Norge

NSB-sjefens melding til Bane Nor: – Det er ikke nok å skylde på snøen

Mens NSB setter nye passasjerrekorder, fyrer direktør Geir Isaksen løs mot Bane Nor for store forsinkelser. – Det er ikke nok å skylde på snøen, sier Geir Isaksen.

Fire måneder før konkurransen om Norges sørligste jernbanestrekninger avgjøres sliter NSB med svak punktlighet. Det kan gi en konkurrent som MTR (bildet) fordeler.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

NSB leier tog og skal frakte passasjerer. Bane Nor skal ta seg av skinner, signalanlegg, strømforsyning og all annen infrastruktur.

Også NSB har ansvar når et oppstår forsinkelser, som på problembanen Ski-lokalen på Østfoldbanen. Men når siste målinger viser 73 prosent punktlighet, i rushtiden, for lokaltog fra Oslo mot Drammen, Eidsvoll og Moss, og 63 prosent punktlighet for InterCity-tog mot Skien, Halden og Lillehammer, er det Bane Nor som bærer størst ansvaret.

– For januar hadde vi totalt sett en punktlighet på noe over 81 prosent, som er svært svakt. Vi er frustrert over at det er de samme feilene på linjene som tidligere som dominerer bildet, sier NSB-sjef Geir Isaksen til Aftenposten.

  • KRISEMØTE I SEPTEMBER: Så sent som i høst var NSB og Bane Nor i krisemøte. NSB-sjefen sa han ikke ville finne seg i situasjonen.
NSB-sjef Geir Isaksen

– Er det nok å skylde på snømengdene for å forklare den dårlige statistikken etter jul?

– De gir en del av forklaringen. Men vi mener at dette ikke holder mål selv om det snør.

– Har du rett og slett mistet tilliten til Bane Nor?

– Nei. De ønsker å prestere. Men det er vanskeligere enn de har gitt uttrykk for. Det er tungt å se hvor vanskelig det åpenbart er å få dette til. Min klare beskjed nå er at spørsmål om forsinkelser må rettes til Bane Nor, sier Isaksen.

Slik svarer Bane Nor

Men det er nettopp snøen Bane Nor skylder på.

– I vinter har vi hatt noen dager med ekstreme snømengder som har gitt oss store utfordringer selv med god vinterberedskap i sporet. Til tross for værutfordringene, gamle signalanlegg og fortsatt noen gamle togsett klarer vi i fellesskap å levere et tilbud som er i Europa-toppen, sier Bjørn Kristiansen, konserndirektør for kunde og trafikk i Bane Nor.

– Så må vi selvsagt beklage overfor de reisende for de dagene leveransene ikke er like gode nok, sier han.

Skal levere første konkurranseanbud 1. mars

Geir Isaksen ordlegger seg som om NSB allerede har klart sitt anbud for «Jernbanepakke Sør», kampen om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Innen juni skal Jernbanedirektoratet ha kåret en vinner.

– Hva sier magefølelsen?

– Jeg er fornøyd med at vi har gjort en seriøs jobb. Men vi har flinke konkurrenter, så dette er helt åpent, sier Isaksen.

Mr. Jernbane, Tom Ingulstad, gikk av rett før jul etter å ha jobbet i NSB gjennom 30 år.

– Tidligere sjef for NSBs persontog, Tom Ingulstad, sa til Aftenposten i julen at han trodde NSB for en periode ville havne ute i kulden?

– Jeg er fortsatt varm. Min eneste tanke er at vi skal gjøre vårt beste for å vinne alle konkurranser. Så får det bli som det blir.

– Ingulstad mente også at dagens jernbanemyndigheter ønsker å teste et utenlandsk selskap på norske linjer?

– Jeg tror ikke på partiskhet. Jeg tror at de ønsker at den beste skal vinne, sier Isaken.

Fortsetter å strømme til tog

Ifølge NSBs årsregnskap økte antall togreiser (passasjerer) i Norge med 6,3 prosent i 2017. Også NSBs bussvirksomhet, Nettbuss, opplevde en økning, med 2,5 prosent.

– Også innenfor reiselivssatsingen opplever vi vekst. Flåmsbana blir stadig mer populær blant turister. I 2017 satte vi passasjerrekord med 990.000
reisende og 7 prosent vekst, sier Isaksen.

Les mer om

  1. Vy
  2. InterCity
  3. Jernbanedirektoratet
  4. Bane NOR