Norge

Vennegjengen droppet strandferie - krysser halve India i tuk-tuk

Rekordlange 2027 kilometer skal tilbakelegges på tre uker. - Kuer er blitt våre beste venner, forteller gjengen.

- Vi hørte på en veikro at lastebiler totalsmadrer tuk-tuker når de kræsjer. Det var ikke betryggende, så nå har vi sluttet å stoppe på veikroer, sier talsmann Vindal.
  • Hans Mortensønn Jordheim

«Det må vi få til en gang!»

En setning de fleste har tatt i sin munn og som ofte ikke leder til noe mer enn håpefulle tanker og fjerne drømmer. Men for denne vennegjengen ble den småsprø planen deres en realitet.

– Det hadde gått noen måneder etter at vi diskuterte tuk-tuk-ideen for første gang. Så fikk vi plutselig en melding hvor det sto at «dette er flyet vi har bestilt». Da slang resten seg på uten å vite hvordan det egentlig skulle gå, sier Halvor Dale Vindal, gruppens talsmann.

Snittfart på drøye 30 km/t

Inspirert av The Rickshaw Run har gjengen, som for det meste har blitt til gjennom jobb og tjeneste i Forsvaret, bestemt seg for å kjøre 2027 kilometer på autorickshaw, et trehjult kjøretøy som på folkemunne er bedre kjent som tuk-tuk.

Det er definitivt personlig rekord hva kjøring i tuk-tuk angår, bekrefter de.

Reisen startet i Mumbai den 12. juli og skal vare frem til den 29. Destinasjonen er Thiruvananthapuram i sør. Med godt lastede kjøretøyer, kan guttegjengen fortelle at snittfarten ligger på i overkant av 30 km/t.

– Dermed blir det omtrent seks og en halv time effektiv kjøring hver dag. På hullete veier, i kaotisk trafikk, mellom kyr og lastebiler, forteller Vindal.

Saken fortsetter!


#REKORDSOMMER

I Aftenpostens sommerserie #rekordsommer vil vi gjerne høre om din personlige rekord! Send oss din historie og et bilde på Instagram, MMS eller epost. De beste bidragene premieres med en liten sommergave fra Aftenposten.

  • Instagram: #rekordsommer
  • MMS: 952 71 765
  • Epost: rekordsommer@aftenposten.no

Rett ut i metropolen

At trafikken i India er ganske annerledes enn den norske, er ingen overdrivelse. Den er også langt farligere, ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon. Mot Norges 3,8, dør 16,6 indere per 100.000 innbyggere hvert år i trafikken. Vindal og resten av gjengen forteller at den første fasen bød på mange nervøse øyeblikk.

– Vi fikk tatt et par runder på parkeringsplassen og så var det rett ut i den tetteste Mumbai-trafikken. I starten var vi livredde! Den indiske trafikken er styrt av størrelse på kjøretøy i vel så stor grad som regler, og i det hierarkiet har vi bare motorsykler under oss. Hovedregelen er tut så mye du kan og press deg frem. Det farligste er å få panikk og stoppe, da kutter de inn fra alle kanter.

– Kuer er våre beste venner

Det blir mye tid på veien i løpet av de tre ukene i India. Halvor Dale Vindal forteller at de er blitt varmere i trøya nå, men at de fremdeles er takknemlige når trafikken roer seg.

– Vi har funnet ut at kuer er våre beste venner. Ligger det en ku i veien, og det gjør det ikke sjelden, så sakker trafikken helt ned. Det er også politimenn noen steder som prøver å holde kontrollen, men det er ikke tvil om at ku er mer effektivt.

Dårlige veier, monsuntid og kaotisk trafikk tatt i betraktning – ting har gått veldig greit hittil, forteller gjengen.

– Noen mekaniske utfordringer har det vært. Her om dagen røk clutchen på den ene tuk-tuken, for eksempel. Men det er egentlig ikke mer enn forventet, disse kjøretøyene er jo laget for småkjøring i storbyer. Og reparasjonen kostet i tillegg 70 lusne kroner, så det var jo ingen sak.

Gjengen sier at de ikke var klar over at det var monsuntid da de bestilte. – Veiene blir dårligere, men det er et flott og frodig landskap vi får sett, forteller de.

– Det går ikke å planlegge for mye

Til tross for noen nervøse øyeblikk bak rattet, er ikke vennene i tvil om at det er en strålende ferie de har lagt ut på.

– Dette er et eventyr som kommer til å bli husket lenge. Vi ville aldri ha byttet dette mot badeferie på Rhodos. Denne typen ferie vil vi anbefale til alle som har litt guts og ikke ønsker å planlegge all verdens. Prøver man å planlegge denne reisen i detalj, så går det ikke.

Fra venstre: Per Martin Jacobsen, Vegar Kippersund, Anders Halvorsen, Simen Eriksen, Torkel Gjeraldstveit, Halvor Dale Vindal, Anders Dyrseth og Thomas Andersen

Les mer om

  1. Rekordsommer
  2. India
  3. Ferie