Norge

Det ensomme huset

«Blå Forventning». Av Gunn Vottestad (født 1949).

vottestad.jpg GALLERI SOON

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Hun fanger inn det særegne lyset i Nord-Norge til ulike årstider. Utallige varianter av nordnorske, enkle hus er gjennomgangsmotiver, og helst handler det om hus fra Lofoten. Gjerne etterkrigshus på høy sokkel, slik hun bodde i som barn. Oppveksten i Vesterålen har forsynt henne med motiver. Husene var tegnet av Husbanken for å berge nordmenn uten bosted etter bombingen og brenningen av Nord-Norge under andre verdenskrig. Hun er innkjøpt av blant annet Statoil, Hydro, Grieg Shipping, NHO og Statsministerens kontor.

EPOKEN

Vottestad debuterte som kunstner i 1992 etter å ha studert tegning og maling ifem år, blant annet som elev hos Hans Köhler og ved Oslo tegne— og maleskole. Tidligere drev hun plakatgalleri i Oslo og bodde noen år i Berlin. Som regel er det dette ene, enslige huset som er hovedmotiv, men innimellom fanger hun inn husklynger, og en sjelden gang inkluderer hun en sykkel eller båt. Bare unntaksvis er det mennesker med i bildet. Vottestad har en lang utstillingshistorie bak seg og har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet hos Galleri Albin Upp, Gulden Kunstverk, Ålesunds Kunstforening, Dronning Sonjas kirke og kultursenter i Paris og Galleri Trygve Lie i New York.

HISTORIEN BAK BILDET

For Gunn Vottestad er husene alltid uttrykk for mennesker og det skjulte liv. Husene er både engstelige og tafatte der de står i et karrig og værhardt landskap, og de forteller også noen historier om kunstnerens egen datter, som mangler språk. Blå forventning føyer seg inn i rekken av mange beslektede motiver av nordnorske hus eller fiskevær. Karakteristiske kysthus bygget i enkle materialer. Stille, sårbare hus som lever sitt eget liv. Ofte er vinduet mørkere enn selve huset. Her hentes den himmelblå fargen igjen i nettopp vinduet. Utstillingen i Galleri Soon i Son står til og med 31. januar.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ukens kunst: Husene forteller historien

  2. KULTUR

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch

  3. KULTUR

    Den første store Dada-utstillingen i Norge: – En taktikk for å overvinne undertrykkelse

  4. KULTUR

    Kunstner Kenneth Blom har solgt for 1 million før åpningen: – Jeg var en umotivert skoletaper på Nissen

  5. KULTUR

    Hvilke kunstutstillinger bør du se i sommer?

  6. KULTUR

    Seks kunsthøydepunkter å få med seg i sommer