Norge

Han flyr første norske F-35 - sier flyet gjør jobben på autopilot

Morten «Dolby» Hanche skryter av autopilot-egenskapene til F-35. I en blogg forteller han om forskjellene på å fly F-16 og F-35 - inntil videre i simulator.

Her flyr Norges første F-35 kampfly. Foreløpig uten en norsk pilot om bord. Foto: Liz Kaszynski

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

«Autopiloten i F-35 trimmer flyet til innflyvningshastighet, holder høyde og kurs, og gjør at jeg sikrere kan lete fram rett innflygingskart eller navigere i menyer, mens flyet suser rundt i skyene.»

Dette skriver piloten Morten Hanche i en blogg som snart publiseres på nettsidene til Forsvarsdepartementets kampflyprosjekt.

Hanche, med kallenavnet «Dolby», er en av to nordmenn som nå trenes på Luke Air Force Base i Phoenix, Arizona, USA. Etter planen flyr Hanche som første nordmann en F-35, i desember.

Gjennom timene i den avanserte F-35 simulatoren gir han nå det første innblikket i forskjellen mellom F-35 og F-16, som Hanche har fløyet i flere år.

— Ingen rapport tilgjengelig om F-35 i aktiv tjeneste

Blogg-teksten er nøye gjennomgått av departementets kampflyprosjekt. Den inneholder kun pluss-faktorer rundt F-35. Aftenposten har etterlyst omtale av US Marines bruk av F-35 i aktiv tjeneste, slik de har vært i snart to måneder.

Ingen slik omtale er å oppdrive foreløpig, sier departementet.

Slik forsvarer han å fly på autopilot i et kampfly

Hanche sier at det er naturlig med mye bruk av autopilot i F-35.

«Automatiseringen gjør også flymaskinen enklere å fly. Autopiloten i F-35 er brukervennlig og gir flere muligheter enn vi er vant til fra F-16,» skriver Hanche.

Morten Hanche, med oppkallsnavnet «Dolby», skal fly Norges første F-35 kampfly. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvarets mediesenter

«Kanskje mener noen at et kampfly ikke skal flys på autopilot? Jeg tenker at deler av oppdraget fortsatt må "håndflys", men jeg er overbevist om at F-35 vil være en sikrere maskin å operere i instrumentforhold enn F-16,» skriver Hanche.

Denne videoen viser hvordan en flysimulator virker.

«Jeg sier dette fordi det å fly presis instrumentflyging er krevende. I tillegg er det jo slik at flygeren i F-35 må gjøre alt selv – det er ingen annenpilot som kan "holde rattet litt", mens jeg slår opp i "veiboken", snakker med tårnet på radio eller setter opp systemene for instrumentlandingen,» skriver Hanche.

F-16 cockpit fylt av instrumenter — i F-35 handler det om hjelmen

«Hovedinntrykket av F-35 så langt er at maskinen tar hånd om det "administrative" for meg. F-35 er mye mer automatisert sammenlignet med F-16...Et eksempel er oppstart av maskinen. I F-16 er dette en ganske innviklet prosedyre, som innebærer å flytte flere titalls brytere. I F-35 starter motoren etter at jeg har flyttet på bare tre brytere. Resten av prosessen er tilsvarende forenklet.

Slik ser den avanserte F-35 simulatoren ut. Den gir en helt annen opplevelse enn F-16 simulatorne, ifølge piloten Morten Hanche. Foto: F-35 prosjektet, USA

Automatiseringen kommer også fram når vi "flyr" i simulatoren. I F-16 var cockpiten fylt av motorinstrumenter og brytere som var nødvendige for å operere maskinen. I F-35 er arbeidsplassen nesten helt ribbet for det "administrative".

Flymaskinen forteller meg dersom noe er galt, og skjermplassen brukes til å vise stridsteknisk informasjon.»

Svært mye av informasjonen til — og kommunikasjonen med - flyveren vises på flyverhjelmens visir. Hver pilot har sin personlige hjelm. Her er en video som viser Hanche når han tester ut sin.

Kan gjøre ting i simulator som ikke lar seg trene i selve flyet

«I F-35 simulatoren sitter jeg omsluttet av et kuleformet lerret, med projisert grafikk. Det betyr at vi kan trene flere momenter i simulatoren enn vi er vant til, for eksempel landingsrunder, formasjonsflyging og nærstøtte til bakkestyrker,» skriver Hanche.

«Alle simulatorene er i tillegg linket sammen, slik at vi kan trene kompliserte og store scenarioer mot avanserte trusselsystemer. Slik kan vi trene flygerne i situasjoner som kanskje ikke lar seg trene i flymaskinen».

Å bli kampflypilot innebærer også å lære å overleve en styrt - i vann. Foto: Amerikansk luftforsvar

  • F-35 er fortsatt et omstridt fly. Flere frykter at F-35, som er en flyvende datamaskin, kan bli slått ut av Russlands effektive elektroniske krigføring.
    Her svarer Forsvarsdepartementet på dette og andre anklager mot det nye kampflyet.

Trener også hjemme på kvelden — da lurer familien

I tillegg til den store simulatoren tar Hanche og resten av klassen med seg datamaskin, gasshåndtak og stikke hjem, slik at vi kan øve med «mini-flysimulator» på kveldene.

Fra skoletimene for piloter på Luke Air Force Base i USA. Foto: Amerikansk luftforsvar

«Kanskje tenker noen at dette er bare fjas? Jeg synes det har vært et nyttig hjelpemiddel. Ikke minst fordi det å operere F-35 i liten grad innebærer å flytte på brytere – jobben blir gjort gjennom dataskjermen.

Forestill deg å lære en smarttelefon bare ved å lese bruksanvisningen, og uten å få lov til å prøve deg fram. Jeg synes i alle fall det er enklere å lære slikt gjennom å bruke dingsen enn ved å lese og pugge meg til noe.

Det eneste problemet med dette er at familien kanskje lurer på om jeg virkelig er så travel som jeg sier, når jeg drar fram "simulatoren" og "gjør lekser,» skriver Hanche.

Denne videoen viser F-35 fly under trening.

  • Alle videoene i denne artikkelen er produsert av amerikansk luftforsvar. De er ikke laget av uavhengige journalister.

Dette klarer F-35 i dag – ifølge US Marines

Før flyvåpenet i US Marines innlemmet F-35 i sin flåte testet de ut flyet. De kom til at flyet foreløpig kan brukes til:

  • Nærstøtte for bakkestyrker
  • Drive offensive og defensive operasjoner mot andre fly
  • Angripe prioriterte bakkemål
  • Beskytte luftbårne landingsstyrker
  • Drive væpnet rekognosering som del av en operasjonsgruppe fra marineinfanteriet, eller som del av en fellesoperativ styrke.
    Sterk dollar kan gjøre det norske kampflykjøpet svært mye dyrere. Hvis Canada gjør alvor av å droppe å kjøpe flyet blir det enda dyrere.

Les mer om

  1. Forsvaret

Relevante artikler

  1. NORGE

    Forsvaret: – F-35 var suveren i luftkamper under stor USA-øvelse

  2. NORGE

    Norge har kjøpt kamply for 40 milliarder. Først nå blir F-35 testet i norsk vintervær.

  3. NORGE

    Her er svarene på det aller meste om kampflyet F-35

  4. VERDEN

    Da erfarne piloter skulle teste Max 8-flyet i simulator, var de forberedt på feilen. Likevel hadde de under 40 sekunder på å unngå styrt.

  5. NORGE

    Norge stopper datalekkasje fra F-35 til andre land

  6. NORGE

    I USA koster det 400.000 kroner i timen å fly F-35. Men Norge tviholder på at prisen er 110.000 kroner.