Q-Meieriene tar opp Bio-kampen

Mattilsynet har bestemt at både Tine og Q-Meieriene må endre navn på Biola og Bio-Q. Q-Meieriene nekter å gi seg uten kamp.

Både Tine og Q-Meieriene har fått pålegg om å endre navnene på de syrnede melkeproduktene før 30. september.

Les også:

Selv om vi er små, har vi nå bestemt oss for at vi tar opp kampen, sier administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene til Aftenposten.no.

Denne uken fikk de beskjed om at Mattilsynet har bestemt seg for at Q-Meieriet må endre navnet på sitt produkt Bio-Q. Det samme må Tine gjøre med sin Biola. Grunnen er at disse produktene ikke er økologiske. «Bio» er, etter et nytt EU-regelverk, forbeholdt produkter som er produsert økologisk, noe hverken Tines Biola eller Q-Meierienes Bio-Q er.

— EU mener dette er en klar praksis i EU. Det stiller vi spørsmål ved. Flere land har protestert på dette, blant annet Spania, sier Myrdahl.

Da Q-Meieriene tidligere i år fikk varselet fra Mattilsynet , sa Myrdahl til Aftenposten at det var lite trolig at Q-Meieriene ville ta opp kampen. De ville heller se om de kunne finne en annen måte å løse saken på.

Ombestemt seg

Men nå har han ombestemt seg. Q-Meieriene har derfor fått juridisk bistand som skal se på saken i løpet av påsken. Praksisen i resten av EU er et av punktene juristene skal undersøke.

— Vi håper også å få støtte fra Tine, selv om de kommer til å argumentere med at de har et veletablert merkenavn som har eksistert i 14 år, sier Myrdahl.

Administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene. ARKIVFOTO: SCANPIX

Tine har foreløpig ikke tatt stilling til hva de skal gjøre med saken.— Dette blir det første vi skal se på etter påske, sier kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine.

Engasjerte forbrukere

Han presiserer at Tine overhodet ikke har startet prosessen med å diskutere navn, men ler godt når Aftenposten nevner navn som Tiola og Riola . Flere forbrukere har foreslått navneendringer i kommentarfeltet, blant annet disse to.

- Det er flott at forbrukerne interesserer seg. Det er jo tydelig at det ikke bare er 20 kjøpere i uken av Biola, sier Galtung.

Litt mer alvorlig sier han at de kommer til å gå gjennom alle forslagene de får.

- Men vi har investert mye i dette navnet, så det er ikke bare å skifte navn. Slike navneendringer er heller ikke gratis, legger han til.

Etter det Aftenposten kjenner til er merkevaren alene verdt 100 millioner kroner og produktet omsettes for nesten 440 millioner kroner i året.

«Hvorfor må myndighetene i dette landet anse oss alle for å være totalt idioter. Biola har vært merkevare i 14 år. For 14 år siden var det vel nesten ingen som tenkte på økologisk jordbruk i det hele tatt.»

«Priola»

Partner og daglig leder i design- og kommunikasjonsbyrået Brandlab, Monna Nordhagen, sier til nettstedet E24 at det her er snakk om en merkevare som er godt innarbeidet og har høy verdi. Hele merkeverdien ligger imidlertid ikke i navnet.

Nordhagen mener store deler av Biolas merkeverdi ligger i produktenes karakterististiske ku-prikker, som i dag preger emballasjen.

— Biola har tatt et klart eierskap til disse, og mange forbinder nok prikkene med syrnet melk. Her har de skapt sterke assosiasjoner og gjort mye riktig, sier hun.

Ved å beholde fonten som er brukt i dagens logo, og beholde ku-prikkene, forstår forbrukerne lett at det er samme produkt det er snakk om. I tillegg mener hun at Tine ikke taper så mye om de endrer navnet forsiktig.

— Jeg foreslår at Tine omdøper Biola til «Priola» ettersom de bruker probiotiske bakterier i melken, sier hun etter å ha sjekket både Brønnøysund og egne merkevareregistre.

— Da vil forbrukerne som har fått med seg Mattilsynets vedtak bare ryste på hodet og så glemt hele saken, sier hun til nettstedet.

Les også

Følg økonominyhetene

Bio-diesel og Biotex

Flere forbrukere har trukket frem andre produkter med «bio» i navnet. Svært mange av disse omfattes ikke av Mattilsynets regelverk fordi det ikke er mat. Dette gjelder blant annet vaskemiddelet Biotex og biodrivstoff.

— Men der gir vi oss ikke. Da skal også Bio-diesel og biovaskepulver også bort, sier en kampvillig Myrdahl.

Bio-Q er et viktig produkt for det lille meieriet. Nylanseringene sto i fjor for over en tredjedel av omsetningsveksten på 100 millioner kroner. Her regnes Bio-Q med som nylansering, selv om det ble lansert allerede i 2008. Den andre nylanseringen er yoghurtvarianten Skyr.

Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet under.