Norge

NSB med gladmelding: Du får ikke bot med to månedskort

NSB har snudd. Langveispendlere slipper å gå av og på toget ved fylkesgrensa om de vil bruke to månedskort for å spare penger.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tok styringen og bidro til at NSB ombestemte seg i månedskortsaken. FOTO: Lise Åserud/Scanpix
  • Arild Færaas

Etter at takstsystemet i Oslo og Akerhus ble endret fra begynnelsen av oktober, fant en del langveispendlere ut at de kunne spare flere tusen i året på å kjøpe et månedskort fra Ruter som gjelder i Oslo og Akershus og et med NSB.

Eksempelvis kan pendlere mellom Oslo og Hamar spare nesten 5000 kroner i året på å kjøpe to månedskort i stedet for ett med NSB.

Men det ville NSB først ikke ha noe av. De truet med gebyr til dem som kjøpte to månedskort for å spare penger — eller skisserte løsningen om gå av toget ved fylkesgrensen, for så å gå på det neste igjen.

Både pendlere og Forbrukerrådet kritiserte NSB kraftig, og fredag tok samferdselsminister kontakt med NSB - og har nå fått gjennomslag etter et møte torsdag.

— NSB er enige med departementet om situasjonen og har besluttet å ikke ilegge gebyr for kunder som velger å ha to månedskort, sier kommunikasjonsrådgiver Jeanette Fagerli-Quaino til Aftenposten.no.

Kleppa sa i torsdag til Aftenposten.no at hun var trygg på at NSB ville finne en «god løsning».

- Ubegripelig for kundene

Pendlere som reiser fra Oslo til Hamar slipper å ta en iskald pause på Eidsvoll i vinter. De slipper også å betale gebyr om de har to månedskort. FOTO: CARL MARTIN NORDBY

Fagerli-Quaino presiserer at i de aller fleste tilfeller er det billigst å kjøpe ett månedskort. — Ble dere presset av Samferdselsdepartementet til å ombestemme dere?

— Vi så at dette ble for ubegripelig for kundene, og i tillegg er det enklere for personalet vårt på denne måten. Hvordan løsningen skal bli fremover vil vi se på, svarer hun.

- Får eventuelt gebyr refundert

Dersom noen har fått gebyr allerede etter 1.oktober, skal de slippe å betale det lover kommunikasjonsrådgiveren.

— Da kan de henvende seg til NSBs servicesenter for refusjon inntil videre, sier hun.