Norge

Hardtrening gir ingen helsegevinst

Sofasliterne lever like lenge som dem som trener hardt. Og rolig jogging er best

afp000774595.JPG Ingar Storfjell

  • Llc
  • Tribune Content Agency
  • Monte Morin Los Angeles Times

Hei treningsnarkomane, her er noe å tenke over neste gang du snører på deg joggesko til en ny utmattende treningsøkt: En dansk studie konkluderte nylig med at joggere som løper langt og fort har like høy dødelighet som sofaslitere.

Studien, som ble publisert mandag i Journal of American College of Cardiology, retter søkelyset mot hva som er for mye trening.

Tidligere forskning har vist at fysisk aktive mennesker har minst 30 prosent lavere risiko for tidlig død sammenlignet med inaktive mennesker. Men det er fortsatt usikkert hva som er den ideelle treningsdosen.

At overdreven løping kan være farlig, fikk vi et eksempel på allerede for over 2500 år siden da budbringeren Feidippides løp de 42 kilometerne fra slagmarken ved Marathon til Aten for å fortelle at perserne var slått. Etter å ha ropt «seier!» segnet han død om, ifølge myten.

Kan skade hjertet

Forskere har lenge hatt en hypotese om at anstrengende løping over tid kan skade hjertet.

– Intens trening over lange intervaller kan være assosiert med hjerteinfarkt, hjerterytmeforstyrrelse og stive blodårer, skriver lederen av studien Dr. Peter Schnohrof ved Frederiksberg Hospital i København.

– Så vidt vi vet, har det ikke vært gjennomført studier av deltagere i maraton, halvmaraton eller triatlon, men slike studier ville helt klart være interessant, skriver han.

afp000774593.JPG Ingar Storfjell

Forskerne basert sine funn på data fra Copenhagen Heart Study, og fulgte 1098 sunne joggere og 3950 ikke-jogger i omtrent 12 år. Ved slutten av studien hadde 28 av joggere og 128 ikke-joggere dødd.De som tilhører gruppen joggere ser ut til å leve lenger enn stillesittende ikke-joggere. Når forskerne skiller ut dem som driver med lett og moderat jogging, er forskjellen enda tydeligere.

– Men folk som løp fortere enn 11 kilometer i timen mer enn fire timer i uken, eller fortere enn 11 kilometer i timen mer enn to og en halv time i uken – med en frekvens på mer enn tre ganger i uken – hadde en dødelighet som ikke var statistisk forskjellig fra den i den stillesittende gruppen, skriver forskerne.

Finn riktig treningsdose

Studien er på ingen måte det siste ordet i saken, forskerne påpeker selv at emnet bør belyses nærmere. Men resultatene er uansett en god nyhet for dem som liker å lunte av gårde i moderat tempo.

– Treningsdosen som var mest gunstig for å redusere dødeligheten, var rolig jogging i tilsammen mellom én og én og en halv time i uken, fordelt på ikke mer enn tre løpedager, skriver forskerne.

Undersøkelsen ble gjort blant hvite kvinner og menn mellom 20 og 93 år i København, og det ble ikke tatt hensyn til eventuelle andre former for fysisk trening, påpeker forfatteren av artikkelen i Journal of American College of Cardiology, Duck-Chul Lee. Han er kinesiologist ved Iowa State University.

Lee og hans kolleger deltok ikke selv i København-studien. De skriver at siden deltagerne selv rapportert sine løpevaner, kan det være feil eller skjevhet i datagrunnlaget. De skriver også at de 127 deltagerne som ble identifisert som harde joggere, kan ha utgjort en for liten gruppe til nøyaktig å beregne dødelighetsrisiko.

– Videre studier er nødvendig for bedre å evaluere dette kontroversielle spørsmålet, skriver forfatterne.

Norsk enerett: Aftenposten

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPREK

    Organisert aktivitet gir mer aktive barn

  2. DEBATT

    Løp saktere, lev lenger

  3. VERDEN

    Moderat mosjon gir stor effekt

  4. NORGE

    Ny forskning: Hverdagsmosjon gir overraskende store gevinster

  5. SPREK

    - Vi må slutte å lyve om at fysisk aktivitet gjør oss slanke

  6. SPREK

    Ida (34) løper bare av og til. Det har langt større effekt enn hun tror, ifølge ny forskning.