Norge

Norske forbrukerrettigheter reddet

Norge får beholde fem års klagefrist.

Norske forbrukere får beholde fem års klagerett på varige forbruksgoder. AFTENPOSTEN GRAFIKK

  • Marita E. Valvik

Les også:

For et drøyt år siden ble det kjent at EU jobbet med et nytt forbrukerdirektiv som ville svekket forbrukermakten i Norge. Den viktigste endringen ville være at reklamasjonsfristen på fem år på varige forbruksgoder ville blitt redusert til to år.

— Full harmonisering er ikke lenger et alternativ, sa den nye EU-kommissær Viviane Reding i et innlegg og debatt i parlamentet på tirsdag.

Norsk begeistring

Det vekker glede hos Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

- Dette er en drastisk kursendring fra Kommisjonen, som er veldig gledelig for europeiske forbrukere, sier Flesland.

Hun legger til at kommisjonen ikke lenger vil ha full harmonisering «over hele linjen», men kun der det er et reelt behov for det.

Dette er et nederlag for de i EU som har kjempet for at EU, inkludert EØS-landet Norge, skal fungere som ett marked sett fra bedriftenes side. Når selskaper skal selge produkter til forbrukerne, mente EU at det var viktig å ha ett lovverk å forholde seg til, samme garantiordninger for alle forbrukerne og på denne måten stimulere til grenseoverskridende handel.

«Veldig gledelig for europeiske forbrukere.»
Randi Flesland, Forbrukerrådets direktør

Sett fra selskapenes side ville det derfor ikke være anledning for Norge å gi norske forbrukere bedre rettigheter enn det som fantes i resten av Europa.

For bedriftsvennlig

I fjor høst ble det kjent at EU på nytt ville gjennomgå saken. Nå har den nye kommissæren besluttet at den delen av direktivet som omhandler forbrukerrettighetene skal trekkes. De innrømmer at direktivet trolig var for forretningsvennlig og ikke tok nok hensyn til forbrukernes rettigheter, ikke bare i Norge, men i flere andre land.

- De nye signalene er i hovedsak på linje med norske forbrukermyndigheter og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC, sier Flesland.

Likevel mener hun det er for tidlig å sprette champagnen. Selv om dette er en milepæl for norske forbrukerrettigheter, er det mye arbeid som gjenstår.

Facebook-omtale

Medieomtalen i Norge førte til et massivt opprop mot forslaget på Facebook.

I forbindelse med arbeidet har Forbrukerrådet også opprettet en Facebook-profil. Her har også utenlandske politikere fulgt med, og hentet argumentasjon.

I tillegg har saken blitt kjent for forbrukere i andre land.

All kjøp av kjøleskap, kombiskap, vaskemaskiner, TV-er ville blitt regulert av EU-direktivet som nå er skrinlagt. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon og direktør i forbrukerrådet Randi Flesland har jobbet for å få EU til å endre mening i saken. SVEIN ERIK FURULUND

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. BOLIG

    – To av tre betaler for mye for strømmen

  2. FAMILIE OG OPPVEKST

    Forbrukerrådet mener kun åtte av 45 solkremer kan godkjennes

  3. ØKONOMI

    Nytt EU-krav: Maks to års reklamasjonsrett dersom du handler på nett

  4. DEBATT

    Europas mulighet ligger i å sette sin egen standard, ikke konkurrere på Kinas og USAs premisser

  5. NORGE

    Jentene prøvde å gjøre NSB til lags – fikk kjeft av konduktør

  6. ØKONOMI

    Google får rekordbot på 23 milliarder. Det kan føre til større endringer.