Norge

Aftenposten har fått ny forside. Slik møter vi brukernes behov.

Våre leseres forventninger til en moderne nyhetstjeneste er høyere enn noen gang. Vi må tenke helt nytt om hvordan Aftenpostens forside er satt sammen.

  • Karl Oskar Teien
    Karl Oskar Teien
    Produktdirektør, Aftenposten

I Aftenposten har vi i løpet av denne høsten jobbet med en rekke endringer på forsiden. Disse er basert på flere observasjoner om hvordan vår rolle i folks hverdag har endret seg.

For mye informasjon: Vi vet at dere som lesere opplever en uendelig strøm av informasjon. Problemet er ikke lenger er å få tilgang på nyheter, men snarere å finne ut av hva som er verdt å bruke tiden sin på. I en sånn verden er Aftenpostens rolle ikke bare å fortelle hva som skjer, men vel så mye å vise hva som er viktigst, samtidig som vi gir unike perspektiver og innsikt og forklarer nyhetsbildet.

Et hav av engasjerende tjenester: Vi går alle rundt med apper i lommen som leverer et så engasjerende produkt at vi knapt klarer å legge dem fra oss. Om Aftenposten skal kunne konkurrere med disse tjenestene og fortsatt være en del av folks digitale vaner, må vi senke terskelen for å komme innom oss og sørge for at hvert eneste besøk oppleves som både enkelt og verdifullt.

Et ønske om å bruke tiden fornuftig: Samtidig som mange av oss bruker stadig mer tid foran ulike skjermer, vet vi at mange ønsker å begrense skjermtiden sin. I en sånn verden er det ekstremt viktig at Aftenposten respekterer folks tid, og gjør det lett å få med seg det viktigste. Et abonnement hos oss må ikke bli kilde til dårlig samvittighet fordi du føler at du burde ha lest mer. Isteden må vi ta hensyn til at alle har ulike moduser. Nyhetslesing og lytting må kunne skje når du som bruker har tid og anledning.

Allerede nå vil du som bruker kunne oppleve at kombinasjonen av elementer på forsiden både på mobil og desktop forsøker å svare på disse observasjonene.

Vi tydeliggjør hva som er viktigst

Den nye forsiden hjelper deg å få oversikt ved å vise et enda tydeligere utvalg av dagens viktigste og beste saker i toppen. I nyhetsstudioet får du alltid det siste fra nyhetsbildet.

Mer enn overskrifter

Hver dag forklarer vi et utvalg av saker på forsiden i et nytt og konsist format. Dermed kan du selv velge om du vil klikke deg inn og lese hele artikkelen eller lese kortversjonen uten å forlate forsiden. Sammendragene hjelper deg å forstå hvorfor ting skjer, og hvordan de henger sammen - uansett hvor mye tid du har, og hvor mye du har lest fra før.

Daglige oppsummeringer

Vi oppsummerer nyhetsbildet daglig på alle flater. Slik får du med deg hovedsakene på en enkel måte. Klikk deg inn på linkene for å gå i dybden på sakene som interesserer deg mest.

De beste dybdesakene du ikke har lest.

Mange brukere opplever å gå glipp av den beste journalistikken fordi den forsvinner i mylderet. Den nye forsiden synliggjør derfor i større grad kvalitetsjournalistikk som du ennå ikke har lest, og den skaper helgefølelsen ved å gi mer plass til A-Magasinet på lørdager og søndager.

Et nytt design med tydeligere gruppering av innhold

Mens det på papir er lett for leseren å forstå forskjellen på en gravesak, et portrett og en kommentar, har det vært krevende å vise denne forskjellen digitalt. Et nytt design for alle innholdstyper gjør det enklere å finne frem og raskt forstå hva en sak handler om og hvor viktig den er. I tillegg samler vi artikler om samme tema på forsiden slik at du raskere forstår konteksten til enkeltsaker, og lettere finner frem i et sakskompleks.

Dette er noen av de viktigste endringene vi allerede har lansert, men vi er på ingen måte ferdig. Vi kommer til å fortsette arbeidet med forsiden basert på observasjoner og innspill fra dere som bruker Aftenposten. Har du tilbakemeldinger allerede nå? Del dem med oss her.

Les mer om

  1. Aftenposten
  2. Teknologi
  3. Mobil