Gjenåpning av Follobanen utsettes til 12. februar
Gjenåpningen av Follobanen utsettes nok en gang.
Saken oppdateres.
Bane Nor har tidligere sagt at Follobanen etter planen skulle åpnes innen 1. februar. Før det igjen var den planlagt gjenåpnet 1. januar. Før dette skulle den egentlig gjenåpnes 27. desember.
Follobanen ble opprinnelig åpnet 11. desember, men ble stengt etter bare få dagers drift. Årsaken er feil i returstrømsystemet som har ført til brann flere ganger.
Så sent som for to dager siden sa Bane Nors ledelse at de lå «godt an» til å gjenåpne 1. februar.
– Det er ikke med lett hjerte at vi har utsatt åpningen. I løpet av natt til i dag har vi arbeidet med kvalitetssikring av skjøter, og da oppdaget vi at dette arbeidet vil ta lengre tid enn planlagt, sier Stine Undrum. Hun er konserndirektør for utbygging i Bane Nor.
– Vi må skynde oss sakte
Arbeidet med feilretting og testing av skjøter og endeavslutninger på strømsystemet viser seg å være mer omfattende og tidkrevende enn forventet, skriver Bane Nor.
– Vi må skynde oss sakte, sier Undrum.
– Dere sa jo for kort tid siden at dere lå godt an til å gjenåpne 1. februar, men hva var det egentlig som skjedde?
– Vi gjør kvalitetssikring av alle skjøtene, og da har vi rett og slett undervurdert hvor lang tid det tar. Det tar lenger tid enn forutsatt. Så vi rekker ikke del løpet vi hadde lagt opp til, og spesielt i natt så ble det avdekket at vi ikke klarte så mange skjøter som vi hadde forutsatt at vi kunne klare. Da måtte vi trekke i nødbremsen, sier hun.
Hun sier at de behandler problemene ved Follobanen som en reklamasjonssak.
Hva koster denne ytterligere utsettelsen?
– Jeg tenker at kostnaden er underordnet. Det er en liten kostnad i forhold til hva dette betyr for de reisende og pendlerne. Vi har uansett en reklamasjonssak overfor entreprenørene våre, så det kommer vi til å fortsette å kjøre med.
– Vi er lei oss
– Vi er lei oss for at pendlerne og øvrige reisende på Follobanen ikke har fått det tilbudet vi har lovet dem, og at det nå tar ytterligere tid før gjenåpning, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane Nor.
På en pressekonferanse klokken 16 torsdag sier Frimannslund at de har orientert samferdselsdepartementet om beslutningen.
Bane Nor utsetter åpningen for å være sikre på at de har tid til å håndtere eventuelle ytterligere feil og mangler før togene settes i trafikk, opplyser de.
Utsettelsen er kommunisert til Vy torsdag slik at de kan få tid til å planlegge rutetilbudet fremover, samt ivareta informasjonsbehovet om togtilbudet til de reisende. Det skriver Bane Nor i meldingen.
Nygård: Fremstår som at Bane Nor har vært for optimistiske
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er skuffet over at åpningen av Follobanen blir utsatt nok en gang. Han mener Bane Nor har vært for optimistiske.
– Jeg er selvsagt skuffet på passasjerenes vegne, sier Nygård til NTB.
– Det fremstår jo som at Bane Nor har vært for optimistiske, og gitt urealistiske forventninger. Det er uheldig, sier Nygård.
Jernbanedirektøren: Forventer realisme
Jernbanedirektør Knut Sletta sier at han forventer at Bane Nors plan for Follobanen nå er realistisk. Han sier det er synd at åpningen er utsatt nok en gang.
– Vi vil følge utviklingen tett for å sikre et godt og forutsigbart togtilbud, sier Sletta.
Han legger til at han forutsetter at Bane Nor har gjort grundige risikovurderinger i forkant av beslutningen om ny åpningsdato, og at de har tatt høyde for at Vy trenger tid til å planlegge rutetilbudet,
– Det viktigste er at Bane Nors plan er realistisk, og at vi ikke ender opp med en situasjon hvor vi må ta ned tilbudet på grunn av en uforutsett forsinkelse, sier Sletta.
Vy: – Klokt å utsette
Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i VY sier at utsettelsen er beklagelig, men at de støtter Bane Nors beslutning.
– Vi er lei oss for dette, men det er klokt av Bane Nor å utsette når de ser at tidsfristen ikke kan nås, sier Lundeby til Aftenposten.
Han beklager at Vys kunder i Follo og Østfold vil måtte fortsette å reise med et begrenset tilbud i to nye uker.
– Vi bruker store planleggingsressurser på å tilpasse oss utsettelsene. Samtidig jobber vi med en ruteplan som ytterligere kan forbedres. I likhet med Bane Nor er vi lei oss for dette, men vi er glad det kommuniseres tidsnok til at vi kan gi kundene et godt tilbud frem til 1. februar, sier Lundeby.
Han understreker at kostnaden som følge av utsettelsene er Bane Nors anliggende.