Norge

Dramaet fremskynder sikkerhetskontroller

Luftfartstilsynet avgjør i dag om det omgående skal innføres full sikkerhetskontroll på de regionale flyplassene. Kontrollører med håndholdte detektorer er et aktuelt alternativ.

  • Forf>
  • <forf>kjetil Sæter <

Strakstiltak. I dag kan hvem som helst gå på flyet uten å bli sjekket for våpen på 29 av landets 46 sivile lufthavner. Fra 1. januar 2005 skal alle lufthavner etter planen ha full sikkerhetskontroll. Luftfartstilsynet skal i et hastemøte i dag avgjøre om flydramaet i Bodø gjør det nødvendig med strakstiltak.— Jeg tror ikke vi kan ikke gjøre noe særlig med den planen som er lagt for installering av kontrollutstyr. Men vi har hjemmel til å pålegge Avinor å gjennomføre ekstraordinære sikkerhetstiltak. Jeg vil ikke forskuttere hva vi beslutter, men det er jo klart at det går an å sjekke passasjerer manuelt også, med håndholdte detektorer, sier avdelingsdirektør Jan Bengtsson i Luftfartstilsynet.Den 34 år gamle asylsøkeren fra Algerie hadde med seg en øks og to kniver om bord på Kato Air-flyet på Narvik lufthavn, Framnes.- Hadde dette skjedd etter nyttår, hadde han aldri kommet om bord, sier lufthavnsjef Nils Erik Rognli på lufthavnen. De ansatte på flyplassen var i går preget av dramaet som utspant seg ved Bodø.- Det gikk syv personer om bord på flyet. Ingen av våre folk så noe mistenkelig. Det er nesten håpløst å fange opp slikt når vi ikke har sikkerhetssjekk av passasjerene, sier Rognli.

Omfattende sjekk

Fra 1. januar i år har det vært sikkerhetskontroll på alle store og mellomstore lufthavner i Norge. Alle som skal om bord i fly blir grundig sjekket. Også bagasjen blir gjennomlyst på jakt etter gjenstander som kan skade andre. Tidligere kunne flymannskapet slippe utenom kontrollen ved å legitimere seg. Nå skal både de og deres bagasje gjennomlyses. Kontrollørene sjekker kjøretøyer og ansatte på flyplassen. De ser også etter at post, flyfrakt og catering ikke inneholder noe farlig.1. januar neste år må alt og alle som skal om bord på de 29 regionale flyplassene også gjennom en tilsvarende sikkerhetssjekk. Avinor har investert rundt 250 millioner kroner i kontrollutstyr til disse flyplassene. Mellom 150 og 200 nye kontrollører skal være på plass før nyttår.- Dette er en omfattende jobb. Terminaler må bygges om, utstyr installeres og kontrollører ansettes. Men vi er i rute, opplyser direktør for regionale lufthavner i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Ikke krav om cockpitdør

Luftfartstilsynet krever at det skal være dør mellom kabinen og cockpiten i fly med 19 eller færre passasjerseter. Dornier-flyet til Kato Air har plass til 19 passasjerer. Fly med mer en 19 godkjente seter skal ha en dør mellom piloter og passasjerer, mens fly med mer enn 60 passasjerer skal ha en forsterket dør som kan stå imot skudd fra håndvåpen og granatsplinter.

Les også

  1. Han stoppet øksedesperadoen

  2. Vil vurdere å fengsle vrange asylsøkere

  3. Knuste inventar og trakasserte beboere