Norge

Tastetabben tas<br/>til rettssalen

Kvinnen som overførte 500.000 kroner til feil konto får advokat fra Forbrukerrådet.

  • Kristin Solberg
  • Christine Jensen

Les også:


Grete Fossbakk skulle for snart et år siden sette over den store summen til sin datters konto da hun tastet et tall for mye i feltet for kontonummer. Pengene havnet hos en 42 år gammel mann som innen det ble oppdaget, hadde brukt opp store deler av summen.

Nå får Fossbakk hjelp av Forbrukerrådet til å kreve erstatning, melder Forbrukerportalen.no.

— Delvis ansvarlig

Fossbakk fikk ikke medhold da hun klaget saken inn for Bankklagenemda (BKN). Forbrukerrådet mener banken kan holdes delvis ansvarlig fordi det ekstra sifferet ville ha utløst varsler i andre nettbanker.

— Her var det for dårlig sikkerhet i nettbankløsningen. Det ville ha vært enkelt for dem å øke sikkerheten, og det gjorde de også umiddelbart etterpå. Derfor mener vi at banken som systemeier er ansvarlig. Isteden blir én person sittende igjen med tapet, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbruker.no.

Lund-Isaksen peker på at andre banker hadde valgt tekniske løsninger som umuliggjorde en slik feil, og at Sparebanken Nord-Norge med letthet kunne ha gjort det samme.

— Dette er så både prinsipielt og konkret urimelig at vi ville ta det videre.

- Tror dere at dette vil føre frem?

— Vi så jo at det ikke førte frem i Bankklagenemda, der tapte vi med tre mot to stemmer. Vi har et håp om at juristene som er dommere vil høre på oss nå.

Lettet

Den berørte kvinnen har ikke gitt opp kampen og er lettet over å få hjelp.

— Det er en stor lettelse at vi ikke lenger er alene om denne saken, og at Forbrukerrådet også ser urettferdigheten i det jeg har opplevd, sier Fossbakk til Dagens Næringsliv.

Les flere artikler på Forbruker.no

Les også

  1. Nettbanken sikres

  2. Krever sikrere nettbank

  3. Vil sikre deg mot tastefeil

- Banken er systemeier og feilen ble muliggjort ved en svakhet i nettbanksystemet. Andre banker hadde valgt tekniske løsninger som umuliggjorde en slik feil - det kunne denne banken med letthet ha gjort også, mener Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.