Norge

Staten endrer kurs: Disse nye jernbanestasjonene vil trolig aldri se dagens lys

Planene for jernbanen på Østlandet er snudd på hodet. Her er status for prosjektene i ti norske byer.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Med jernbanen i sentrum har over ti norske byer på Østlandet lagt storslåtte planer for byutvikling. Foto: Bane Nor

Det har de gjort fordi Stortinget og Jernbaneverket har ivret for at jernbanen skal være en motor for å utvikle sentrale deler av byen. Foto: Bane Nor

Samtidig har byer som Hamar, Hønefoss, Larvik, Tønsberg, Fredrikstad og Oslo selv sett muligheten til å få dekket utbygging for milliarder av kroner. Foto: Bane Nor

Nå har regjeringen og Jernbanedirektoratet brått endret kurs. Flere planlagte stasjoner og blomstrende bydeler, som denne i Fredrikstad, kommer trolig aldri til å se dagens lys. Foto: Rodeo arkitekter / Norconsult

Som jernbanedirektør Kirsti Slotsvik bekrefter overfor Aftenposten: Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Store summer og et høyt antall timer er lagt ned i planleggingen av nye jernbanestasjoner og byutvikling i ulike byer på Østlandet. Når staten nå endrer kurs, er det fordi utgiftene må ned.

– Vi har ikke penger til alt. Nå spør vi: Hva gir mest effekt for de reisende? Vi ser at byprosjektene koster mer pr. meter skinne enn det å holde på i «åpne landskap», sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til Aftenposten.

Les hele saken med abonnement