Norge

Sluker mat-mytene helt rått

–Du blir ikke tykk av karbohydrater, og du får ikke større muskler av å drikke rått egg, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen. Aftenposten dreper myter om trening og ernæring.Det finnes mange myter. Ernæringsfysiologene Therese Fostervold Mathisen og Gunn Helene Arsky kjenner til de fleste. –Drikk rått egg og spis tunfisk for å få store muskler, er en gjenganger. Men det er bare en myte, sier de.

Scanpix

  • Maria Nydal

ALLE ISTOCK

Myter om proteiner:

–Det er en kjent sak at dersom du vil bygge muskler, så skal du drikke rått egg.

–Ja, rått egg og tunfisk, det er gjengangere, ler Mathisen, som er utdannet ernæringsfysiolog og driver firmaet Thema Nutrition.

Ifølge Mathisen stemmer det at rått egg og tunfisk er rike på proteiner, som igjen er viktig for å bygge muskler, men det gir ingen bedre effekt enn å spise for eksempel kokt egg.

–Det er bedre å bearbeide egget, da dette gjør næringsstoffene mer tilgjengelig. I rått egg har man et stoff som hindrer opptak av b-vitaminet biotin. Biotin deaktiveres under varmebehandling, så derfor er det bedre med kokt eller stekt egg. Dessuten liker ikke de fleste rått egg, sier hun.

Arsky, som er ernæringsfysiolog i Bama og har skrevet mange bøker om ernæring, er helt enig:

–Om du sammenligner med kjøtt, er det ikke mye proteiner i egg. Det finnes mange andre og bedre kilder til proteiner enn rått egg, sier hun og foreslår magre kjøtt— og meieriprodukter.

–Men proteinpulver er vel viktig for å få store muskler?

–To ting er viktig for å bygge muskler: nok proteiner og å spise flere kalorier enn man bruker. Og de fleste får i seg nok proteiner gjennom maten. Det er ofte mye humbug i proteinpulver, så om man trenger ekstra protein anbefaler jeg heller å spise en ekstra fiskefilet, sier Arsky.Mathisen er enig, og mener at majoriteten ikke trenger proteintilskudd.–Det er det du selv gjør i hverdagen – i form av trening og kvalitet i maten – som avgjør om du får i deg nok proteiner og om du bygger muskler. Det er ikke sånn at proteintilskudd ikke virker, men det virker ikke noe bedre enn å spise proteinrik mat, mener hun.

i-Stock

Myter om kalorier:Mange føler at når de svetter, renner kaloriene av i takt med svetten, og det sies at jo mer du svetter, jo flere kalorier forbrenner du. Men ifølge ernæringsfysiologene er det ingen direkte sammenheng mellom hvor mye man svetter og hvor mange kalorier man forbrenner.

–Hvor mye man svetter er individuelt, og i tillegg kommer det an på hvor mye klær man har på seg når man trener, og om det er varmt eller kaldt, sier de.

–Men det kan være en indikasjon på om intensiteten på treningen er høy nok. Om du svetter har du sannsynligvis en god intensitet på treningen din, og en god energiomsetning, legger Mathisen til.

–Når man har trent og forbrent kalorier, mener mange at det er greit å unne seg en liten sjokolade etterpå...

–Det er viktig å ha et sunt kosthold i tillegg til å trene. Men skal man unne seg noe, er det rett etter trening man kan det, for da reagerer kroppen annerledes på sukkerinntak. Energilageret i muskulaturen blir brukt opp under trening – forutsatt at man trener med en viss intensitet – og når vi da spiser sukker vil det gå til å fylle opp energilagrene i muskulaturen, fremfor å påvirke fettomsetningen i kroppen negativt og på sikt medføre vektøkning. Men mosjonister som kun trener to ganger i uka og ønsker å gå ned i vekt, kan ikke holde på sånn – for da går jo vinninga opp i spinninga, forklarer Mathisen.

Hun sier også at veldig mange lar seg lure av volum – sjokoladen er jo så liten, så da går det fint.

–Men spiser du den lille muffinsen som er i butikken får du i deg ca 400 kalorier – det er like mange kalorier som i et helt middagsmåltid! Du må ikke tenke størrelse, men hvor mye energi – altså kalorier – du får i deg.

i-Stock

Myter om karbohydrater:At du blir tykk av karbohydrater, er i dag en ganske vanlig oppfatning. Også det er en myte, mener erneringsekspertene:

–Det er en myte at man blir fet av å spise karbohydrater. Et riktig kosthold avhenger av riktig balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett, og ifølge ekspertene bør du ikke utelukke mat som ris, pasta, brød og poteter. Men det handler om å spise de rette karbohydratene – grovt brød og kokte poteter, ikke lys loff og pommes frites, sier Mathisen.–Det du blir tykk av er for mange kalorier. Man trenger karbohydrater for å prestere på trening, og mosjonister med en grei vekt anbefales at 1/3 av tallerken er karbohydrater, mens de som trener veldig mye kan ha halve tallerken med karbohydrater. Ikke vær redd for karbohydater, råder Arsky.

–Men hva med om man spiser det om kvelden. Da har jeg hørt at man legger på seg?

–Absolutt ikke. Det er det totale kaloriinntaket i løpet av hele dagen som er viktig, sier Mathisen.

–Stemmer det at fersk frukt og grønnsaker er bedre enn frosne?

–Nei. Det er ikke noe problem å spise frosne grønnsaker, men når de tiner kan vannet ta med seg noen av vitaminene. Grønnsaker bør kokes eller dampes med lite vann og med kort oppvarming, slik at næringstoffene ikke forsvinner. Men ferske grønnsaker kan også skades under både transport og lagring, og dermed miste antioksidanter. Så spis både ferske og frosne grønnsaker! oppfordrer Mathisen.

–Hva med utsagnet om at fruktose er sunnere enn sukker?

–Sukker er ikke usunt om du modererer inntaket, men fruktose er jeg ikke tilhenger av, sier Mathisen.

Hun forteller om flere studier som viser at fruktose kan forverre både kolesterolet og fettomsetningen i blodet.

–I tillegg utløser ikke fruktose den samme metthetsfølelsen som sukker, noe som kan føre til at vi spiser mer, sier Arsky.

–Så skal du først spise sukker, så spis sukker og ikke fruktose, råder de.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Gårdeier frifunnet for hallikvirksomhet

  2. NORGE

    Norsk tilsyn slår til mot utenlandske gamblingselskaper

  3. NORGE

    Færre på bygda tror på menneskeskapte klimaendringer

  4. NORGE

    Siktede latterliggjøres for «forfeilet terrorhandling»

  5. NORGE

    Fortsatt tomt for populært krydder

  6. NORGE

    Venstre ber Nasjonal sikkerhetsmyndighet granske mulig påvirkning av det norske valget