Norge

Svartelisten

Her er listen over store, kjente nettselskaper som utgjør en trussel med hensyn til personvern.

  • Christine Jensen

Personvernorganisasjonen Privacy International har undersøkt 23 store aktører på Internett og rangert dem etter hvor godt de håndterer personvernhensyn. Eller skal vi si dårlig. Ingen av de 23 fikk nemlig godkjent av organisasjonen.

Som Forbruker.no tidligere har skrevet, er det Google som skiller seg ut som den store verstingen når det kommer til personvern på Internett. Selskapet er det eneste som har falt innenfor kategorien "fiendtlig til personvern".

HER ER LISTEN:

Fiendtlig til personvern:

Google – Ignorerer personvern-hensyn. Alle nyheter fra selskapet involverer en eller annen form for ny praksis med hensyn til overvåking. Teknikker og teknologier blir stadig annonsert uten noen tilfredsstillende offentlig rådspørring slik som med karfunksjonen "Street View." Les alt om de omstridte bildene som vises i kartet her.

Vesentlig og omfattende personvern-trusler:

AOL – overvåker hvilke e-poster brukerne åpner og svarer på, hva de søker på og hva de gjør med søkeresultatene. Har også historie på hva du brukerne har kjøpt på AOL-steder og samler lignende informasjon fra andre selskaper. På det "etiske kompasset" får de stryk for å viderebringe søkeinformasjon til det amerikanske justisdepartementet til bruk i forskning.

Apple – Deler informasjon med andre selskaper for å "behandle og fremme brukerdata". Ser ikke på IP-adresser som personlig informasjon. Minibutikk samlet informasjon om musikk lagret på personlige datamaskiner. På det "etiske kompasset" får de betegnelsen problematisk fordi de forsøkte å avsløre navn på kilder til bloggeres historier.

Facebook – Samler informasjon om brukerne fra andre kilder, inkludert aviser, blogger, messenger-tjenester og andre Facebook-brukere. Har ikke opprettholdt sterke sikkerhetsmekanismer og vil ikke informere om hva de gjør for å beskytte all informasjonen.

Hi5 – Meningsløs bruk av reklameteknikker. Problematisk at man møter en pop-up-reklame når man klikker på noe så seriøst som "privacy policy" for å lese om vilkårene ved bruk av tjenesten.

Reunion.com – Informasjonsdeling er farlig uklar. Problematisk sporing av bruk.

Windows Live Spaces – Problematisk bruk av personlig informasjon uten klar kunngjøring om hvor lenge det lagres. Bruker nesten alle midler tilgjengelig for å prøve å identifisere brukere og hva brukerne gjør.

Yahoo – Uklar personvern-policy hindrer Privacy International i å forstå dynamikken i datastrømmen. Bruken av informasjon fra andre steder er høyst problematisk. Samarbeider med myndigheter både i USA og Kina og utleverer informasjon til disse.

Alvorlige mangler i personvern-praksisen:

Stort sett oppmerksomme på personvern-rettigheter, men demonstrerer noen mangler:

Stort sett oppmerksomme på personvern-rettigheter, men trenger forbedring:

Personvern-vennlig og personvern-fremmende:

  • Ingen!

Les hele rapporten her (pdf-fil)

Nettsamfunnet Facebook er en av de som blir kritisert for sin håndtering av personvern. Foto: STEIN BJØRGE

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Tenk på en nettside. Den bryter sannsynligvis EUs strenge personvernlov.

  2. KULTUR

    Personvern: Google innrømmer at markedet ikke har gjort nok

  3. NORGE

    Datatilsynet undersøker om det er lovlig å bruke Google i skolen

  4. NORGE

    – Hvis vi oppdager at vi har data vi ikke skulle hatt, vil de bli slettet

  5. KULTUR

    Facebook logget SMS-er og telefonsamtaler

  6. KULTUR

    Annonsører jeg aldri har hørt om, vet hvem jeg er. Slik spres informasjonen din på nett.