Norge

Airbus: - Dette har aldri skjedd før

Helikopterprodusenten er sjokkert over at hovedrotoren falt av like før helikopteret styrtet.

Rotoren til dødshelikopteret, H225 Super Puma, er 15,6 meter i diameter.
  • Sigrid Haaland
  • Guro Valland

Bildene av rotorbladene som spinner mot bakken på Turøy fredag formiddag, viser hvor sjanseløse de 13 personene om bord i helikopteret var, skriver Bergens Tidende.

Airbus Helicopters, produsenten bak ulykkeshelikopteret H225 Super Puma, forteller til BT at de er sjokkert over den grusomme ulykken.

— Det er en dypt tragisk hendelse. Flysikkerhet er vår førsteprioritet, og vi gjør og vil gjøre alt for å sikre flysikkerheten. Ellers er det ikke noe poeng å lage helikoptre, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK.

  • Besøkte ulykkestedet søndag:Kastet blomster i sjøen for å ære de omkomne
  • Rotorhodet landet flere hundre meter fra helikopterkroppen:

— Aldri skjedd før

De seks siste uhellene har skjedd med Super Puma-helikoptre.Helikopteret som havarerte vest for Bergen, falt mot bakken uten sin aller viktigste komponent.

Hovedrotoren har aldri løsnet fra helikopterkroppen på denne måten før, forteller Meredith.

— Vi er i sjokk. Vår aller høyeste prioritet er å finne ut hva som er årsaken til ulykken, sier han.

Administrerende direktør Guillaume Faury i Airbus Helicopters kommer søndag til Bergen for å vise støtte og respekt til de etterlatte.

Produsenten venter nå på funn og detaljer fra det omfattende etterforskningsarbeidet. Inntil da ønsker de ikke å spekulere på hva som kan være grunnen til dødsulykken.— Det viktigste for oss er å støtte etterforskningsarbeidet. Norske og britiske luftfartsmyndigheter har besluttet å stoppe all kommersiell helikoptertrafikk av passasjerer. Det er en avgjørelse vi støtter, sier Meredith.

Airbus-sjef til Bergen

Airbus Helicopters har sendt et teknisk team for å bistå i arbeidet. Administrerende direktør Guillaume Faury er også ventet til Bergen søndag.

— Han ønsker å vise sin støtte og respekt til de etterlatte, sier Meredith.

Flereøyenvitner på stedet så rotoren i luften 20–30 sekunder etter styrtenfredag formiddag. Den ble funnet flere hundre meter fra krasjstedet.

— Det var en veldig rar lyd av rotoren, som så falt av. På noen sekunder gikk helikopteret på skeive og styrtet, ganske så midt på holmen sett fra meg, fortalte Monica Turøy Espelid til BT, som deretter kunne melde om en voldsom eksplosjon og masse røyk.

Etter det BT forstår, preger ulykken hele Airbus Helicopters-organisasjonen.

— Amatørvideoen av rotorbladene som spant i luften var fullstendig sjokkerende å se, sier en anonym kilde.

Venter informasjon

Airbus Helicopters har til nå ikke vært i direkte kontakt med de etterlatte, men konsentrerer seg om å bistå myndighetene. Selskapet er også i jevnlig kontakt med Statoil og CHC Helikopter Service.

— På dette tidspunktet er det vår viktigste prioritet, men også vår plikt, å bistå etterforskningen, samt operatørene. Det er der vi kan gjøre mest nytte for oss, også overfor de pårørende, sier Meredith.

Det er for tidlig å si noe om helikoptertypen vil gjennomgå tekniske endringer som følge av ulykken.

— Hva vil skje videre fra Airbus Helicopters' side?

— Det avhenger av informasjonen fra havarikommisjonen. At de har funnet den svarte boksen, er positivt. Det vil trolig gi oss noe informasjon. Vi håper å få detaljer fra etterforskningsarbeidet i løpet av de neste timene eller dagene, men det er vanskelig å si når.

Svar kan ta ett år

Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.

Både den franske (BEA) og engelske havarikommisjonen (AAIB) bistår det norske undersøkelsesteamet i forbindelse med helikopterulykken. Ifølge Havarikommisjonen kan det ta opptil et år å få svar på hvorfor helikopteret styrtet.

— BEA deltar fordi dette er et franskprodusert helikopter. BEA har med seg eksperter fra både helikopter- og motorfabrikant. AAIB er invitert med fordi Storbritannia har erfaring med tilsvarende offshoreoperasjoner og relativt nylig undersøkt hendelser med samme helikoptertype, opplyser Statens havarikommisjon i en pressemelding.

Videre melder Havarikommisjonen at de arbeider så raskt som mulig.

- Rotor falt av i USA

Det er uhyre sjeldent at hovedrotorbladet faller av helikoptre, men det har skjedd. I januar 2015 mistet to personer livet i en lignende ulykke i Erie, USA.

På helikopteret av typen Enstrom 280FX,altså ikke det samme som i fredagens tragiske hendelse ved Turøy, løsnet rotorbladet da helikopteret gikk inn for landing. Vinkelen skal ha vært bratt, heter det i den foreløpige havarirapportenfra The National Transportation Safety Board (NTSB).

En lokal reporter som så dødsulykken, fortalte at idet helikopteret begynte å miste høyde, hørte hun en slags poppelyd. Helikopteret begynte deretter å rotere, før hovedrotoren falt av toppen av helikopteret. Resten av helikopterkroppen sank deretter mot jorden, traff bakken og eksploderte.