Norge

Havarikommisjonen varsler full undersøkelse av strømulykken ved Ruseløkka

Havarikommisjonen åpner full undersøkelse av ulykken der en gutt døde og to alvorlig skadet etter å ha gått inn i en togtunnel i Oslo.

En gutt døde i ulykken i denne tunnelen. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

  • Marita E. Valvik

Havarikommisjonen åpner full undersøkelse av tunnelulykken ved Ruseløkka 25. februar. En gutt født i 2003 døde og to andre ungdommer ble alvorlig skadet etter at de gikk inn i tunnelen og fikk strøm gjennom seg.

– Vi har besluttet å åpne full undersøkelse. Vi kommer til å undersøke sikkerheten når det gjelder å ta seg inn på området og sikkerheten inne på selve området, sier avdelingsdirektør Kurt Olsen i jernbaneavdelingen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Aftenposten.

Det var VG som første meldte om saken.

  • Bakgrunn: To gutter og en jente i tunnelulykken – en av guttene omkom

Skal undersøke skilting og gjerder

Olsen sier de vil undersøke skilting, gjerder, risikoen ved på bevege seg inne på området og parkeringen av togene.

– Bakgrunnen er at dette er en meget alvorlig ulykke, sier Olsen.

Han sier det over et tidsrom har vært flere hendelser med personer som har kommet i kontakt med strømførende ledninger.

– Vi kommer til å ha et videre perspektiv enn bare ulykken på Filipstad. Et mulig utfall av våre undersøkelser kan være et Bane Nor må gjøre større endringer i sikkerheten enn det som eventuelt må skje på Filipstad, sier Olsen.

SHT: Vet mye allerede

Han sier de i denne typen undersøkelser som regel avdekker forhold som får videre konsekvenser enn det som bare er knyttet til en gitt ulykke.

Olsen sier de allerede har samlet inn mye materiale til undersøkelsen. SHT samarbeider med politiet, NSB, Bane Nor og Direktoratet for samfunnssikkerhet i denne saken.

– Vi vet mye allerede. Vår jobb er å sy sammen all informasjonen vi har. Har vi behov for mer, så innhenter vi dette fra alle partene vi samarbeider med, sier han.

Bane Nor satte opp høyere gjerder ved tunnelen etter ulykken. Foto: Morten Uglum

Olsen sier det er en rekke lover, forskrifter og interne regler som regulerer sikkerheten knyttet til jernbanen og strømførende ledninger.

– Samferdselsdepartementet er vår overordnede, og vår rapport kommer til å gå dit. Men vi kommer til å holde Jernbanetilsynet orientert, sier Olsen.

SHTs mandat er at undersøkelser ikke skal ta lengre tid enn 12 måneder.

– Vi vil jobbe så fort som råd, men ikke på bekostning av kvaliteten i arbeidet, sier Olsen.

Satte opp høyere gjerde

Høyspentanlegget i tunnelen har en spenning på 15.000 volt.

I uken etter ulykken har Aftenposten sett på sikringen av området. Det førte til at Bane Nor fredag festet høyere gjerder oppå det gamle.

Det opprinnelige gjerdet var på 1,05 meter. Dette er 75 centimeter lavere enn hva Bane Nor sitt regelverk sier at det skal være.

  1. Les også

    En skole i sorg minnes elev som omkom i tunnelulykken i Oslo

  2. Les også

    Tenåring død etter å ha fått strøm i seg. To kjemper for livet på Haukeland.

Les mer om

  1. Tog
  2. Samferdsel
  3. Infrastruktur
  4. Jernbane

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Tunnelulykken: Nå setter Bane Nor opp høyere gjerde

  2. NORGE
    Publisert:

    En skole i sorg minnes elev som omkom i tunnelulykken i Oslo

  3. NORGE
    Publisert:

    Sikring ved ulykkestunnelen: – Som venn av den som omkom synes jeg dette er utrolig frustrerende

  4. NORGE
    Publisert:

    Havarikommisjon kritiserer sikkerhetsbrudd etter at 15-åring omkom i strømulykke

  5. NORGE
    Publisert:

    Offentliggjør rapport etter dødsulykke på Filipstad. Foreslår 11 tiltak.

  6. NORGE
    Publisert:

    Bane Nor: 36 uønskede hendelser ved tunnel der tenåring omkom