Rødt og Venstre krever svar fra statsråden om Bane Nor-avtale

Bane Nor slengte nær en halv milliard kroner på bordet for å få Follobanen klar til fristen. Det vekker reaksjoner.

Rødts stortingsrepresentant Marie Sneve Martinussen reagerer sterkt på at Bane Nor betalte 483 millioner kroner til entreprenøren på Follobanen for å rekke åpningsfristen 11. desember.

Entreprenøren på Follobanen ble i høst lovet 483 millioner kroner ekstra for å levere Blixtunnelen innen 30. oktober. Slik kunne Bane Nor rekke åpning av toglinjen 11. desember. Det skrev Aftenposten torsdag.

Det ville skade Bane Nors omdømme å ikke rekke åpning 11. desember, mente Bane Nors styre.

Nå ber Rødt og Venstre om at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) redegjør for avtalen i Stortinget.

Les også

Aftenposten avslører: Bane Nor tilbød nær en halv milliard kroner ekstra for å rekke åpning av Follobanen

– Dette må Nygård ha blitt orientert om

Rødts stortingsrepresentant Marie Sneve Martinussen har fredag stilt følgende spørsmål:

  • «Når ble ministeren kjent med denne avtalens eksistens, og kan ministeren orientere om alle sider ved denne avtalen?»

Også Venstres samferdselspolitiske talsperson, André Skjelstad, vil ha et offisielt svar fra Nygård i Stortinget.

– Dette må Nygård ha blitt orientert om. Noe annet ville vært merkelig. Det var det første som slo meg. Hvorfor kjørte de i gang, dersom statsråden var orientert? sa han til Aftenposten torsdag.

Mandag stiller han følgende spørsmål:

  • «Visste statsråden at Follobanens åpning 11. desember stod på spill, som følge av forsinkelser i arbeidet?»
  • «Visste statsråden at Bane Nor la så mye som 483 millioner kroner på bordet for å få prosjektet ferdig i tide?»
  • «Hvilke tanker gjør statsråden seg om at Bane Nor har bruke nært en halv milliard ekstra på Follobanen for å få prosjektet ferdig før tiden?»

– Tenker som et PR-byrå

Rødts Martinussen reagerer sterkt på at styret i Bane Nor trakk frem omdømme som et argument for å signere avtalen med entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV).

– Bane Nor må slutte å tenke som et PR-byrå på Oslo vest, sa hun torsdag.

MDG, Høyre, Frp og SV reagerte også kraftig.

Aftenposten har siden torsdag forsøkt å få en kommentar fra Nygård. Han svarer slik i en e-post via departementets kommunikasjonsavdeling:

«Som jeg har orientert Stortinget om er jeg kjent med at Bane Nor har inngått en tilleggsavtale for å løse konflikter med entreprenøren AGJV og redusere risiko knyttet til fremdrift. Departementet mottar rutinemessig protokoller fra styremøtene i Bane Nor, men Bane Nor har ikke løftet denne saken for eier, annet at jeg er kjent med at tilleggsavtalen er ett av flere risikoreduserende tiltak.»

– Nødvendig

Konserndirektør for utbygging i Bane Nor, Stine Undrum, har forklart at bakgrunnen for avtalen var at partene var uenige om endringskrav tilknyttet tunnelarbeidene. Uten avtale ville det blitt rettslig prosess og utsettelser.

– Tilleggsavtalen med AGJV var helt nødvendig for å komme til enighet om endringskravene, skriver Undrum.