Fregatten KNM Helge Ingstad

Fregatten ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009. KNM Helge Ingstad er nummer fire i serien av fem fregatter som ble bygget i Spania for Sjøforsvaret. Da fregatten ble anskaffet, var prisen på nesten 3,8 milliarder kroner.

Fregatten er på 134 meter og kan komme opp i 26 knop (tilsvarer 48 km/t). Normal besetning om bord er 132. Da ulykken skjedde, var det 137 om bord. Åtte av disse ble lettere skadet.

Tankskipet Sola TS

Det Malta-registrerte tankskipet MT Sola TS hadde kommet seg ut fra Stureterminalen rett før sammenstøtet. Tankskipet var lastet med 625.000 fat råolje. Dette tilsvarer 99,4 millioner liter olje.

Tankskipet hadde en besetning på 23 personer. Ingen av dem ble skadet. Sola er eid av et gresk selskap.

Tankskipet fikk mindre skader i ulykken. Det skal ikke være fare for lekkasje fra Sola. Hadde oljen fra tankskipet lekket, ville Norge ha risikert en av de største miljøkatastrofene i verdenshistorien. Fregatten hadde 10.000 liter helikopterdrivstoff som havnet i sjøen.

Tankskipet, som er 250 meter, ble bygget i Romania i fjor. Det var på vei til Storbritannia da ulykken skjedde.

Tankskipet var lastet med nesten 10.000 millioner olje da ulykken skjedde. Tankskipet har kun fått mindre skader i sammenstøtet.
Jan Kåre Ness, NTB scanpix

Her kolliderte skipene

KNM Helge Ingstad var på vei til Haakonsvern i Bergen da sammenstøtet skjedde. Det er ukjent hvor stor hastighet den hadde.

Natt til torsdag seilte fregatten uten at AIS-sender var på. AIS er forkortelsen for automatisk identifikasjonssystem.

Fordi AIS ikke var på, var fregatten ikke synlig på AIS-skjermene til andre fartøy, og heller ikke på nettsidene til Marine Traffic, men hun skal likevel ha vært synlig på radar.

Det er ikke kjent om dette hadde noen betydning for ulykken. Rett etter at ulykken blir meldt inn, dukker fregatten opp på Marine Traffic, merket som «NATO Warship F313».

Fregatten har fått omfattende skader etter ulykken. En rekke vanntette skott ble ødelagt. Her ligger fregatten med slagside etter kollisjonen.
KYSTVERKET / NTB scanpix
Marit Hommedal, NTB scanpix
Marit Hommedal, NTB scanpix
KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix

Hendelsesforløpet minutt for minutt

VG har fått tilgang til lydloggen i tidsommet fra KNM Helge Ingstad kom inn i sonen til sjøtrafikksentralen Fedje VTS.

I denne lydloggen kommer det frem at KNM Helge Ingstad meldte fra at de kom inn i sonen, slik de skal gjøre. Dette skjedde 02:38.

Likevel fikk ikke sjøtrafikksentralen med seg denne opplysningen. Klokken 03.59 tyder lydloggen på at sjøtrafikksentralen Fedje VTS ikke ante hvem som var på kollisjonskurs med oljetankeren.

Kun ett minutt før det smalt, ble det opprettet kontakt mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS, viser lydloggen.

Klokken 04:02, litt over en time etter at KNM Helge Ingstad entret sonen, kolliderte de to skipene.

Tankskipet hadde både los og eskortebåt da kollisjonen skjedde.

Dette bildet, som er frigitt av Forsvaret, viser hvordan fregatten har lagt seg tungt over på siden. Deler av broen og våpensystemenene ligger nå under vann.
Jakob Østheim/Forsvaret

Vaierne røk

Natt til tirsdag røk flere av vaierne som var festet til fregatten.

Tirsdag formiddag ligger nesten hele skipet under vann.

Fregatten var sikret med ti kraftige vaiere.

– Mandag kveld sank fartøyet ca. én meter dypere. Det var fordi to av vaierne som vi anså som de svakeste punktene, røk, informerer Håvard Mathisen fra Forsvarsmateriell.

Etter midnatt anså Forsvaret at det ikke var trygt å ha folk tilstede ved fregatten.

– Klokken 06.00 i dag tidlig røk samtlige vaiere foran på fartøyet. Dermed sank baugen ytterligere. Sikringene akterut er nå sikret, og skipet ligger i ro under vann.

– Vaierne var sterke nok horisontalt, men ikke ved skråningen, utdyper Yngve Skoglund fra Sjøforsvaret.

Her er ferske bilder som viser KNM Helge Ingstad:

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Dette bildet, tatt av Kystverket tirsdag, viser at KNM Helge Ingstad nå ligger dypere i vannet.
Kystverket
Jakob Østheim / Forsvaret
Jakob Østheim / Forsvaret
Jakob Østheim / Forsvaret

Hva skjer videre?

Først skal Forsvaret undersøke området med miniubåt.

De understreker at de vil ta opp båten og få den undersøkt.

et er planlagt å løfte fartøyet opp med to kranlektere. De er bestilt og på vei mot havaristedet.

Siden Forsvaret ikke har erfaring med å berge fartøy, er det hentet inn ekstern hjelp fra BOA Offshore AS, som har gjort lignende arbeid tidligere.

Det ligger fremdeles en del våpen om bord i fartøyet. Disse skal ikke ut før skipet heves.

Sjøforsvaret sier til NTB at skipet skal heves på en lekter, før den tømmes for ammunisjon.

Statens havarikommisjon for transport skal sammen med Forsvarets egen ulykkeskommisjon, politiet og representanter for tankskipets flaggstat Malta finne ut hva som har skjedd.

Undersøkelsesgruppen i Forsvaret vil bli ledet av en utenfor staben, men på pressekonferansen sa Forsvaret at de ikke vil opplyse om hvem som skal lede undersøkelsesgruppen.

Politiet er i gang med etterforskningen. Det gjennomføres avhør av mannskap på begge skipene.

Samtidig skjer det et arbeid for å få bestningen klare til å seile igjen.

– Dette er et team som har hatt gode prestasjoner og har en rekke spesialister. Det er viktig for Forsvaret å beholde dem som ressurs, sier Rune Andersen fra Marinen.

Se video fra Kystverkets overvåkningsfly {{{silentplay:true}}}
Jobben med å berge fregatten er i gang.
Jan Kåre Ness, NTB scanpix

Hvem har skylden?

– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, har Jacob Børresen sagt til Bergens Tidende. Han er pensjonert flaggkommandør, og tidligere skipssjef på fregatten KNM Oslo.

Forsvaret opplyste på sin pressekonferanse torsdag de ikke ønsker å kommentere detaljene rundt hendelsesforløpet, og viser til at Statens havarikommisjon nå skal undersøke ulykken.