Norge

Dette vil NSB tilby lokaltogpendlerne i 2026

Seks tog i timen Ski-Oslo. To lokaltog i timen Moss-Oslo. To tog i timen Halden-Oslo. Kanskje et eget shuttle-tog Ski-Oslo. Her er NSB ambisjon for Østfoldbanen - og de andre lokaltogbanene - på 20-tallet.

Livet som lokalpendler på Østfoldbanen skal bli vesentlig lettere i 2021 enn det er i dag, hvis NSB får det som de vil. Foto: Magnus Knutsen Bjørke

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

I løpet av tre timer med morgenrush hadde NSB i 2011 tilgjengelig noe over 24.650 seter på lokaltog .

Det vil i antall seter på Drammenbanen, Østfoldbanen og Hovedbanen (mot Lillestrøm og Eidsvoll), til sammen.

Med Follobanen skal det i 2026 være nær 40.000 seter tilgjengelig.

Her er tilbudet på Østfoldbanen i 2021

Mye av gevinsten tas ut for pendlere fra Drammen og Eidsvoll allerede førstkommende søndag.

Men hva med Østfoldbanen, som inntil videre nedprioriteres?

Johan Selmer (t.v.) er plandirektør i NSB. Til høyre pressekontakt Haakon Myhre. Foto: Sveinung Berg Bentzrød

For første gang letter NSB på sløret om tilbudet i 2021. Ifølge plandirektør Johan Selmer ser NSB for seg følgende løsning:

Det blir avgang hvert 10. minutt mellom Oslo og Ski, takket være:

  • Halvtimesavganger fra Fredrikstad til Oslo, som skal kjøres på Follobanen.
  • Halvtimesavganger fra Moss til Oslo, som skal kjøres på Follobanen.
  • Halvtimesavganger for en egen shuttle-linje Oslo S-Ski, med forlengelse til Vestby eller Moss i rushtiden, som ogs kan få plass på Follobanen.
  • I tillegg kommer togene til og fra Mysen, som også skal gå på Follobanen
  • Dagens lokaltog som stopper på alle stasjoner mellom Oslo S og Ski skal gå på dagens spor, hvert kvarter.
    Med dette opplegget blir det avgang hvert kvarter fra Moss i retning Oslo i rushtiden.

På dagens spor skal i fremtiden bare dagens Ski-lokal og godstog gå.

Så mye kuttes reisetiden på Østfoldbanen

Direktetog Oslo-Ski med Follobanen gir reisetid på ca. 12 minutter.

Tog mot Mysen og Moss vil få ca. ni minutters kortere reisetid. Dette betyr:

  • 54 minutter i stedet for 1t 3 min til Mysen.
  • Henholdsvis ca. 31 og ca. 41 minutter til Moss, avhengig av om man tar lokaltog eller InterCity til Halden.
    — Vi legger opp til timinutters-avganger for Oslo-Ski i 2021, på samme måte som Asker-Sandvika-Lysaker-Skøyen-Nationaltheatret-Oslo S-Lillestrøm får dette fra søndag av, sier Selmer.

I 2021 er det meningen at samtlige lokaltogavganger skal køres med doble togsett.

Dette er NSBs ambisjon - men ingen garanti

Men som Selmer understreker, dette er ambisjoner, han kan ikke garantere at tilbudet blir slik NSB ser det for seg nå.

Dette fordi:

  • I tillegg til byggingen av Follobanen er man avhengig av at vi får mye større parkeringskapasitet for tog, og at perronger og stasjoner tilpasses lengre tog og hyppigere avganger.
  • I teorien kan det bli Flytog-linje til Rygge, noe som kan forstyrre NSBs opplegg.
  • For at systemet skal fungere må det også bli dobbeltspor helt til Moss. I dag er det uklart når dette kommer.
    Les også:
  1. Les også

    «På dette toget sitter mange av oss og venter på tidspunktet for når vi tar igjen forsinkede lokaltog til og fra Ski»

  2. Les også

    Forbrukerrådet om Østfoldbanen: - Det blir kø, kork og kaos for absolutt alle

Les mer om

  1. Samferdsel

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Follobanen koster nær 30 milliarder kroner. Men gir ikke én ekstra togavgang sør for Ski.

  2. NORGE
    Publisert:

    Jernbanens folk sa det var umulig, men i helgen utvides togtilbudet på Østlandet

  3. NORGE
    Publisert:

    Ordførere i kø for å ta disse togene i bruk

  4. NORGE
    Publisert:

    Norges fem minst populære jernbanelinjer er samlet i en konkurransepakke

  5. NORGE
    Publisert:

    Vy øker togkapasiteten på Østlandet

  6. NORGE
    Publisert:

    Jernbanedirektøren varsler utvidet togtilbud