Forsinkede tog kostet NSB en kvart milliard

Forsinkelser og avvik kostet NSB 250 milioner kroner i fjor. Det er en økning på 60 millioner kroner fra 2008.

En halv time sto passasjerene utendørs i minus 15 grader og ventet på toget denne uken. Nå åpnes stasjonene i Sandefjord og Tønsberg til første tog.

En kvart milliard kroner brukte NSB i fjor på å betale drosjer for sine passasjerer eller å kjøre Buss-for tog.

Men snart kommer nye EU-regler i tillegg: Da har du krav på å få penger tilbake om togene er vesentlig forsinket.

— Vi synes det er positivt at NSB betaler ut penger for å håndtere trafikken ved avvik. Økningen fra året før er på 60 millioner kroner, og den er i det vesentlige knyttet til de planlagte arbeidene på Jærbanen, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB persontog.

Totalt 170 milioner av de 250 millionene avvikene kostet skyldes planlagte anleggsarbeider for å gjøre infrastrukturen bedre.

- Kan få nytt fly

Alle NSB-reisende har krav på alternativ transport om toget blir vesentlig forsinket. Den øvre grense er 15.576 kroner pr. reisende pr. reise (20 prosent av folketrygdens grunnbeløp på 72.881 kroner= 1G):

Her kan du lese alt om NSBs Transportvilkår

— Har du en reise til Oslo lufthavn Gardermoen, Værnes eller Torp lagt inn en tilstrekkelig margin og forsinkelser gjør at du likevel ikke rekker flyet ditt, kan du få overnatting og ny flybillett på vår regning, sier konsernadvokat Otto S. Roheim til Aftenposten.no.

For langdistansetogene (Oslo- Bergen/ Stavanger/ Trondheim og Trondheim-Bergen) er en vesentlig forsinkelse definert som mer enn 60 minutter, mens den for alle andre tog (lokaltog og Oslo- Halden/ Lillehammer/ Skien/ Gjøvik) er på 30 minutter.

Det betyr at om du skal reise videre med fly, ferge eller buss, må du legge inn denne marginen i tillegg til oppmøtetiden før avgang som for eksempel flyselskapet krever.

- NSB tar regningen

Siden 1. februar i fjor har NSB dekket alternativ transport ved vesentlige forsinkelser uansett om det er konduktørmangel, brudd i kjøreledningen eller skinnekrøll som er årsak til forsinkelsene.

Jernbaneverket bidrar med beskjedne 1,5 millioner kroner av dette.

NSB kan ikke oppgi hvor mye som er satt av til denne budsjettposten i 2010.

- Forsinkelser? Penger tilbake...

NSB og NSB Gjøvikbanen oppdaterte tirsdag denne ukene sine nettsider om Rettigheter ved forsinkelser og avvik , hvor de også varsler at EUs forordning om at kunden kan kreve refusjon på 25 eller 50 prosent av billettprisen ved vesentlige forsinkelser, snart vil bli en del av norsk lov:

Også de som har periodebillett (månedskort) vil ha krav på prisrefusjon, men detaljene rundt disse reglene er ennå ikke klare.

— Vi vet ennå ikke når denne forordningen vil bli gjort gjeldene, men vi var klare fra 1. januar i år. NSBs forslag til nye transportvilkår ligger nå hos Samferdselsdepartementet til godkjenning, sier Roheim, som sier at NSBs reisende alt i dag har en veldig god reisegaranti.

EU-forordningen inneholder også forslag om at togkunder på visse vilkår skal få mat, drikke og hotell ved behov ved vesentlige forsinkelser.

Detaljene er heller ikke her klare, og ligger nå til finpussing i Samferdselsdepartementet.

.