jagerfly nærmere enn 100 kilometer fra Hercules-flyet. De kunne fly rake veien, upåvirket av luftkrigen, sier Kaarle.

I går snakket Aftenposten.no med en av de mest erfarne Hercules-pilotene i Norge. Han fortalte at flyet som kom etter det havarerte flyet valgte å fly taktisk.

— Sannsynligheten er derfor stor for at flyet som dro ut før dem gjorde det samme, sa oberstløytnant Trond Sølna.

Å fly taktisk vil si å fly lavt, langs konturene av bakken.

— Regelen for å kunne fly taktisk er at det skal være et visst antall kilometer sikt og avstand til skyer. Og piloten må vite at han kan fly ut av det hvis han for eksempel kommer inn i en dal. Denne type flyvning praktiserer vi ganske ofte, det er slik pilotene øver seg. For eksempel kan man fly inn på siden av et fjell for å dekke seg for en radar som sporer dem, sa Sølna til Aftenposten i går.

Luftforsvarssjef: – Et puslespill som må legges

Generalinspektør i Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad sier til NTB søndag at havarikommisjonen må finne ut hvilken fase Hercules-flyet var i da ulykken inntraff.

- Det er vanskelig å kommentere hva som var taktisk og hva som ikke var taktisk, siden de var så nær en oppstart på en innflyvning, sier Hannestad.

Selv tar han ikke del i øvelsen, og har derfor ikke innblikk i hva som har skjedd.

— Det blir viktig å finne ut hvordan turen ble planlagt, hvordan den ble gjennomført, og hvor i fasen med innflyvning til Kiruna de var. Alle disse puslebrikkene vil bli satt sammen av kommisjonen, sier han.

Sunde vil ikke ha «synsing»

Forsvarssjef Harald Sunde er redd havarikommisjonens arbeid med å finne årsaken til flyulykken i Kebnekaise kan bli forstyrret av for mye dårlig fundert synsing.

  • Det er viktig at ikke synsinger og andre opplysninger kommer fram hvor man ikke har et godt nok grunnlag. Det vil forstyrre granskningsarbeidet, og nå er det viktig at vi får alle fakta på bordet, sier han til NTB.
  1. Les også

    - Værforholdene er dramatiske

  2. Les også

    - Hele det norske folk er berørt av denne hendelsen

  3. Les også

    Ett minutts stillhet under øvelsen

  4. Les også

    Leter etter årsaker til flystyrten

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Statsadvokaten i New York går av etter anklager om fysiske overgrep

  2. NORGE

    Stoltenberg: - Noe av det vi ser er skremmende

  3. NORGE

    – Det var våre verdier som vant

  4. NORGE

    Knut Olav Åmås' favoritter

  5. NORGE

    18-åring omkom i MC-ulykke på Romerike

  6. NORGE

    Mann kritisk skadet etter knivstikkingen på Oslo S mandag