Norge

Oslofjordtunnelen åpner mandag, men stenges midlertidig for kjøretøy over 12 meter

Statens vegvesen har besluttet at Oslofjordtunnelen i rushtiden stenges for kjøretøy som er mer enn 12 meter lange.

Slik så det ut i Oslofjordtunnelen etter brannen i april. Nå vil det innfelte skiltet møte bilister på vei inn i tunnelen.
  • Henning Carr Ekroll
    Nyhetssjef
  • NTB

Det midlertidige forbudet er et av flere tiltak for å begrense risikoen for brann i tunnelen, og kommer på plass etter den dramatiske brannen tidligere i mai.

Tunnelen åpnes igjen etter brannen mandag 29.mai.

Forbudet innebærer at kjøretøy som er mer enn 12 meter lange ikke kan bruke tunnelen mellom klokken 07–09 og 15–18 på hverdager.

- Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø i en pressemelding.

Statens vegvesen har også innført en rekke andre tiltak når tunnelen åpnes igjen 29.mai:

  • Ny skilting utenfor tunnelen med: «Stengt tunnel/Closed Tunnel» og «Brann/Fire».
  • Tydeligere skilt inne i tunnelen: «Snu og kjør ut igjen/ Turn + Brann/Fire».
  • Bom går raskere ned ved rødt lys.
  • Skilting av minimumsavstand på 100 meter mellom tunge kjøretøy.
  • Tungbilberger i beredskap på hverdager i tidsrommet kl. 09.00-15.00.

Reparasjonsarbeidet etter brannen 5. mai er i all hovedsak ferdig. Nå gjenstår kun testing av det tekniske utstyret, og montering av skilt.

Riksvei 23 med innkjøringen til Oslofjordtunnelen til høyre i bildet. Tunnelen går under Oslofjorden og kommer opp i dagslys igjen på Hurumlandet (i bakgrunnen).

– Vi gjenåpner så raskt alle skilt er på plass og vi har fått gjennomført nødvendige tester. Når tunnelen tas i bruk igjen ber vi innstendig om at publikum respekterer skilting og sperringer. Å kjøre inn i en stengt tunnel kan sette både ditt eget og andres liv i fare, sier Karbø til NTB.

Brannen 5.mai førte til at rundt 500 meter av den drøyt syv kilometer lange tunnelen ble skadet, og 300 meter var helt utbrent. Store skader på tunnelhvelvingen, kabler i tunnelen, isolasjonen bak hvelvingen og veidekket måtte utbedres.

Les også:

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    NORGE
    Publisert:

    Nyhetsstudio: Siste nytt

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5