Norge

Nedtur for spillbransjen

Dårligste julesalg på ti år for spillindustrien.

Spillbransjen opplever det dårligste julesalget på ti år, og det kanskje mest skuffende kvartalsresultatet noensinne, skriver New York Times.

Det var spillgiganten Electronic Arts som i går rapporterte om et julesalg som sannsynligvis vil ende opp langt under tidligere års resultater, bare dager etter at en annen spillgigant, Activision, hadde meldt om det samme.

På toppen av det hele presenterte det amerikanske markedsanalyseselskapet NPD i forrige uke tall som viser at julesalget av dataspill har falt med 18 prosent fra samme periode i 2004.

Xbox 360 har skylden

Analytikere peker på en rekke årsaker til salgssvikten, men mener samtidig at lanseringen av Microsofts nye spillkonsoll Xbox 360 på ta på seg det meste av skylden.

Microsoft har markedsført Xbox 360 tungt, og har utvilsomt skapt en voldsom interesse for produktet. Det fører i sin tur til at mange slutter å kjøpe spill til de eksisterende konsollene og venter med handelen til de har skaffet seg en Xbox 360.

Samtidig er ikke Microsoft i nærheten av å kunne levere nok konsoller ut i markedet, og dermed daler salget av spill dramatisk.

Ikke dramatisk i Norge

— Totalt sett virker det som om vi ligger på nivå med fjoråret, sier daglig leder i EA Norge, Per Christian Andersen. - Endringene i det noske markedet går på helt andre ting, som at færre titler selger mye, små titler selger mindre og de virkelig store titlene drar de store volumene, forklarer han.

Ifølge Andersen har Microsofts manglende evne til å mette markedet ikke hatt så mye å si i Norge. - Nei, da. Det har vi fått god informasjon om hele veien, sier han. - Vi har allerede fire-fem titler til Xbox 360, og de selger bra.

Lys fremtid

Andersen er heller ikke skeptisk til fremtiden. - Spill som Buzz og Singstar åpner helt nye kategorier og målgrupper, og det virker opplagt at totalmarkedet kommer til å fortsette å vokse, sier han. - Men vi jobber med å fordele de store titlene jevnere utover året, slik at vi slipper å satse alt på julesalget. For eksempel forventer vi at Gudfaren-spillet skal bli det mestselgende spillet i hele 2006, og det skal lanseres i mars, sier Andersen entusiastisk.

Nyttårsaften er heller ikke dommedag for EA og Andersen. - Jeg regner med at 2006 blir omtrent som i år, sier han. - Men det kommer litt an på hva som skjer med PlayStation 3, som etter planen skal lanseres i løpet av året. Flere konsoller gjør at markedet vokser, avslutter han.


Vil spillsalget falle?

Les også

  1. Spillbransjen viser muskler