126 Tesla-eiere til sak, hevder bilen har mindre hestekrefter enn lovet
I alt 126 norske Tesla Model S P85D-eiere saksøker bilprodusenten. De ønsker heller en oppgradering av bilene enn prisavslag.
Tesla oppga at modellen skulle yte 700 hestekrefter og gjøre unna 0– 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, ifølge Dagens Næringsliv.
Bare 469 hestekrefter?
Avisen har snakket med en av eierne som sier at det i ettertid viste seg at antallet hestekrefter var 469, med tilsvarende lavere ytelser i hastigheten og at den var tregere fra 0– 100.
Eierne har saksøkt Tesla Motors Norway med krav om prisavslag fordi de mener bilene de har kjøpt ikke har ytelsene de i henhold til avtalen skulle ha.
– Det man ønsker, er å oppnå en kompensasjon i tråd med forbrukerkjøpsloven for de lavere ytelsene, sier deres advokat, Kaspar Nygaard Thommesen.
Til sammen skal det være registrert over tusen eksemplarer av Model S P85D i Norge av nær 12.000 biler selskapet har fått registrert i Norge etter at Model S kom i 2013.
Tesla: Testene er nøyaktige
Teslas informasjonssjef Even Sandvold Roland viser til en pressemelding fra fabrikanten der det blant annet heter at «tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D alltid har vært nøyaktig, sågar underdrevet.».
Videre skriver Tesla i sin pressemelding:
«Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere vurdert saken i Teslas favør.»
Tre norske Tesla-eiere fikk tidligere i år delvis medhold i Forbrukertvistutvalget og ble under dissens tilkjent 50.000 kroner hver fra Tesla. Utvalget konkluderte med at det var et «betydelig avvik».
– Fristen for å bestride dette ble utsatt til september, så hvis ingen av partene anker til tingretten, blir den rettskraftig, sier Even Sandvold Roland.
Les også: