Norge

Toget til Stockholm er gått

Aldri mer 2005. Unionsoppløsningen feires med å stanse all togtrafikk mellom Oslo og Stockholm fra 1. januar.

  • Forf>stein J. Bjørge (foto)
  • <forf>halvor Hegtun <

— Se. Der er Morokulien. Og der er grensen. Herfra går det på skinner. Nå kan vi begynne å kjøre tog. . .Lokomotivfører Bent Rogne peker på fartsmåleren. Den gjør noen byks. 130, 140, 150, 160, vi er i Sverige, nå.- Fra Karlstad til Stockholm går det i mellom 180 og 200 hele veien. I Norge har vi fine tog, men elendig infrastruktur. Det er som å kjøre Ferrari på en potetåker, forklarer Rogne.Det er en sørgelig historie som her skal fortelles. Det er historien om togtrafikken mellom Oslo og Stockholm, som fra nyttår tar slutt etter 133 år. På kronikkplass i Dagbladet har Jan Erik Vold skrevet dikt om elendigheten, om "nedleggelsen av Stockholm-toget som symptom på nedleggelsen av Norge". Vers to går slik:Har du hørt -Hva da?Har du hørt de har sagd av -Sagd av hva da?Har du hørt de har sagd av jernbaneskinna -Hvilken jernbaneskinne?Har du hørt de har sagd av jernbaneskinna ved Magnor?Jernbaneskinna ved Magnor?Javisst!Tøys. Jeg tok toget tilSverige i går, den var der daI går jaVold sto på barrikadene for gamle Bislett også. Bislett falt for bulldoserne. Nå faller Stockholm-toget for billigflyene. Alle synes det er trist. Men altfor få synes det er så trist at de gjør noe med det og tar toget. Det går to om dagen. Det tar fire timer og førti minutter. Vi starter fra Oslo S klokken 06.30. Vi setter oss til rette i lokomotivet hos Bent Rogne, og blir snart forsinket av noe signalkluss midt i Romeriksporten. Men det er tett og fint under Puttjern, og stemningsfullt på Lillestrøm før daggry. Vi brøyter oss gjennom trolske tåkedotter, krysser Glomma oppe ved Fetsund. Før Årnes tar vi sidesporet. Farten daler til 40. Sånne nedbremsinger er åpenbart fornuftige, det står et lokaltog i hovedsporet, men i konkurransesammenheng veldig dumme. Hadde det gått an å kjøre like fort i Norge som i Sverige, hadde flytrafikken fått en ytterst farlig utfordrer. Reisetiden kunne kuttes til under fire timer, kanskje ned mot tre og en halv. - En lørdag ettermiddag, da vi kom forsinket av gårde, kjørte jeg fra Stockholm til Oslo på tre timer og 59 minutter. Og jeg kjørte ikke ulovlig, sier Rogne.Selskapet Linx, et barn av NSB og Svenska Järnvägar (SJ), ble grunnlagt i 1999. Linx skulle sette inn nye, moderne tog, få ned reisetiden, og høyne tallet på avganger mellom de skandinaviske storbyene. "Navnet Linx tar tankene til en lenke eller linje og formidler en mer tradisjonell togfølelse," het det i reklamene på Internett. "Men navnet symboliserer også broer mellom byer og mennesker. Linx assosierer også til Lynx som betyder gaupe på latin. Gaupen formidler smidighet, spenning og opplevelse, men også noe nordisk. Linx står for alt det man vil ha som passasjer, med andre ord en ny måte å reise på!"I mai i år ble gaupen vedtatt nedlagt.Nå går det åt skogen, alt sammen, som svenskene gjerne sier. Og hva mener vel egentlig passasjerene?- Jeg har ikke reist med dette toget før, innrømmer Anne Johnstad vest av Karlstad. Hun er på vei til Kina via St. Petersburg, Tallinn, Moskva og Ulan Bator, og skal hjem igjen ved påsketider. Det er den syvende vinteren hun reiser. Tiden er inne for å drømme - ikke for å drøfte etterslepet i investeringene på Kongsvingerbanen. Anne Sophie Daae og Kerstin Malmstedt beklager nedleggelsen sterkt. De skal ikke til Stockholm, de skal på møte i Västerås, og har forberedende møte underveis.I Karlstad, byen der unionsoppløsningen ble sluttført, har protestene mot nedleggelsen av Oslo-toget vært mange.- Karlstad vil jo også vende seg mot regionen vestover, sier Emelie Nilsson, en av de mange forretningsreisende som nå har steget på.- Det blir vanskeligere å oppsøke kunder. På toget kan man arbeide under reisen, i stedet for å sitte og kjøre bil, sier Arne H. Omsén, som har vært utallige ganger i Oslo.Lokfører Rogne er lei seg. Han synes eierne av Linx skulle hatt litt is i magen. Først fra i sommer har selskapet fått vise seg frem med moderne togsett på alle avganger. Rogne er også bekymret for kollegene. De norske, som kom fra NSB, har skriftlig avtale om å få komme tilbake til NSB. Svenskene har det verre. De er oppsagt fra årsskiftet alle sammen, og forbereder sak i arbeidsretten. Med EU-regler i ermet skal de få overbevist retten om at selskapet de jobber i, Linx, ikke er nedlagt, men overtatt.- Vi får mange hyggelige støtte-erklæringer fra passasjerene. Her om dagen kom det en med kake, sier togsjefen Elisabeth Högrelius, idet hun serverer oss et overdådig frokostbrett.Ønsket om å nedlegge Linx, var svensk. NSB var innstilt på å fortsette, får Aftenposten opplyst av NSB-direktør og Linx-styremedlem Rolf Roverud. Gjennom sommeren og høsten har SJ og NSB ført samtaler om hva som heretter skal skje. Noe har begynt å falle på plass: NSB skal kjøre tog til Göteborg, med innlagt stopp i Østfoldbyene. Til Stockholm har selskapet et håp om å få til noe i helgene, og i sommersesongen, når turisttrafikken er stor.Men SJ har gitt opp Oslo.I kupeen vår ligger det og slenger et eksemplar av Nya Wärmlands-tidningen. SJs nestleder, Jan Forsberg, har vært i Karlstad. "Tågresan mellan de to huvudstäderna tar för lång tid för att SJ skal kunna konkurrera med flyget," forteller Forsberg. "Möjligheterna att köra snabbtog på sträckan begränsas också av att infrastrukturen er sämre på den norska sidan."Forsberg nevner ikke at det er foretatt en god del arbeid på Kongsvingerbanen i de senere år. På statsbudsjettet for kommende år er det dessuten satt av penger til nytt krysningsspor på Roven, mellom Haga og Årnes stasjoner. Men Jan Erik Kregnes, informasjonsdirektør i Jernbaneverket, erkjenner ganske glatt:- Kongsvingerbanen er ingen høyhastighetsbane. Og mens svenskene satser 107 milliarder på jernbanen over en tolvårsperiode, har Norge satt av 26,4 milliarder på Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015.Samferdselsminister Torild Skogsholm synes fremdeles at Oslo-Stockholm er en viktig jernbanestrekning. - Jeg har tatt opp temaet i flere runder med min svenske kollega Ulrika Messing, senest 6. oktober i Stockholm. Vi er enige om at det er svært ønskelig med et togtilbud, sier Skogsholm. Hun fastholder at vedtaket om nedleggelse ble gjort av styret i Linx, uten departementenes medvirkning. - Flypriser har en tendens til å variere over tid. Det er ikke trukket inn i vedtaket, sier Skogsholm.- Hva synes du om at trafikken opphører idet vi skal starte markeringen av unionsoppløsnigen? - Det er et trist paradoks. Men jeg har ikke gitt opp.Vi tar en telefon til Göteborg.Det er ingen grunn til å tro at stemningen er høy på hovedkontoret til Linx.- Skal man kjøre hurtigtog, må det gå raskt. De reisende må ha følelsen av å vinne tid, samtidig som de får en behagelig opplevelse med på veien. Det finnes en øvre grense for hvor lang tid man tåler på et tog. Det går en grense ved tre timer et sted, anslår markedssjef Lars-Ole Ericsson i sin analyse.Mellom Oslo og Stockholm er det 20 flyavganger om dagen, og priser som er presset ned til tre-fire hundrelapper, påpeker Ericsson. Det er tungt å konkurrere mot slikt. Også Linx har hatt noen friske kampanjepriser, men Aftenposten betalte en tusenlapp for enkeltreisen til Stockholm.- Noen synes nok at Linx skulle ha hatt litt større utholdenhet. Men eierne så det ikke slik, sier Ericsson.- Triste greier, dette?- Javisst. Life is shit, and then you die, sier Ericsson sorgmuntert.Vi ankommer Stockholm med imponerende punktlighet, ti minutter over elleve. Himmelen er høy og blå over Gamla stan. Vi sørger for at intet er gjenglemt på hattehyllen. Og vi har femten minutter før flytoget går ut til billigbillettenes Arlanda.

&lt;b&gt;Tiden går, lite består. &lt;/b&gt; Elisabeth Høgrelius, ledighetstruet togvert, ser mørkt på det vest av Karlstad. Foto: STEIN J. BJØRGE

&lt;b&gt;Ferrari på potetåker. &lt;/b&gt; Lokfører Bent Rogne er utilfreds med kjøreveien på norsk side. Foto: STEIN J. BJØRGE

&lt;b&gt;Midt imellom. &lt;/b&gt;Oslo-Stockholm er mer enn to byer. I Karlstad og Värmland er mange forbitret, sier Emelie Nilsson og Arne H. Omsén. Foto: STEIN J. BJØRGE

&lt;b&gt;See you in Stockholm. &lt;/b&gt; Men neste gang blir det bussen. Foto: STEIN J. BJØRGE

&lt;b&gt;Ankommet fra Oslo. &lt;/b&gt; En tekst skal strykes fra skjermene på Stocholm Central. Foto: STEIN J. BJØRGE