Mer TV hos Aftenposten

Aftenpostens TV-produsent Jonas Brenna (t.v.) holder kontrollen under en innspilling av debattprogrammet Agenda. Nå varsler han at det vil komme langt mer TV i Aftenposten, blant annet en egen serie om kaffe.
  • Vi skal tilby både dokumentarserier, nyheter og smart underholdning, sier TV- og multimediesjef Eirik Wallem Fossan om TV-satsingen.

Fortsatt vil Aftenposten være en papiravis. Men med ansettelse av en rekke nye medarbeidere har redaksjonen lagt til rette for en kraftig opprusting av det digitale innholdet på Aftenpostens nettsider.

— Dette handler om hva du kan få ekstra på nettet. Det vil komme flere historier fortalt med andre virkemidler, og flere historier der du bare kan få den fullverdige opplevelsen på nett, sier Fossan.

Aftenposten har i høst publisert flere artikler som varsler den nye måten å tenke nettjournalistikk på. I tillegg vil Aftenpostens TV-satsing bli betydelig styrket.

— Aftenposten TV er en veldig viktig satsing for oss. Frem til i år er TV blitt sett på som et støtteelement for å formidle en sak. Nå skal vi forsøke å bygge opp TV som en egen merkevare innenfor Aftenposten-familien, sier Fossan.

Han konstaterer at det er VG som har ledet an i denne sjangeren.

— VGs TV-satsing har banet vei for video på nett i Norge. Men vi har ikke som mål å bli det samme som våre konkurrenter, slår Fossan fast.

Lager kaffeserie

Aftenpostens TV-meny vil bestå av flere nye serier og konsepter, i tillegg til den løpende nyhetsdekningen fortalt gjennom TV-formatet. En egen TV-produsent er allerede på plass. Og han benytter anledningen til å avsløre noe av det leserne kan vente seg fremover.

— Blant annet vil det komme en egen TV-serie om kaffe med Tim Wendelboe, verdensmester i baristakunst. Det vil være «infotainment» om kaffebrygging, kaffeproduksjonen globalt og sosiale problemstillinger knyttet til dette, sier Aftenpostens TV-produsent Jonas Brenna.

— Den posisjonen vi ønsker å ta, med dokumentarer, aktualitetsprogrammer og smart underholdning, er noe vi tror Aftenposten-leserne er ute etter, sier Fossan.

Lærer av New York Times

Fossan understreker at nettet sannsynligvis vil være å kjenne igjen for Aftenposten-leseren også i fremtiden.

— Fortsatt er det lite som slår en velskrevet tekst med gode bilder, det har vært en vinneroppskrift i hundre år. Men det handler om å utnytte det nettet kan gi ekstra og tilby en rikere nyhetsformidling, sier Fossan.

I desember i fjor satte New York Times en ny standard for digital historiefortelling gjennom sin artikkel «Snow Fall». I tekst, bilder, lyd, animasjoner og videoer fortelles historien om skiløperne som ble tatt av et snøskred i Washington.

— Dette er en trend som vi også vil kaste oss mer og mer på, sier Fossan.

Allerede har Aftenposten publisert artikler som er inspirert av denne måten å fortelle historier, blant annet i en dokumentar om Afghanistan-krigen og en historie om en rusmisbruker som fikk sitt liv endret ved hjelp av yoga.

— Samtidig gjør våre webutviklere veldig mye mer. Det er først de siste årene at folk med teknisk bakgrunn og samfunnsengasjement har skjønt at det kan være bruk for dem til å formidle nyheter. I stedet for at journalister skal lære å kode, tror vi det er smartere at de som kan koding, trekkes inn i nyhetsredaksjonen, sier Fossan.