Norge

Vil sikre tilgang til råvarer – åpner for å eie slakterier

Odd Reitan ble intervjuet i gårsdagens utgave av Aftenposten.

Les også:

–Det er ikke noe mål å eie, men det er viktig for å oss å bidra bakover i verdikjeden. For det første ønsker vi å sikre tilgang til råvarer. Vi kan dessuten tilføre kompetanse til verdikjeden, fordi vi forstår forbrukeren godt. For det tredje kan vi tilføre en del konkurranse til verdikjeden gjennom å skape egne merker, sier direktør Jaan Ivar Semlitsch i Rema Industrier. Denne divisjonen i Rema 1000 utvikler egne merkevarer for dagligvarekjeden. Semlitsch utelukker ikke det å eie egne produksjonsbedrifter. Allerede nå er bryggeriet Grans, fiskeprodusenten MaxMat, pizzabakeren Staur og Hugaas kyllingklekkeri deleid av Rema Industrier. Han sier at selv om Rema er deleiere kan leverandørene levere varer også til andre dagligvarekjeder.

Semlitsch påpeker at importen av matvarer øker fra utlandet.

–Da er det to ting vi kan gjøre. Vi kan enten satse på å sørge for gode priser og riktige kvoter for import av utenlandske matvarer, eller vi kan bygge opp de norske matvarene, sier han.

Det er ønske om å bevare norske matvarer som ligger bak.

–Vi ser at det ligger mye bra der, som bare trenger å utvikles videre, sier Semlitsch. Blant annet mener han at det går raskere å lage nye merkevarer enn det gjorde tidligere.

–Det viktigste er å korte ned veien fra jord til bord, som vi sier, understreker Semlitsch.

Les også

  1. Bøndene advarer mot Rema-Reitan

  2. - Mindre mangfold

  3. Varsler revolusjon i matbutikkene