Norge

– Vi har ikke penger til alt

Planene for jernbanen på Østlandet er snudd på hodet. Her er status for prosjektene i ti norske byer.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist
Med jernbanen i sentrum har over ti norske byer på Østlandet lagt storslåtte planer for byutvikling.
Det har de gjort fordi Stortinget og Jernbaneverket har ivret for at jernbanen skal være en motor for å utvikle sentrale deler av byen.
Samtidig har byer som Hamar, Hønefoss, Larvik, Tønsberg, Fredrikstad og Oslo selv sett muligheten til å få dekket utbygging for milliarder av kroner.
Nå har regjeringen og Jernbanedirektoratet brått endret kurs. Flere planlagte stasjoner og blomstrende bydeler, som denne i Fredrikstad, kommer trolig aldri til å se dagens lys.
Som jernbanedirektør Kirsti Slotsvik bekrefter overfor Aftenposten:

Store summer og et høyt antall timer er lagt ned i planleggingen av nye jernbanestasjoner og byutvikling i ulike byer på Østlandet. Når staten nå endrer kurs, er det fordi utgiftene må ned.

– Vi har ikke penger til alt. Nå spør vi: Hva gir mest effekt for de reisende? Vi ser at byprosjektene koster mer pr. meter skinne enn det å holde på i «åpne landskap», sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til Aftenposten.

Les hele saken med abonnement