Norge

Døren på gløtt for Uber - lemper på taxikrav

Nye regler åpner opp for at taxisjåfører med løyve kan kjøre lovlig for Uber. Men få tror Uber klarer å tiltrekke seg sjåfører med drosjeløyve.

Det omstridte selskapet Uber kobler sjåfører og passasjerer, men norsk rett har slått fast at virksomheten til sjåførene er ulovlig - fordi sjåførene ikke har løyve til å drive persontransport. Foto: Heiko Junge, / NTB Scanpix

  • Arnfinn Mauren

Samferdselsdepartementet har vurdert mulige endringer i yrkestransportloven, og nå foreligger forslagene. Ett av dem går inn for å oppheve kravet om at drosjesjåfører skal være tilsluttet en sentral.

– Det nye regelverket vil være enklere og bedre tilpasset dagens behov og ny teknologi, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

I dag har drosjesjåfører plikt og rett til å være tilknyttet en sentral. Denne regelen vil falle bort hvis departementet får det som det vil. Samtidig vil ikke sentralene være tvunget til å tilby alle løyvehaverne tilknytning.

Les også

Taxisjåfør fratatt førerkortet etter 1100 Uber-oppdrag. Politiet har slått til mot minst 70 Uber-sjåfører.

Samkjøring tillatt - hvis behovet er sammenfallende

Direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport. Foto: Bo Mathisen

Nye løyvehavere vil dermed kunne velge å kjøre for Uber. De som har løyve, vil også kunne si opp kontrakten med sentralen de er tilknyttet, og velge andre driftsformer. Men transportnæringen tror ikke på noen flukt over fra tradisjonelle taxisentraler til Uber.

– Ikke på kort sikt, men dette er avhengig av hva Uber kan tilby. Det blir til syvende og sist et spørsmål om hvem som kan tilby de beste betingelsene, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport.

Det er ingenting som tyder på at departementet vil lempe på kravet om at de som driver persontransport må ha løyve til å drive persontransport. Det er mangelen på løyve som har gjort at politiet i det siste har gitt forelegg og inndratt førerkortet til en rekke Uber-sjåfører i Oslo-området.

Men departementet foreslår nye regler for samkjøring. Dette vil være tillatt hvis sjåfør og passasjer har sammenfallende transportbehov, men det legges sterke begrensninger på godtgjørelse. Derfor får de neppe store konsekvenser.

– Reglene er så strenge med hensyn til godtgjørelse at ingen vil ha noen fortjeneste ved å drive ordinær persontransport og påberope seg samkjøringsklausulene, sier Stordrange.  

Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund. Foto: Ingar Storfjell

Taxileder tror Uber er på vei ut av Norge

Uber har ikke ønsket å kommentere endringene. Norges Taxiforbund er dermiot fornøyd. Deres oppfatning er basert på mulighetene regelendringene vil gi sentralene til å forbedre kvaliteten på tjenesten.

– Vi er mest opptatt av at dette vil gi sentralene mulighet til å velge hvilke sjåfører de kan knytte til seg, sier styreleder Øystein Trevland i forbundet.

Taxiforbundet tror ikke noen av deres sjåfører vil bli fristet til å melde overgang til Uber - med de betingelsene som Uber tilbyr i dag.

– Dessuten tror jeg Uber vil være ute av Norge når disse reglene innføres i 2018, spår Trevland.

Les mer om

  1. Uber
  2. Samferdselsdepartementet
  3. Transport