Norge

Jubler for nytt svensk hurtigtog

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skar gjennom og sørger for at det likevel blir hurtigtog mellom Oslo og Stockholm. - Fantastisk, jubler de to svenske togførerne Per Vitalis og Peter Skogsberg, som tror det nye tilbudet blir en suksess.

Strekningen betjenes av X2000-tog, som kan ta unna strekningen mellom de to hovedstedene på 4,5 time. Wikimedia/Puggen

  • Håkon Letvik

— Det er fantastisk. Dette er veldig bra både for de reisende og for jernbanen! De to staute og sindige svenske lokførerne Per Vitalis (t.v.) og Peter Skogsberg var fulle av lovord for at det nå blir en ny og bedre forbindelse mellom de to hovedstedene.

Reisetiden skal redusere fra seks timer til fire og en halv time i første omgang.

Glemt var svensk overraskelse og ergrelse over at Jernbaneverket ville stenge Kongsvingerbanen på dagtid for å skifte ut kontaktledningen mellom Lillestrøm og svenskegrensen.

Oppgraderingen ville i praksis ha satt en stopper for det som skal gi togtrafikken et kraftig løft og samtidig være et realistisk alternativ til å ta flyet mellom Oslo og Stockholm. Svenskene ville stoppe hele hurtigtogsatsingen.Årelang svensk satsing så ut til å strande på grunn av aktivitetene like over grensen.

- Et godt og viktig tilbud

— De planlagte arbeidene på Kongsvingerbanen blir utsatt i to år. Det er vurdert som faglig forsvarlig. Da er det tid nok for SJ til å innarbeide dette nye tilbudet og se om det blir populært. Dette er et godt og viktig tilbud til de reisende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Sammen med Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger presenterte han gladnyheten på plattform 1 på Oslo S.

Samtidig kom toget fra Stockholm inn på plattformen. De to lokførerne som hadde ført toget frem til Oslo, er fornøyde med nyheten.

-At det nå blir en ny togforbindelse er fantastisk. Toget X2000 er mye mer moderne, med air condition og internett. Det vil bli et veldig godt tilbud til de reisende mellom Oslo og Stockholm, sier den svenske lokomotivføreren Per Vitalis, som igår førte et lokomotiv fra 80-tallet inn på Oslo S. Håkon Letvik

— Kommer til å bli populært

— X2000-togene er mer moderne, med luftkondisjonering og internett. Det kommer helt sikkert til å bli populært tilbud, sier lokomotivfører Per Vitalis, som hevet tommelen og hilste på samferdselsministeren.

Og lokførernes sjef, administrerende direktør Crister Fritzon i SJ er også begeistret.

— Det er en fantastisk beskjed for oss og for alle de tusen som allerede har kjøpt billetter til våre hurtigtog mellom de to hovedstedene, sier Fritzon, som tidligere var alt annet enn begeistret for det som skjedde på den norske siden av grensen.

- Et stort fremskritt for miljøvennlig transport

— Dette er et stort fremskritt for miljøvennlig transport. Og det vil være mulig å ta opp konkurransen med flyene. Det er veldig bra at samferdselsminsiteren har skåret igjennom og funnet en løsning, sier leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

Etter at det svenske jernbaneselskapet SJ har brukt store summer og lang tid på å innføre planlegge en ny togforbindelse mellom Stockholm og Oslo, stod planen i fare. Reisetiden skulle kuttes fra seks til 4,5 time og dermed være et alternativ til fly.

Men bare et par måneder før storsatsing ble det kjent at Jernbaneverket vil bytte ut kontaktledningen mellom Lillestrøm og svenskegrensen og gjennomføre arbeidet på dagtid.

Overraskelse og skuffelse i SJ

Det ville ha gjort det vanskelig å få plass til tre daglige avganger med hurtigtoget hver vei. De norske planene ble mottatt med overraskelse og skuffelse i SJ. Ifølge flere medieoppslag ville SJ stanse toglanseringen, men selskapet sa at de ville avvente i håp om en løsning hos norske myndigheter.

Lederen av den svenske Riksdagens samferdselskomite, Karin Svensson Smith (Miljöpartiet de gröna) sendte torsdag et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) møtte ansatte på SJ-toget som trafikkerer strekningen. Håkon Letvik

Ba om natte— og ikke dagstenging

«En stengning av linjen på dagtid vil ramme 30 prosent flere tog enn ved nattestenging», skriver Smith. Hun har gjennomgått norske rutetabeller og har funnet ut at avgangstider for fire godstog burde kunne forskyves med en time eller to, slik at det blir plass på natten til å gjennomføre arbeidene. Hun foreslår også at det kan være alternative kjørestrekninger for noen av godstogene om natten.

Hun er ikke overrasket over at det allerede er flere tusen reisende som har kjøpt billetter med det nye hurtigtoget, når reisetiden reduseres fra seks til fire og en halv time.

- Stor nasjonal betydning

— En hurtig og driftssikker jernbaneforbindelse mellom Oslo og Stockholm er av stor nasjonal betydning både for Norge og for Sverige, skriver lederen for den svenske samferdselskomiteen.

Hun minner om at Norge er Sveriges viktigste eksportmarked og at 28000 svensker pendler til arbeid i Norge. Hun mener at en god togforbindelse også er viktig som alternativ til de 1,4 millioner flyreiser som skjer mellom Oslo og Stockholm.

— Det vil være av stor betydning for oss å ha tre avganger hver dag, slik at folk som deltar på møter i Oslo eller Stockholm ikke behøver å vente for lenge før de kan reise tilbake. Da vil flyet være et alternativ for dem, sier markedssjef Petter Essen i SJ.

SJ satser på å utvide tilbudet etter hvert, og vil også forsøke å få reisetiden ned i tre timer en gang i fremtiden.

  1. Les også

    Norge prioriterte godstog - svenskene dropper prestisjetog mellom Oslo-Stockholm

  2. Les også

    Har studert 16 jernbanelinjer i Storbritannia - de 15 private dyrest i drift

  3. Les også

    Dette toget tar 1200 passasjerer - hvorfor kjører det ikke i Norge?

  4. Les også

    NSB-rapport negativ til toetasjes tog, men svenskene er kjempefornøyd

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Svensk togsjef truer med å legge ned hurtigtoget Oslo-Stockholm

  2. NORGE

    Forbedring av Kongsvingerbanen skal utredes

  3. NORGE

    Fortsatt tog mellom Oslo og Stockholm

  4. NORGE

    Sinte pendlere etter Bane Nors Intercity-utsetting: – Solvik-Olsen må gripe inn

  5. NORGE

    Sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen henger i en tynn tråd

  6. NORGE

    Jernbaneverket går for midtre trasé i Telemark