Norge

Her er Norges nye nasjonalbåt

Siden mai har avstemningen om Norges nye nasjonalbåt pågått. Nå er vinneren klar.

Blank sjø og fine forhold da brødrene Simon og Hallgeir Bjørnevik testet oselveren på Bjørnefjorden.
  • Adressa.no
  • Kristoffer Furberg

— Vi gir opp, men er veldig stolt av åfjordsbåten, sier ordfører i Åfjord, Vibeke Stjern, til adressa.no.

Siden mai har avstemmingen hvilken båt som skal bli norges nasjonalbåt pågått.

I løpet av to måneder fikk Redningsselskapet inn 1800 nominasjoner. Dette ble til ti finalister og siden starten av mai har båtinteresserte stemt for det mobilene har tålt for å få frem sin favoritt.

— Det startet som en normal avstemning, men etter hvert tok det av. Det var bare to kandidater som kunne vinne. Oselveren og åfjordsbåten ledet soleklart og mange av tilhengerne til de øvrige finalistene resignerte, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen, til adressa.no.

- Praktfulle representanter

Først i dag mandag blir vinneren kåret, men konkurransen er så avgjort som den kan være.

Klokken 18.50 søndag kveld hadde oselveren 112.558 stemmer.

Bak fulgte åfjordsbåten 96.660 stemmer.

Langt bak, på tredjeplass, ligger nordlandsbåten med 2637 stemmer. Det har i innspurten kun vært snakk om to kandidater.

— Både oselveren og åfjordsbåten er avleggere av vikingskipene, forteller Johnsen.

Åfjordsbåten ledet lenge avstemmingen, men etter kraftige byks de siste ukene tok oselveren igjen trønderrepresentanten og gikk videre forbi.

- Oselveren vinner

— Vi har gitt opp nå og kaster inn håndkleet. Vi innser at oselveren kommer til å vinne og vil ikke bruke mer ressurser, sier ordfører i Åfjord kommune, Vibeke Stjern, til adressa.no.

Hun er imidlertid veldig stolt over hvor langt åfjordsbåten kom i avstemmingen og tar andreplassen som en seier.

Mener Norge må ha nasjonalbåt

— Vi er stolt over å ha fått så mye blæst rundt åfjordsbåten og jeg må bare berømme all den innsatsen som er lagt ned av det lokale næringslivet, lokalbefolkningen og andre som har vært med på å hjelpe oss frem, sier Stjern.

Avstemmingen har pågått via SMS over tre måneder, men har ikke vært noe profittprosjekt for Redningsselskapet.

— Dette er noe vi har gjort fordi vi er med på å forvalte norsk båttradisjon og mener Norge må ha en nasjonalbåt, sier Johnsen.