Norge

Orkla melder om fremgang for merkevarene

Orkla hadde et resultat før skatt på nærmere 1,2 milliarder kroner i annet kvartal, noe er en liten økning. Selskapets merkevarevirksomhet har fremgang.

Jens Bjørn Staff, konserndirektør for økonomi og finans i Orkla, under fremleggelsen fredag morgen. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix

  • NTB

– Vi er samlet sett fornøyde med utviklingen i andre kvartal. Særlig gledelig er det å se fremgangen for Orkla Foods og Orkla Confectionery & Snacks som hadde bredbasert vekst i både topp- og bunnlinje, sier konstituert konsernsjef Terje Andersen.

Mer lønnsomt salg ga også Orkla Food Ingredients god fremgang i driftsresultat, opplyser han.

Orklas portefølje inkluderer kjente produsentnavn som Sætre, Stabburet, Nidar og Lilleborg.

– Framgangen motvirkes av resultatutviklingen i Orkla Care. Forbedringstiltak i dette forretningsområdet vil være en prioritert oppgave fremover, sier konsernsjefen.

Han er tilfreds med at Jotun, hvor Orklas eier nærmere halvparten av aksjene, fortsetter den sterke resultatveksten.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Orkla økte driftsresultatet til 1,5 milliarder

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Lavere omsetningsvekst enn ventet for Orkla

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Kraftig økning i Orklas resultat i første kvartal

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Lavere kostnader og økte inntekter for Norwegian

  5. NORGE
    Publisert:

    Schibsted-gruppen passerte én milliard i brutto driftsresultat

  6. NORGE
    Publisert:

    Fortsatt vekst i Schibsted – også uten Adevinta