Større enn Bergen
- Jeg har aldri vært borte i noe lignende, sier TNS Gallups Dag Andersen om nettsamfunn-suksessen Nettby.
Det har vært mye snakk om Facebook den siste tiden. Men for nordmenn flest er det nettsamfunnene Nettby (VG Nett) og Blink (Dagbladet.no) som gjelder. Førstnevnte har vært en gedigen suksess siden lanseringen for bare åtte måneder siden.
Under kapitalmarkedsdagen i Stockholm i slutten av mars la Schibsted frem tall som viser en eksplosiv vekst for Nettby.no. Siden lanseringen i september i fjor har den virtuelle byen fått over 300.000 innbyggere og i uke 17 hadde den nesten 500.000 unike besøkende.
160 millioner sidevisninger
Men for Nettby er det ikke bare antall brukere som er stort. Også antall sidevisninger er enormt sammenlignet med alle andre. En Nettby-innbygger bruker i gjennomsnitt fire ganger så lang tid som en gjennomsnittlig nettavisleser og gjør at Nettby har rundt 160 millioner sidevisninger i uka.
— Jeg har aldri vært borte i noe lignende på det norske markedet. Det er ingen tvil om at Nettby har lyktes veldig med denne satsningen, sier markedssjef for Media-undersøkelsene i TNS Gallup, Dag Andersen til Forbruker.no.
Han sitter på upubliserte tall som viser at nettsamfunnsaktiviteten i Norge er stor og bekrefter at Nettby er blant de største. Fem prosent av alle norske internettbrukere over 15 år er innom byen daglig, mens 2,8 prosent er innom Dabladets Blink.
Ukentlig er det Blink som fortsatt er størst. Med 6,7 prosent av internettbrukerne mot Nettbys 6 prosent.
— De har en lenger historie, sier Andersen om Blink som ble lansert i februar 2002.
12 prosent
Gjennomsnittsbrukeren i Nettby er 21 år gammel og ifølge TNS Gallup er hele 12 prosent av 15-29-åringene innom daglig.
Men TNS Gallups undersøkelser inkluderer ikke dem under 15. Og de er det garantert mange av på Nettby.
— Det er ingen tvil om at det er de under 30 som er aktive på Nettby, sier Andersen, som innrømmer at tallene kunne vært enda høyere om man også hadde hadde spurt 13-14-åringene i Forbruker&Media- undersøkelsen.
Men det er ikke bare de unge som er aktive i det norske nettsamfunnet. Faktisk er fem prosent av internettbrukerne mellom 30 og 44 også daglig innom den store byen på nett.
Så stor er suksessen at Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot nylig avslørte for Kampanje at Nettby er hans favorittprodukt.
Hvem er størst?
Det har vært stor konkurranse mellom VGs Nettby og Dagbladets Blink om å være størst. Blink opplyser i dag at de har 316.000 aktive profiler, mens Nettby opplyser at de har 306.000 borgere. Antallet medlemmer er derfor ganske likt.
Men antallet aktive brukere er svært forskjellig. I skrivende stund opplyser Blink at de har 4279 innloggede brukere og Nettby at de har 15.923 innloggede brukere.
Sex og Facebook
I nettsamfunnene blir noen tydeligvis veldig godt kjent med hverandre. Gruppen "Vi som har hatt sex med en/ei på Nettby" , er allerede oppe i 359 medlemmer...
En annen gruppe på Nettby vitner om at mange er med i flere nettsamfunn samtidig. Gruppa "Vi som også har Facebook" har nesten 3000 medlemmer. Men husk at medlemskap i for mange nettsamfunn kan gjøre deg syk.