Norge

Fergene er hypermoderne. Men de sliter tilsynelatende veldig med å legge til kai.

Sjekk denne videoen. Det er ikke sakte-TV. Det er Bastø Fosens hypermoderne ferge som skal legge til kai i Horten på en helt vanlig overfart.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Hvorfor tar det så lang tid?

Passasjerer har lenge reagert på at de nye superfergene på landets travleste fergesamband, Moss-Horten, bruker lang tid på å legge til kai.

Fergene, der designet har typebetegnelsen MM139FD, er i utgangspunktet effektive. Alle kjøretøyene de frakter over Oslofjorden står på ett plan. Om bord- og i land-kjøring går raskt. Fartøyene holder god hastighet og har plass til flere tunge kjøretøyer enn de gamle.

Men på aller siste del av overfarten stopper det tilsynelatende opp. Passasjerer opplever at fergene blir liggende og vake rett utenfor kaien. De glir litt mot styrbord, så mot babord, om og om igjen, noe som dokumenteres i denne videoen. Innimellom er det så vidt sig i fartøyet.

Passasjerenes opplevelser er svær forskjellig fra ferger andre steder i Norge og i utlandet når det gjelder akkurat dette.

Bastø IV, en av de nyeste fergene. Foto: Bjørn Joachimsen / Bastø Fosen

Tror ikke det er riktig – så får han se Aftenpostens video

Da Aftenposten kontakter Bastø Fosen og kvalitetssjef Georg A. Steintveit (34) kjenner han seg ikke igjen i at det å legge til land tar lang tid.

– Nei. Vi har jo sikkerhet som førsteprioritet, og det å legge til kai er en av de mest kritiske fasene. Det må gjøres på en sikker måte, og det er satt hastighetsbegrensninger, sier Steintveit.

Men så, da han får oversendt Aftenpostens video, reagerer han annerledes.

– De første to minuttene ser alt til å være i henhold til retningslinjene. Men jeg er helt enig i at fergen på de siste tre minuttene bruker uforholdsmessig lang tid til kai. Jeg kan ikke gi noen konkret årsak. Dette må vi se nærmere på, sier Steintveit.

Ifølge passasjerer Aftenposten har snakket med, oppleves tidsbruken denne fredagen, for øvrig i helt rolig sjø, som høyst normal for fergene som Bastø Fosen nå har tre av.

Les også

Skrinlegger fast forbindelse mellom Moss og Horten

Har fått gode tilbakemeldinger

De to første av de nye fergene ble overlevert 1. januar 2017.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra kundene. Mange setter pris på å kunne sitte i bilene under overfarten, sier Georg A. Steintveit.

Fergene er bygget i Tyrkia med norsk design. De har ifølge rederiet vist seg som driftssikre, med en regularitet på 99,8 prosent, noe som er høyt.

Steintveit forteller at rederiet har kontrakt med Kongsberg Maritime om å utvikle et system som automatiserer overfarten Horten-Moss, det å legge til kai inkludert. Dette skal gi sikrere drift, mindre forbruk av energi og bedre styring av fergeflåten.

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Horten
  3. Moss

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Håper tre tiltak kan temme fergeopprøret

  2. ØKONOMI

    Rederiet har tidoblet overskuddet på fire år. Nå må hun betale 12.000 mer i året for å reise med fergen

  3. NORGE

    En person bekreftet smittet etter tur med Kiel-fergen

  4. NORGE

    Vestlandets veidrøm: Prisen på veien må ned, og ny teknologi gir fergene et løft

  5. ØKONOMI

    Regjeringen endrer forskrift: Åpner for cruise langs kysten

  6. NORGE

    Etter flere koronautbrudd på skipsfartsøy og fester i Norge vil regjeringen stramme inn