Norge

100.000 har reist med fly der det var koronasmittede om bord. Ikke en eneste skal ha blitt smittet.

Da Widerøe-flyet tok av fra Norge mot England, visste ingen at koronaviruset var om bord.

Widerøe-ansatte desinfiserer et fly på Torp i april. En ny undersøkelse viser at ikke en eneste av 100.000 passasjerer som fløy med koronasmittede medpassasjerer i perioden januar–mars, ble smittet mens de var om bord. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

  • Per Anders Johansen
    Per Anders Johansen
    Journalist

Mannskapet og passasjerene om bord på et Widerøe-fly som fløy fra Norge til England 8. april, fikk en meget ubehagelig overraskelse da de kom frem.

Ved ankomsten i England oppdaget engelske helsemyndigheter at to av passasjerene hadde tatt med seg koronaviruset fra Norge uten å være klar over det.

Alle passasjerene ble satt i syv dagers karantene, i tråd med britiske regler. Hele Widerøe-mannskapet ble tatt ut av jobb og satt i 14 dagers hjemmekarantene frem til 22. april.

Men hvor mange blir egentlig smittet av å ha nærkontakt med koronasmittede på flyreisen?

Sesongarbeidere fra Romania lander på en flyplass i Tyskland 9. april. De flys inn for å hjelpe tysk landbruk. Foto: Uli Deck / Dpa/ NTB scanpix

Dette viser undersøkelsen

Den internasjonale lufttransportorganisasjonen IATA har kartlagt hva som skjedde med flypassasjerer som reiste med fly hvor det etterpå viste seg å ha vært koronasmittede om bord.

  • IATA undersøkte flyreiser i fire internasjonale flyselskaper med til sammen 100.000 passasjerer om bord i perioden januar til mars. På de undersøkte flyrutene var det til sammen 1100 flypassasjerer om bord som fikk påvist koronasmitte da de landet.
  • IATA gjennomførte en «detaljert kontaktsporing» for å finne ut hva som skjedde etterpå. Det viste seg at ingen av de ca. 100.000 medpassasjerene om bord ble smittet.
  • Blant personalet om bord på flyene ble to smittet.

En granskning i Canada viste at ingen medpassasjerer ble smittet av to koronasyke passasjerer på en 15 timers flytur fra Guangzhou i Kina til Toronto.

En rundspørring hos 18 flyselskaper som står for 14 prosent av den globale luftfarten, viser det ble oppdaget bare tre tilfeller i perioden januar-mars. I alle sakene var det mannskapet som ble smittet, skriver Süddeutsche Zeitung.

Nå presser flyselskaper myndighetene i en rekke land for åpne for internasjonal luftfart igjen.

Ingen kjente tilfeller på fly i Norge

En kartlegging Aftenposten har gjort, viser at hverken SAS, Norwegian og Widerøe har oppdaget et eneste tilfelle av smitte på fly mellom passasjerer frem til mai 2020.

– Vi kjenner ikke til noen slike tilfeller, sier kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian.

– Jeg er ikke kjent med tilfeller der det er bekreftet smitte på noen av våre flyvninger, men dette registreres i så fall av FHI, og vi må henvise til dem for smittesporing, sier SAS’ pressesjef John Eckhoff.

Heller ikke Widerøe, som ifølge Eurocontrol var det passasjerflyselskapet i Europa som hadde flest flyvninger tidlig i april, kjenner til et eneste tilfelle av smitte mellom passasjerer om bord, ifølge direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll.

Hver gang det oppdages at en smittet person har reist med fly, skal flyselskapene varsles. De blir bedt om å gi fra seg passasjerlistene til kommunehelsetjenesten eller FHI.

Hva kan være årsaken til at ingen ble smittet?

IATA peker på flere mulige årsaker.

  • Luften om bord presses fra taket og ned til gulvet. Dermed blir det vanskelig for smittedråper å spre seg på samme måte som innendørs.
  • Dessuten renses luften om bord på alle moderne fly med et HEPA-luftfilter, som i teorien skal fjerne 99,97 prosent av alt støv, bakterier, pollen og andre luftbårne partikler.
  • IATA viser også til at flypassasjerer har begrenset kontakt ansikt til ansikt, og at setene kan fungere som en barriere.

– Vi mener som IATA at den lave smittespredningen på flyreiser kan skyldes den tørre luften om bord, som skiftes hyppig ut og i tillegg filtreres gjennom effektive HEPA-filtre, sier pressesjef i SAS John Eckhoff.

Kan vi stole på disse tallene?

Undersøkelsen er laget av IATA, som ønsker få gjenåpnet den internasjonale flytrafikken raskest mulig.

En rekke flyselskaper er i akutt fare for konkurs, og titusener av ansatte kan miste jobben.

EU-kommisjonen skal i midten av mai vurdere om det bør åpnes mer for internasjonal luftfart. Flere EU-land, som Hellas, Portugal, Spania og Kroatia, håper å få reddet deler av turistsesongen.

Det er imidlertid usikkert om flyselskapene faktisk får vite om alle tilfeller hvor passasjerer er smittet.

En rekke land har nemlig sluttet helt med smittesporing på fly.

«Sporadisk» smittesporing

I Norge skjer smittesporing på fly nå bare «sporadisk», viser dokumenter Aftenposten har fått innsyn i. FHI sluttet med smittesporing på fly 23. mars og overlot det til kommunene uten å vite hva som ble resultatet.

Historien om Widerøe-flyet ble oppdaget av Widerøe selv takket være et reisebyrå som sa ifra. Hverken norske eller engelske myndigheter ba om passasjerlister i ettertid, ifølge dokumenter Aftenposten har fått innsyn i av FHI.

«I Norge gjennomføres det i dag kun sporadisk smitteoppsporing på fly ut ifra en lokal vurdering av om det kan føre til funn av smittede og hindre videre smitte», skriver FHI i en e-post til Widerøe.

Da Aftenposten spurte FHI om hvor mange smittetilfeller på fly i Norge som FHI har kjennskap til, fikk avisen etter fem dager dette svaret:

«Det er kommuneoverlegen og kommunen som har ansvar for smitteoppsporing i sin kommune. Informasjon om de mulige eksponeringskilder rapporteres ikke til FHI», svarer FHI.

«Omfanget av covid-19 epidemien i enkelte kommuner har medført et behov for bedre smittesporingsverktøy. Noen av kommune er i gang med å utvikle egne verktøy for dette.»

Mener regjeringens og FHIs tiltak er uten hensikt

Helsemyndighetene og regjeringen har besluttet at alle fly i Norge skal ha midtsetene tomme i sin «koronaveileder». Likevel har norske myndigheter hentet hjem nordmenn i utlandet med stappfulle fly.

– Tydelige anbefalinger for smittevern gjør at flyselskapene kan drive sin virksomhet på en trygg måte overfor de reisende. Derfor kan vi nå endre tiltakene gradvis og kontrollert, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie 28. april.

IATA mener kravet som Norge og flere andre land stiller om tomme midtseter, er bortkastet, unødvendig og ikke faktabasert.

– Det har ingen hensikt å la midtsetene stå fri, sier sjefingeniøren i Airbus Jean-Brice Dumont til Süddeutsche Zeitung.

Den internasjonale lufttransportorganisasjonen anbefaler i stedet munnbind, screening for å oppdage syke passasjerer – og andre smitteverntiltak.

Kravet om tomme midtseter betyr ifølge IATA at flyselskapene må sette opp billettprisene med 49 prosent i Europa, 54 prosent i Asia og 43 prosent i Nord-Amerika.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Folkehelseinstituttet
  3. Flyselskaper
  4. Smittevern

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nordmenn i utlandet hentes hjem på smekkfulle fly, til tross for råd om tomme midtseter

  2. ØKONOMI

    SAS og Norwegian-passasjerer må bruke munnbind

  3. NORGE

    Smittejegeren: – Da jeg fikk svar på prøven, skjønte jeg at dette ville bli en kaotisk dag

  4. NORGE

    Virusjakten ga forskerne flere overraskende svar

  5. NORGE

    Umulig å se, men ingen sure miner da SAS-passasjerene tok på munnbind

  6. NORGE

    Kvinne (19) besvimte bak munnbind på fly. Flyleger tror stress og for rask pusting var årsaken.