Norge

Nattog Oslo-København kan komme i 2024

Det er fullt mulig å kjøre nattog mellom Oslo og København. Det sier en ny rapport. Men er det lurt å gjøre det?

Dette bildet er tatt i Drammen 11. juni 2003. Det viser passasjerer som entrer nattoget til Bergen. Bildets alder sier noe om at det er lenge siden nattogenes gullalder. Nå er de i ferd med å få en renessanse.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

– Tenk å kunne sovne på Oslo S, bli transportert på en klimavennlig måte og våkne opp neste morgen på Hovedbanegården i Kongens by! Men vi er ikke der nå.

Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Noe av det siste hans forgjenger Knut Arild Hareide (KrF) gjorde, var å bestille en rapport om en mulig retur for nattog til København.

Vy-sjef Gro Bakstad applauderte initiativet.

– Dette vil vi være en del av. Vi ønsker å koble Norge tettere på kontinentets jernbanenettverk, sa Bakstad.

Nå foreligger rapporten, fra Jernbanedirektoratet.

Den konkluderer med at:

  • Det er teknisk og jurdisk fullt mulig å kjøre nattog til København.
  • Det finnes også trolig et markedsgrunnlag.
  • Det er mulig å starte et slikt tilbud mot slutten av 2024.
  • Det mest tidskritiske er å skaffe nok ligge- og sovevogner.
  • Nattog 6–7 netter i uken, i hver retning, vil kreve et offentlig tilskudd på 20–40 mill. årlig.
  • Avgang kan bli fra Oslo 21.30, med ankomst København 06.30.
  • Dette kan passe med formiddagstog videre til Hamburg.

Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet har tro på prosjektet.

– I dag krever en togtur mellom Oslo og København togbytte i Göteborg. Nattoget vil gjøre togturen til København attraktiv. Å sove på toget er god utnyttelse av tiden. Det blir mulig å ha en hel dag i København uten å overnatte i byen, sier han til Aftenposten.

– Dette kan også bli attraktivt for forretningsreisende, sier Schlaupitz.

Derfor forsvant nattogene

– Forretningsreisende får en full arbeidsdag etter ankomst, enten det er i København eller Oslo, sier Holger Schlaupitz.

I februar skrev Aftenposten om nattogruter som ute i Eurpa var på vei til Amsterdam, Wien, München og Paris. Mens Oslo ikke var med.

Det var flyene som for over 20 år siden tok knekken på nattoget til København. Fly gikk fortere. Men nå har trenden snudd.

- Det er tydelig over hele Europa. Færre reiser med fly, flere vil reise med tog. Trenden drives av en økende bevissthet rundt klima, av politikk og av grønnere reisevaner, uttalte Vy-sjef Bakstad i september.

Likevel understreker Jon-Ivar Nygård at det er et stykke frem til nattoget er på plass. Han vil finne ut hvor mange som faktisk kommer til å ta toget. Og om det ligger samfunnsøkonomi i nattog til København.

Dette skal Jernbanedirektoratet nå finne ut av, før man ifølge Nygård tar endelig stilling til nattoget.

Nattog til København har en lang historie. Det første kjørte i 1892.

Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.

Kjørte nattog Oslo-Hamburg til 1993

Ifølge Holger Schlaupitz var et tilbud på plass med såkalt «gjennomgående vogner» mellom Oslo og København i 1892. I 1909 gikk det vogner helt til Tyskland.

– I nyere tid gikk det nattog mellom Oslo og Hamburg frem til 1993, mens tilbudet til København opphørte i 2000. I perioden 2005–2010 prøvde SJ seg med nattog, men bare om sommeren, mellom Oslo og Malmö, sier Schlaupitz.

Han vil ha mer enn bare nattog til København:

– I Naturvernforbundet foreslår vi at det også utredes nattog fra Oslo og helt til Hamburg. Slik at vogner fra Oslo kobles på nattoget fra Stockholm til Hamburg. Dette kan gjøres i 2022.

– Et nattog til Hamburg vil gjøre reisemuligheten til kontinentet bedre. Men det vil også måtte gå tidligere fra Oslo på kvelden og passere København om natten. Så der vil nok et viktg marked falle bort, sier han.

Les mer om

  1. Nattog