Norge

– Det er helt normalt å rangere «de ti diggeste rumpene på 10. trinn»!

Erle Eide Nyhus (15) skrev debattinnlegg på Si ;D om en overfladisk ungdomskultur hvor altfor mange er opptatt av rangeringer i sosiale medier. Innlegget ble lest av over 50.000 på Aftenposten.no.

«Noe er riv ruskende galt med ungdomskulturen», skrev Erle Eide Nyhus (15). Forsker Petter Bae Brandtzæg bekrefter at rangering i sosiale medier tar helt av. De vil begge ha bruk av sosiale medier inn i skolen snarest mulig.

  • Ali Iqbal Tahir

«Når jenter helt ned i 13-årsalderen blir vurdert som «pulbar og ikke pulbar», bør det gi et klart signal til resten av samfunnet om at noe er riv ruskende galt,» skrev Erle Eide Nyhus (15) i Si ;D lørdag 22. november. Debattinnlegget ble lest av over 50.000 på Aftenposten.no.

Les Erles debattinnlegg her:

Les også

«Når 13-åringer blir vurdert som «pulbar eller ikke pulbar», bør det gi et klart signal om at noe er riv ruskende galt»

Si ;D møter henne i Oslo. Hun er glad for oppmerksomheten debattinnlegget har fått og håper det vil bidra til endringer i skolen.

– Det er viktig å lære om de dårlige sidene ved sosiale medier allerede på barneskolen, blant annet fordi medievanene til barn som vokser opp med sosiale medier som Ask.fm og Facebook, er annerledes.

Hun viser til at det er helt normalt å «rangere sine ti peneste venner», «de ti diggeste rumpene på 10. trinn» eller «topp tre kjekkeste i klasse 9B».

Erle får vondt i magen og bekymrer seg for fremtiden når alt skal dreie seg om utseende og popularitet.

– Selvfølgelig er det noen som aldri kommer med på disse listene. Dette er vår tids mobbing. Vår generasjons måte å forklare at du ikke er en av oss, sier hun.

Må inkluderes i skolehverdagen

I dag opplever en av fem skoleelever jevnlig utestenging, kommentarer på utseende, trusler og ryktespredning, ifølge en analyse fra Elevundersøkelsen. Petter Bae Brandtzæg har i over 14 år forsket på hvordan unge bruker internett. Han deler Erle Eide Nyhus­­' bekymring og mener kategorisering og rangering er en menneskelig egenskap som alltid har eksistert, men som nå tar helt av.

– Menneskene er blitt en vare, hvor likes er en valuta, sier han.

– En del forskere mener at vi går i retningen til å bli et rangeringssamfunn, hvor mennesker og følelser bare er blitt redusert ned til «likes» og antall stemmer vi får, sier Brandtzæg.

– De hierarkiene som bygges, blir tydeligere. Dette er ikke bare et problem blant unge. Det forplanter seg oppover i aldersgruppene.

Les også: Droppet ut av skolen på grunn av sjikanøse meldinger på nettet

Brandtzæg mener det haster med å integrere sosiale medier og bruken av dette i skolehverdagen. I tillegg bør farene og konsekvensene bli en del av fag som samfunnsfag og RLE.

– Vi må få inn en etisk debatt med etiske dilemmaer knyttet til «likes» og andre utfordringer unge møter på sosiale medier, sier Brandtzæg, og legger til:

– Det er disse tingene som er det viktigste i unges hverdag i dag, og da bør de inkluderes i skolen.

– Må ta tak i de dårlige sidene

På Elvebakken videregående skole bruker medier og kommunikasjonslærer Rune Søstuen blant annet Facebook aktivt i skolesammenheng, men er ikke klar over mange av farene. Selv har han forståelse for at han ikke blir inkludert i ungdommenes sfære på internett.

Han tror elevene setter stor pris på ikke å bruke andre rigide kommunikasjonskanaler til enhver tid, men minner om at det stiller noen krav.

Les også: Sterk advarsel mot mobbenettstedet Ask.fm

– Det fordrer at man i undervisningen snakker om kildekritikk, «Google-generasjonen» og andre problemstillinger relatert til sosiale medier. Vi må også tørre å ta tak i de dårlige sidene ved sosiale medier og snakke om dem med elevene, mener Søstuen.

– Men da er det en forutsetning at jeg holder tritt med den digitale utviklingen og ikke blir en "gamling" i deres øyne, påpeker han.

Ikke la deg lure

For Erle Eide Nyhus er det viktig å understreke at ikke alle ungdommer oppfører seg dårlig når de bruker sosiale medier. Men det er altfor mange, ifølge henne.

– Jeg hører at flere sier rangering har eksistert siden gamle dager, men det betyr ikke at det er greit av den grunn, eller at det er mindre alvorlig nå. Man rangerer bare ikke andre mennesker, fastslår 15-åringen.

– Barn bør lære dette

Til Si;D forteller kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at det er lærerne og skoleledelsen som har anledning til å ta dette opp.

– Den enkelte skole og skoleeier må selv vurdere sine behov, og legge til rette for kompetansehevingstiltak hvis det er behov for dette. Kurs, diskusjoner mellom lærere om undervisningsopplegg og metoder, veiledning — det er mange måter å gripe dette an på.

Isaksen vil ikke gi noen sentrale føringer, men er selv svært opptatt av sosiale medier.

— Jeg synes alle barn burde lære hvordan de skal opptre på sosiale medier.

Er rangering en stor del av ungdomskulturen?

Julie Haugan (18), Elvebakken vgs.Ja, og spesielt på ungdomsskolen. Lillesøsteren min og hennes venner er veldig opptatt av det. Derfor er der viktig at man lærer om farene og konsekvensene av sosiale medier tidligst mulig. I tillegg må skolen anerkjenne at sosiale medier finnes og utgjør en stor del av hverdagen vår.

Julie Haugan (18), Elvebakken vgs.

Ja, og spesielt på ungdomsskolen. Lillesøsteren min og hennes venner er veldig opptatt av det. Derfor er der viktig at man lærer om farene og konsekvensene av sosiale medier tidligst mulig. I tillegg må skolen anerkjenne at sosiale medier finnes og utgjør en stor del av hverdagen vår.

Celinn Bentzen (18), Elvebakken vgs.Ja! Jeg pleide å være på Formspring og fikk blant annet spørsmål om hvem mine fem beste venner var. Jeg opplevde det som «Gossip Girl», hvor man skulle skrive mest mulig dritt om folk, men heldigvis la jeg det fort vekk. Det er en så stor del av folks hverdag i dag, og da er det naturlig at det blir en del av skolehverdagen.

Celinn Bentzen (18), Elvebakken vgs.

Ja! Jeg pleide å være på Formspring og fikk blant annet spørsmål om hvem mine fem beste venner var. Jeg opplevde det som «Gossip Girl», hvor man skulle skrive mest mulig dritt om folk, men heldigvis la jeg det fort vekk. Det er en så stor del av folks hverdag i dag, og da er det naturlig at det blir en del av skolehverdagen.

Ingrid Nøstvold (18), Elvebakken vgs.Selv om vi ikke liker å innrømme det, tenker vi veldig mye på disse tingene. Vi har vokst ifra det nå, men det var lignende da vi var yngre også. Det er en 8.-9.klasse-praksis. Forskjellen er at det går mer på utseende og kropp nå enn det gjorde tidligere, har jeg inntrykk av.

Ingrid Nøstvold (18), Elvebakken vgs.

Selv om vi ikke liker å innrømme det, tenker vi veldig mye på disse tingene. Vi har vokst ifra det nå, men det var lignende da vi var yngre også. Det er en 8.-9.klasse-praksis. Forskjellen er at det går mer på utseende og kropp nå enn det gjorde tidligere, har jeg inntrykk av.

Les også: