Norge

Disse bildene er ulovlige

Markedsrådet har gitt fullt medhold til Helsedirektoratet som mener at Aass Bryggerier og Bryggeri- og drikkevareforeningen bryter alkoholloven når de omtaler øl på egne nettsider.

Bryggeriforeningen må fjerne disse bildene. FAKSIMILE FRA NETTSTEDET DRIKKEGLEDE.NO

  • Ntb

Helsedirektoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl på sine hjemmesider, fjerne produktinformasjon om mikrobrygget øl og anbefalinger av ølsorter på sine hjemmesider.

Bransjenettstedet Drikkeglede.no får ikke lov å ha en ølvelger med anbefalinger av øl på sine nettsider. Foreningen blir også pålagt å fjerne lenker til omtaler av øl i norske medier. Markedsrådet er også enige med Helsedirektoratet i at et sladdet bilde av øl på nettsiden er et brudd på lovverket mot alkoholreklame.

– Surrealistiske utslag

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. ERLEND AAS/SCANPIX

Bryggeri— og drikkevareforeningen (BROD) ber helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.– Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen framstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold».

Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens «nøktern forbrukerinformasjon”om alkoholsvakt øl blir forbudt.

– Brudd på ytringsfriheten

Av vedtaket i Markedsrådet går det også fram at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring.

Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier.

Ølbryggerne fikk støtte fra Norsk Redaktørforening. I saksframlegget til markedsrådet vises til et intervju i fagbladet Journalisten der assisterende generalsekretær Arne Jensen mener det kan være i strid med Menneskerettskonvensjonen å skille mellom hvem som skal ha anledning til å formidle hvilken type informasjon.

Lenker blir reklame

Helsedirektoratet viste på sin side til at det er bruken av lenker til redaksjonell omtale som rammes av reklameforbudet, ikke nyhetsoppslagene i seg selv. Direktoratet argumenterer med at en lenke til redaksjonell omtale må betraktes på samme måte som om Bryggeri- og drikkevareforeningen hadde lagt ut samme informasjon på sin hjemmeside.

– Det må trekkes et klart skille mellom selve nyhetsstoffet og lenken. Lenken er der i markedsøyemed fordi innholdet er av en slik art at det ville vært å anse som reklame dersom BROD eller Aass selv hadde produsert nyhetsstoffet, skrev Helsedirektoratet.

Svakere vern

Et enstemmig markedsråd sier seg enig i direktoratets tolkning av at det som på nrk.no er en nyhetssak, blir ulovlig alkoholreklame dersom BROD lenker til saken på sine nettsider. Rådet viser også til at kommersielle ytringer nyter et «noe svakere vern enn andre ytringer i samfunnsdebatten.

  1. Les også

    Helsedirektoratet forbyr lenking til medieomtale av øl

  2. Les også

    - Forskjellsbehandling er et paradoks

  3. Les også

    Bråbrems for pressefest og nettsted

  4. Les også

    Aass Bryggeri får ølhjelp fra statsråd

  5. Les også

    Sendte ut 170.000 ulovlige blader

  6. Les også

    - Vi behandles som en uskikkelig bikkje

  7. Les også

    Slåss mot ulike regler for øl og vin

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    «Det er gode grunner til ikke å stole på matbloggerne»

  2. ØKONOMI

    Helsedirektoratet mener denne papirinnpakningen er ulovlig alkoholreklame

  3. A-MAGASINET

    Offentlig ansatte hetses grovt i sosiale medier: «Du må være en kald psykopat.»

  4. VERDEN

    Trump kommer med egen presidentordre om sosiale medier

  5. NORGE

    Han holdt på å dø da pacemakeren sviktet. Risikoen hadde vært kjent i flere år.

  6. KULTUR

    Teatermiljøet med kraftig kritikk av Erna Solberg