Norge

Slik sikrer du deg mot boligfeilene

Badegulvet helte feil vei, og membranen var utett. Huset var trekkfullt, og garasjen var feilkonstruert.

Børje Furunes fant mange feil, selv om huset var fra 2001. Membranen på badet i 2. etasje var ikke tett rundt sluket.
  • Jon Hauge (foto)

Dette var bare noen av feilene på boligen i Kongletoppen på Jessheim utenfor Oslo.

— Når en takstmann ikke finner noe å bemerke, hvordan skal jeg på én visning klare å se slike feil, spør kjøper Børje Furunes.

Huset var fra 2001 og var omtalt som «velholdt» og «innbydende». «Boligen har god standard og utførelse». Det skulle heller ikke være noen bygningsmessige arbeider utført av ufaglærte.

Les før visning

— Skaff deg salgsdokumentene før visningen. Mange leser ikke boligsalgsrapport/verditakst, selgers egenerklæring og salgsoppgave nøye nok. Mange er heller ikke oppmerksomme på at verditakst og boligsalgsrapport er to forskjellige ting, sier advokat Dag Are Børresen i Help Forsikring.

En verditakst er bare en overfladisk gjennomgang av boligen og inneholder ofte bare selvfølgeligheter. En boligsalgsrapport er grundigere, men lite brukt.

Forslaget om at de skal bli obligatoriske er fortsatt til behandling.

Får ikke alle pengene tilbake

Å gjøre et godt forarbeid er alfa og omega. For selv om du klager og får rett til slutt, vil du aldri få alle pengene du mener du har krav på.

I en brukt bolig er det alltid noe som bør vedlikeholdes, og selger og eierskifteforsikringsselskapene vil sørge for at du ikke får betalt for reparasjoner som gir standardheving.

Du vil få fratrekk fordi du får noe som er helt nytt.

Bekreft skriftlig

Boligselgere har plikt til å informere kjøpere om feil og mangler, men kjøpere har også en undersøkelsesplikt. Derfor anbefaler Børresen å ringe takstmannen. Ofte inneholder verditakster ulne formuleringer på et språk som er vanskelig å forstå.

- Snakk med takstmann, selger og megler. Når du har ringt, send en e-post og takk for samtalen og skriv hvordan du har oppfattet opplysningene, sier Børresen.

Da har du dokumentasjon på hva som er blitt solgt. I mange tvister er det påstand mot påstand når opplysninger er gitt muntlig.

Furunes mener at både han selv og andre bruker utrolig liten tid på boligkjøp.

Les også:

Ble skeptisk

— Fordi jeg var irritert over at selger hadde skrudd ned alt av lys da jeg flyttet inn, ble jeg skeptisk og tok kontakt med takstmann med en gang. Han brukte ikke mange minutter på å fastslå at det var mye rart i boligen, sier Furunes.

Han hadde tegnet rettshjelpsforsikring hos Help. Saken endte med at han fikk 330.000 kroner av selger. Men det var først etter omfattende brevveksling og utveksling av takstrapporter og rettsmegling i Nedre Romerike tingrett.

- Du må ikke vente med å reklamere når du oppdager feil. Da kan du tape, sier Børresen.

Du må melde fra selv om du ikke kjenner det fulle omfanget av skadene. Og du må selv legge ut for takstrapporter som dokumenterer feilene. Du får ikke gehør hos eierskifteforsikringsselskap eller selger uten dokumentasjon.

Takster og rapporter

— Jeg vet at forsikringsselskapet har brukt tusenvis av kroner på takster og rapporter. Hvis du ikke har råd til å tilkalle en takstmann, hjelper det lite å ha rett.

— Ikke alle har råd til å ta opp kampen, sier Furunes.

Ifølge han er det største paradokset er at både megler og selger sa ting som ikke var tilfelle uten at det fikk konsekvenser.

— Det var heller ingen advarsler i taksten, sier han.

Hva betyr det?

— Vi bruker også mye tid i retten på å diskutere hva enkelte ord betyr. Et totalrehabilitert bad skal ikke skape tvil, men hva betyr oppusset? Denne type uttrykk brukes om hverandre og folk tolker dem i forhold til hva de ser. Er badet virkelig pent, øker forventningene til at det er «full pakke», sier Børresen.

Derfor er det viktig å spørre hva som faktisk er gjort med badet og hvem som har utført arbeidet. Oppusset eller nytt bad betyr ikke at alt er gjort fra grunnen av.

— Bruk øynene godt på visning. Alt som avviker fra normalen bør få det til å ringe en bjelle. Det kan være en ekstra liten dør eller lav takhøyde, sier Børresen.

Det kan være lurt å sjekke i kommunen hva som er byggemeldt. I Oslo er mye informasjon hos Plan- og bygningsetaten tilgjengelig på nettet.

Les også

  1. Grove feil i boligtakstene

  2. Vil ha orden på boligtakst-kaos

  3. - Bryt båndet mellom takstmann og megler

  4. Vil ha slutt på krangler om boligkjøp

Garasjen var feilkonstruert med plast som undertak. Dette ville på sikt føre til kondensskader.
Baderomsgulv var helt flatt og manglet forhøyet terskel i huset Børje Furunes kjøpte, slik at vannet rant ut i rommet utenfor.
Det var ikke forskriftsmessig avløp fra samleskapet for rør-i-rørsystemet.
Badet i 2. etasje var det motfall, slik at vannet renner feil vei.