Norge

NSBs «Flirt» starter på skuddårsdagen

  • Per Annar Holm

NSBs «Flirt», står for Fast Light Innovative Regional Train, koster fire milliarder kroner for 50 togsett. I tillegg har NSB opsjon på 10 Per Annar holm

  1. februar settes det første av NSBs 50 nye «Flirt»-tog i trafikk.

NSB har vært på handletur i Sveits, og på skuddårsdagen skal det første av i alt 50 Flirt-tog settes inn i trafikken nord og vest for Oslo.

Dette er godt nytt for 50.000 pendlere, mens de som reiser mot Østfold må vente en ti års tid på nytt togmateriell.

Fire milliarder kroner har NSB brukt på tidenes største togkjøp, og blir dette vellykket, har de sikret seg opsjon på å kjøpe 100 togsett i tillegg.

Ny arbeidshest

Type 74 er regionaltogvarianten og blir levert først. Disse vil i første omgang bli satt inn i Inter-City-trafikken på Østlandet på strekningen Lillehammer— Oslo - Skien, der blant annen NSBs type 70 brukes i dag.

Den har 264 seter hvor ryggen kan reguleres.

Per Annar Holm

Type 75 er lokaltogvarianten som vil bli satt inn på de lengre lokaltogstrekningene på Østlandet, sånn som Kongsberg-Eidsvoll Disse togsettene vil bli levert etter at type 74 er levert, og vil erstatte de snart 40 år gamle 69-togene NSB bruker rundt stor-Oslo.

Den har 295 seter med stiv rygg.

— Vi har ennå ikke fått endelig brukstillatelse fra Statens jernbanetilsyn, men regner med at den kommer i god tid før 29. februar, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Aftenposten.no.

Hyllevare

De nye togene har alt bestått tøffe tester i vinterland som Østerike, Sveits og Finland.

Mens norske tog tidligere ble bygget i lave antall ved Strømmens Værksted, satser NSB nå på velprøvde modeller fra Stadler Rail som er hyllevare i Europa.

Likevel har Statens jernbanetilsyn (SJT) krevd nye tester for blant annet å få svar på om togene tåler ekstrem kulde.

Disse testene har de siste ukene vært utført på Finse.

- Ikke klare

Direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn sier at de ennå ikke har gitt NSB grønt lys for annet enn testkjøring med de nye togene:

— Vi mangler fortsatt dokumentasjon på en rekke spørsmål og kravspesifikasjoner. Først når vi får dette kan vi ta stilling til om vi skal gi brukstillatelse, sier Johnsen.

- Så det kan spøke for NSB-«Flirt» med passasjerene fra skuddårsdagen?

— Det er da lenge igjen til 29. februar, og er dokumentasjonen komplett bruker ikke vi lang tid på saksbehandlingen, sier Johnsen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Åpning av ny vannsklie på Frognerbadet utsatt igjen

  2. NORGE

    Enorm passasjervekst ventes frem mot 2050. Norge kan trenge dobbelt så mange tog.

  3. NORGE

    NSB-sjefen: Vår konklusjon er at vi må stole mer på buss

  4. ØKONOMI

    Se bildene: Slik blir det nye flytoget

  5. NORGE

    Nå kan det bli bedre for pendlere på Østfoldbanen: Passasjerene skal stables i høyden

  6. NORGE

    Har kjøpt 14 nye hybridtog - mangler trolig strøm til å kjøre dem