Norge

Amerikanerne elsker denne norske kampanjefilmen

Kampanjen om alkoholvett på sjøen har blitt sett over åtte millioner ganger siden torsdag. Nesten fire milloner av visningene kommer fra USA.

  • Susanne Sundbye

En norsk familie med mor, far og barn sitter en solfylt dag på båten. Foreldrene nipper til hvitvinsglasset. Forbi dem putrer en båt med en smålubben ungkar som ligger langstrakt på tvers akterut. Familien skotter bort på mannen og humrer.

Begge båtene nærmer seg kaia hvor de skal legge til. Familiefaren sliter. Ungkaren derimot, legger til heller spesielt.

«Like a boss»

«How to dock your boat like a boss.The guy got skills», skrev den amerikanske bloggen «Powerboat fans and friends» om videoen da de la den ut på sin facebook-side. I USA har videoen blitt sett til sammen nesten fire millioner ganger.

Litt_av_en_kunst-2.jpeg

— Vi liker veldig godt helten vår som vi kaller ham, han er på sett og vis utypisk og han symboliserer noe som er viktig for oss, nemlig godt sjømannskap og ferdigheter, forteller Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL.Hun forteller at videoen er en del av deres kampanje «Klar for sjøen», som skal minne folk på å være edru når man fører en båt.

— Og vi vet at alkohol forårsaker mange ulykker og dødsfall på sjøen, så dette er et forsøk på å skape en morsom vri på budskapet. Så vet vi at det er mange båtførere som gruer seg til å legge til kaia, så vi tok det som utgangspunkt.

Universelt gjenkjennelig situasjon

Professor i markedsføring Lars Erling Olsen tror hovedgrunnen til at videoen har fått over åtte millioner visninger er at man kjenner seg igjen i situasjonen.

— Alle som har holdt på med båt kan kjenne seg igjen i sitasjonen, uansett hvor man er fra. De har enten opplevd det selv, eller sett noen andre slite med å legge til.

Han tror det er tilfeldig at videoen har slått best an i USA, og sier det har noe med hvor videoen blir lagt ut, og hvem den er tilgjengelig for. Olsen synes imidlertid at hovedbudskapet til videoen ikke kommer godt nok frem.

— Poenget er ikke at man skal se et kult anløp til en brygge. Det er å få ned alkoholforbruk på sjøen.

Den såkalte helten legger til bryggen med klasse. Kari Randen mener det setter fokus på båtferdigheter, hvilket er poenget med videoen.

— Har du promille får du dårligere ferdigheter. Og de ferdighetene kan du trenge når du skal legge til kai, når du møter en båt, eller når det skjer noe uforutsett. Så det vi gjør er å eksemplifisere en situasjon.

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    Jubelvideoen fra gullfeiringen er vist over én million ganger

  2. SPREK

    Treningsvideo av kvinner i alle former er blitt en verdenshit

  3. BOLIG

    – Vi skulle gjerne hatt litt flere dyre hytter til salgs

  4. SPORT

    Video av norsk friidrettstalent (20) sett av 15 millioner: – Fikk sjokk da jeg så det

  5. SPORT

    – Jeg har sett mange foreldre som har skjelt og smelt, noen ganger av rasistisk karakter

  6. FOTBALL

    Fem VIF-ansatte sa opp, lønna utsatt: - De sluttet fordi de fikk ny jobb